چگونه حس کنجکاوی خود را در مصاحبه کاری نشان دهیم

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کنجکاوی، مهارت شغلی است که این روزها بیشتر از همیشه مورد توجه کارفرما قرار می‌گیرد. اما چگونه این مهارت را در مصاحبه‌ی شغلی نشان دهیم؟
تبلیغات

هیچ‌کس نمی‌داند در ذهن کارفرما چه می‌گذرد و به دنبال چه ویژگی‌هایی برای استخدام است. بنابراین بهترین کار برای بالا بردن شانس استخدام، نشان دادن حس کنجکاوی است. این روزها اغلب شرکت‌ها به دنبال افرادی کنجکاو و علاقه‌مند به یادگیری هستند. تحقیقات نشان داده است ۸۵ درصد شغل‌های امروز در سال ۲۰۳۰ وجود نخواهند داشت. این یعنی فرد باید نسبت به یادگیری موضوعات جدید کنجکاو باشد و برای یادگیری آن‌ها تلاش کند. البته داشتن حس کنجکاوی به تنهایی کافی نیست و باید با استعداد همراه باشد. به‌هرحال این مهارت، شانس استخدام در محیط کاری مورد نظر را بالا می‌برد. درواقع کنجکاوی نشان دهنده‌ی علاقه‌مندی به یادگیری سریع و استقبال از تغییر است و  امتیاز مثبتی برای فرد دارد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتری رفتارهایی می‌پردازیم که نشان دهنده‌ی حس کنجکاوی و علاقه‌مندی به کار هستند.

job interview

۱- سوال‌های هوشمندانه بپرسید

مصاحبه‌کننده‌ها یا کارمندان منابع انسانی، تنها به پاسخ سوال‌هایشان دقت نمی‌کنند، بلکه سوال‌های شما را نیز ارزیابی می‌کنند. زیاد سوال پرسیدن شاید برایشان خوشایند نباشد اما هیچ سوالی نپرسیدن نیز نشان دهنده‌ی عدم علاقه‌مندی شما به کار یا عدم آمادگی است. سوال‌ها بهتر است در زمینه‌ی فعالیت کاری شرکت و عنوان شغلی درخواست داده شده مطرح شوند. قوانین عمومی زیر نیز کمک می‌کنند سوال‌ها هوشمندانه به نظر برسند:

  • سوال‌هایی که می‌پرسید باید پایان باز داشته باشند. یعنی پاسخشان «بله» و «خیر» نباشد. به‌عنوان مثال بپرسید: «چرا X اهمیت زیادی برایتان دارد؟» یا «به نظر شما تغییرات Y در آینده چگونه است؟»
  • به صحبت‌هایشان در طول جلسه دقت کنید و ببینید چه اولویت‌هایی دارند. سپس از آن‌ها بخواهید در مورد همان موضوع بیشتر توضیح دهند.
  • از صحبت در مورد عنوان شغلی فاصله بگیرید و در مورد ارزش‌های شرکت، اهداف و استراتژی‌های آن سوال بپرسید.

۲- در مورد علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های خود صحبت کنید

بعضی مردم حس کنجکاوی بیشتری نسبت به دیگران دارند و برخی بی‌اهمیت‌تر به نظر می‌رسند، اما همه در زندگی در مورد یک موضوع کنجکاو هستند. تحقیقات روانشناسی نشان داده است علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌های هر فرد معمولا مورد توجه دیگران است و احساس کنجکاوی آن‌ها را برمی‌انگیزد. همچنین یک فرد کنجکاو بیشتر از دیگران به موضوعات جدید اهمیت می‌دهد و با یاد گرفتن آن‌ها، مهارت‌های خود را تقویت می‌کند. اما مهم این است که این موضوع چه موقع و کجا عنوان شود. بهترین کار ربط دادن علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها به مهارت‌های مورد نیاز برای عنوان شغلی است. در مورد سرگرمی‌هایی مانند آشپزی، ورزش، موسیقی، کارهای علمی و مسافرت و سایر کارهایی که دوست دارید صحبت کنید و آن‌ها را به جنبه‌هایی از عنوان شغلی مورد نظر ربط دهید. این کار کمک می‌کند به شناخت بهتری از شما برسند و امتیاز بیشتری برایتان در نظر بگیرند. قبل از به اشتراک گذاشتن هر اطلاعات شخصی دو بار فکر کنید و هر موضوعی را عنوان نکنید.

job interview

۳- نشان دهید عاشق یادگیری هستید

کارشناسان منابع انسانی اگرچه در شناخت استعدادها مهارت دارند اما نمی‌توانند افراد را به طور کامل قضاوت کنند. بنابراین انتظار نداشته باشید تنها در یک جلسه‌ی چند دقیقه‌ای متوجه تمام زوایای شخصیتی شما شوند. این یعنی خودتان باید برای نشان دادن جنبه‌های شخصیتی مورد نظرتان تلاش کنید. همان‌طور که می‌دانید امروزه همه چیز با سرعت زیادی در حال تغییر است و کارفرماها به دنبال افرادی هستند که با شرایط جدید تطبیق پیدا کنند. افرادی که به دانستن و یادگیری موضوعات جدید علاقه‌مند باشند. بنابراین در جلسه‌ی مصاحبه بگویید به دنبال شغلی برای افزایش مهارت‌های خود هستید. اینکه می‌خواهید در زمینه‌ی کاری مورد علاقه‌ی خود رشد کنید و به یاد گرفتن علاقه دارید. از انجام این کار هیچ هراسی نداشته باشید، هیچ کس شما را به خاطر عنوان کردن علاقه‌مندی‌هایتان سرزنش نخواهد کرد.

۴- قبل از پاسخ دادن فکر کنید

روان‌شناسان معتقدند کنجکاوی، یک ویژگی قابل مشاهده است. آن‌ها می‌گویند این ویژگی در طیف وسیعی از قابلیت‌های دیگر مانند درگیر شدن، با ملاحظه بودن و تفکر انتقادی قابل مشاهده است. بنابراین اگر نمی‌دانید حس کنجکاوی خود را چگونه نشان دهید روی سایر قابلیت‌ها تمرکز کنید. به‌عنوان مثال قبل از پاسخ دادن به هر پرسشی خوب فکر کنید، کمی مکث کرده و سپس جواب دهید. این کار همچنین کمک می‌کند ذهنتان روی سوال متمرکز شده و پاسخ بهتری بدهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات