اپل پرداخت جریمه ۱۵ میلیارد دلاری به اتحادیه اروپا را آغاز کرد

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل پس از چند سال کشمکش، بالاخره پرداخت جریمه‌ی ۱۵ میلیارد دلاری تعیین شده به علت فرار مالیاتی در اروپا را آغاز کرد.
تبلیغات

اپل پرداخت جریمه‌ی قرار مالیاتی تعیین‌شده برای این شرکت را که طی کشمکشی چند ساله برای آن تعیین شده، آغاز کرده است. براساس تصمیم اتحادیه‌ی اروپا، اپل به دلیل فرار مالیاتی باید جریمه‌ای ۱۵ میلیارد دلاری به دولت ایرلند پرداخت کند. کوپرتینونشین‌ها فرایند پرداخت جریمه‌ی خود را با انتقال مبلغ ۱.۷۷ میلیارد دلار آغاز کرده‌اند. بخش اول این جریمه به شماره‌ی حسابی که دولت ایرلند به همین منظور اختصاص داده، پرداخت شده است.

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپایی در آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که کمپانی اپل از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ با استفاده از قوانین مالیاتی موجود در این کشور اقدام به فرار مالیاتی کرده است. اپل تنها شرکتی نیست که از این روش برای فرار مالیاتی در اتحادیه‌ی اروپا استفاده کرده است و سایر کمپانی‌ها، نظیر گوگل نیز چنین روشی را برای کاهش مالیات پرداختی مورد استفاده قرار داده‌اند.

البته پس از صدور حکم اولیه، دولت ایرلند در جهت برگرداندن رأی برآمده و خواستار تجدید نظر بود، حال آنکه حکم اولیه بدون تغییر باقی ماند و مقرر شد تا دولت ایرلند از ژانویه ۲۰۱۷ مبلغ مورد نظر را پرداخت کند.

حال و پس از کشمکشی چند ساله، به نظر می‌رسد که اپل نیز حکم صادر شده را قبول کرده و پرداخت جریمه‌ی تعیین شده را آغاز کرده است.  گذشت زمان نه تنها منفعتی برای اپل نداشته، بلکه کاهش ارزش دلار در برابر یورو باعث شده تا این کمپانی بیش از پیش متضرر شود. بخش بزرگی از نقدینگی اپل در خارج از خاک آمریکا قرار دارد و وجود راه فرار در ایرلند باعث شده تا بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی از ضعف قانون در این کشور استفاده کنند، حال آنکه مقامات اتحادیه‌ی اروپا از سال ۲۰۱۴ در راستای تغییر این قوانین برآمده و از این‌ رو اپل نیز مجبور شده تا پول نقد خود را به جای دیگری انتقال دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات