هایپرلوپ وان ویرجین؛ انقلابی در صنعت حمل کالا خواهد بود

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ویرجین هایپرلوپ وان قصد دارد با همکاری پیمانکاری از کشور امارات، حمل کالاها بین بنادر را با سرعت  ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت انجام دهد.
تبلیغات

توانایی سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ (hyperloop) برای انتقال سریع افراد، باعث ایجاد شایعات زیادی شده است. ما درباره سیستمی صحبت می‌کنیم که می‌تواند مسافران را با سرعت بسیار بالایی نزدیک به سرعت صوت، از طریق لوله‌های کم فشار خلا منتقل کند. اما آیا می‌توان از این ظرفیت هایپرلوپ برای حمل‌ونقل کالاها با کارایی بالا بهره برد؟ شرکت ویرجین هایپرلوپ وان متعلق به ریچارد برانسون، در حال حاضر سرویس جدیدی را با نام کارگو اِسپید (Cargospeed) معرفی کرده است که در صورت اجرایی شدن، وظیفه دارد با هزینه‌ها و سرعت‌های مشابه به سیستم هواپیمایی؛ تحویل محوله‌های بزرگ کالا را انجام دهد.

Hyperloop Cargospeed / هایپرلوپ کارگواسپید

محموله‌های بار، همواره به عنوان بخشی از برنامه‌های هایپرلوپ مطرح بوده است. ویرجین هایپرلوپ وان در سال ۲۰۱۶ قراردادی برای انجام مطالعه‌ی امکان‌سنجی این طرح با شرکت DP ورلد به عنوان متصدی بندر دبی امضا کرد و به دنبال چگونگی حرکت سیستم حمل‌ونقل بار هایپرلوپ در داخل بنادر منطقه بود. دو طرف در حال حاضر بر این مشارکت تأکید دارند و اکنون به برنامه مشخصی برای چگونگی عملکرد این سیستم دست پیدا کرده‌اند. 

Hyperloop Cargospeed / هایپرلوپ کارگواسپید

این سرویس که به طور کامل DP ورلد کارگواسپید (DP world Cargospeed) نامیده می‌شود، جهت پاسخگویی به افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل کالاهای مهم در دهه‌های آینده طراحی شده است. این شرکت‌ها معتقدند که حمل‌ونقل جهانی تا سال ۲۰۵۰، چهار برابر خواهد شد و شبکه‌ای از لوله‌های هایپرلوپ با سرعت بالا، بهترین راه برای از بین بردن خطوط هوایی، جاده‌ها و راه‌آهن است.

سیستمی که شرکت ویرجین هایپرلوپ وان برای کارگواسپید مورد استفاده قرار می‌دهد، دقیقا مشابه سرویسی است که برای خدمات مسافرتی استفاده می‌شود. نوعی سیستم حمل‌ونقل ترکیبی که بتواند با سرعتی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. در حال حاضر ویرجین هایپرلوپ ادعا می‌کند که قادر است با هزینه‌های مشابه، سفرهایی که کامیون‌های باربری در چهار روز طی می‌کنند؛ تنها در مدت زمان ۱۶ ساعت انجام دهد. 

Hyperloop Cargospeed / هایپرلوپ کارگواسپید

در ادامه فرآیند ساخت چنین سیستمی، تمامی بنادر تحت نظارت DP ورلد به فناوری هایپرلوپ مجهز خواهد شد و می‌توان کالاها را به طور خودکار در داخل لوله‌های مسیر بارگیری کرد تا به مقصد مورد نظر خود منتقل شوند. فراتر از تحویل سریع و آسان کالاها و صرفه‌جویی در زمان، این سیستم می‌توان مزایای بیش‌تری نیز به همراه داشته باشد. به این معنی که کالاها در زمان کمتری در داخل غلاف (لوله) هایپرلوپ بارگیری می‌شود، بنابراین به فضای انبار کمتری نیاز است و در نتیجه عملیات به طور کلی ارزان‌تر خواهد شد.

Hyperloop Cargospeed / هایپرلوپ کارگواسپید

ویرجین هایپرلوپ وان به تازگی طرح‌هایی برای یک مسیر آزمایشی به طور ۱۰ کیلومتر ابوظبی امارات متحده عربی معرفی کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا این طرح، سرویس کارگواسپید را نیز در بر خواهد گرفت؛ اما این شرکت به عنوان مسیر بالقوه برای تکمیل پروژه، به بندر بمبئی در هند اشاره می‌کند. ویرجین می‌گوید بزرگراه بمبئی-پونه که روزانه تا ۱۱۰ هزار دستگاه خودروی حمل‌ونقل را میزبانی می‌کند، می‌تواند با بهره‌گیری از سیستم هایپرلوپ زمان سفر کامیون‌ها را از دو تا سه ساعت به ۲۵ دقیقه کاهش دهد.

هایپرلوپ وان / hyperloop one

هنوز این شرکت برنامه زمانی مشخصی برای راه‌اندازی و افتتاح سرویس کارگواسپید اعلام نکرده است، اما ریچارد برانسون رئیس ویرجین در مصاحبه با شبکه CNBC، فناوری هایپرلوپ را بسیار هیجان‌انگیز توصیف کرد و گفت که انتظار دارد بین دو تا سه سال آینده اجرایی شود. در حالی که هدف سیستم هایپرلوپ دست‌یابی به سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت برای انتقال است، سریع‌ترین نمونه از محصولات ویرجین هایپرلوپ وان طی آزمایشی در ماه دسامبر گذشته توانست به سرعت ۳۸۷ کیلومتر بر ساعت برسد. به نظر می‌رسد که هایپرلوپ برای رسیدن به هدف نهایی، مسیر زیادی پیش رو دارد و این مهم نیازمند تلاش بیش‌تری است.

ویرجین هایپرلوپ وان ویدئوی تبلیغاتی از سیستم کارگواسپید منتشر کرده است، که تماشای آن خالی از لطف نیست.

دانلود

نظر شما در مورد ویرجین هایپرلوپ و پروژه‌ی کارگو اسپید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات