شبکه اجتماعی قوی: خصیصه مشترک همه مدیران موفق

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پژوهشی گسترده روی مدیران به یک خصیصه‌ی کلیدی و مشترک در میان همه‌ی مدیران موفق اشاره می‌کند.
تبلیغات

تنوع برای شرکت‌ها مفید است. امروزه داشتن زنان و اقلیت‌ها در در هیئت مدیره برای کسب‌وکار بسیار مفید است. طبق مطالعات، وجود تنوع در شبکه‌ی اجتماعی شخصی مدیرعامل می‌تواند ارزشی بیشتری به شرکت‌ها ببخشد.

مطالعه‌ای که در Journal of Corporate Finance منتشر شد، داده‌های  شرکت بوردکس را تحلیل کرده است. پژوهشگرانی از دانشکده‌ی کسب‌وکار استوارت در موسسه‌ی فناوری ایلینوی، مدرسه‌ی مدیریت للی در موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر و دانشکده‌ی کسب‌وکار گابلی در دانشگاه فوردهام، نمونه‌ای از بالغ‌ بر ۱۲۰۰ مدیرعامل در ۱۵۰۰ شرکت را در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بررسی کردند.

پژوهشگران، شبکه‌ی اجتماعی هر مدیر عامل را با بررسی محل تحصیل، وابستگی‌ به کار، اوقات فراغت و روابط اجتماعی ( مثل انجمن‌ها و موسسات خیریه) در گذشته و حال بررسی کردند. ارتباطات باید از پایین‌ترین رده‌ی مدیریتی تا بالاترین آن درنظر گرفته می‌شد.

طبق یافته‌های مطالعه، سازمان‌هایی که مدیر عامل آنها تنوع شبکه بیشتری داشت، نسبت نرخ ارزش بازار او به دارایی‌های شرکت (نسبت کیوی توبین) نیز بیشتر بود.

ارزش پولی واردشده از طرف رهبران مختلف کمی پیچیده است، اما طبق مطالعه‌ای در Harvard Business Review، مدیران عامل با تنوع شبکه‌ی اجتماعی بالا می‌توانند حدود ۱۶ برابر دستمزد خودشان را به ارزش بازار یک کسب‌وکار اضافه کنند.

افزون بر این، طبق یافته‌ها، رهبرانی که کنترل شرکت‌ها را از دست افراد دارای شبکه‌ای با تنوع کم می‌گیرند، ارزش سهام خود را بالا می‌برند.

طبق گفته‌ی پژوهشگران، هرچه میزان تنوع شبکه‌های مدیران عامل بیشتر باشد، دسترسی آنها به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین ایده‌های نو و خلاقانه برای کمک‌ به شرکت بیشتر می‌شود. پژوهشگران نوشتند:

یافته‌های ما پیامدهای گسترده‌ای دارد. مدیر عامل‌های امروزی برای نوآوری و رویارویی با فشار رقابتی روزافزون به دانش گسترده‌ای نیاز دارند. اگرچه کسب دانش می‌تواند هزینه‌بر باشد، اما هرچه تنوع شبکه‌های اجتماعی بالاتر رود، فرصت‌های رشد شرکت هم با انواع مختلف اطلاعات و دانش بیشتر می‌شود.

اما چگونه می‌توان یک شبکه‌ی اجتماعی را گسترده‌تر کرد؟ در ادامه به ۴ روش برای افزایش تنوع شبکه می‌پردازیم:

۱. پیوستن به انجمن‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای 

مشاور تجاری

اگر می‌خواهید شبکه و روابط اجتماعی خود را گسترش دهید، باید به فردی اجتماعی تبدیل شوید. باید با افراد ملاقات کنید و ارتباطاتی شکل دهید. در این صورت می‌توانید کارهای مناسبی صورت دهید؛ کارهایی که برای روحیه و ذهنیت شما خوب باشد.

افراد با شبکه‌ی اجتماعی گسترده در سازمان‌های مختلف با افراد جالبی، از افراد مرتبط با کسب‌وکار گرفته تا غیر مرتبط، ملاقات می‌کنند. در همه جای دنیا سازمان‌ها و گروه‌های کوچک و بزرگی با زمینه‌های فعالیت مختلف وجود دارند. هیچ کدام از ما نمی‌دانیم آن یک نفر دوست یا آشنای بعدی که می‌تواند زندگی یا ذهنیت ما را با یک ایده یا پیشنهاد خود ارتقا دهد، اکنون در کدام‌یک از این سازمان‌ها یا گروه‌هاست.

۲. مربی و مشاور باشید

یکی از بهترین راه‌ها برای ملاقات‌ غیر رسمی با رهبران، دادن مشاوره به آنهاست. بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای برای چنین کاری برنامه دارند. آنها مکان ارتباط گرفتن با کارآفرینان و مدیر عامل‌های نوپا را در اختیار افراد قرار می‌دهند تا مشاوران بتوانند پستی و بلندی‌های کسب‌وکار را به آنها نشان دهند. از آنجایی که این کارآفرینان و مدیر عامل‌های تازه‌کار، آینده‌ی کسب‌وکار محسوب می‌شوند، ارتباط با آنها فوق‌العاده مفید خواهد بود.

۳. پیوستن به هیئت مدیره

مدیر موفق

ملحق شدن به هیئت مدیره فورا اجازه‌ی دسترسی‌ شما به سایر افراد تأثیرگذار و پرنفوذ را می‌دهد. شاید جزو هیئت مدیره شدن راحت‌ترین راه برای برقراری ارتباطات کسب‌وکاری محکم با افرادی باشد که یک‌شبه می‌توانند مسیر کسب‌وکار را تغییر دهند و فرد را به‌موفقیت برسانند.

هیئت‌ مدیره‌های غیرانتفاعی پر از افراد بزرگی هستند که می‌خواهند بسیار خوب کار کنند. وجود این دسته از افراد در شبکه‌ی اجتماعی هر شخصی می‌تواند بسیار مفید باشد.

۴. سازماندهی یک رویداد خیریه

مردم عاشق اهدا کردن هستند. اگر یک رویداد خیریه را سازماندهی کنید، مردم را به آن دعوت کنید و آنها هم افراد دیگری را دعوت کنند، رویداد به یک موقعیت شبکه‌سازی عالی تبدیل می‌شود. برخی افراد از طریق همین رویدادهای خیریه، با سایر کسب‌وکارها و ارائه‌دهندگان خدماتی که می‌توانند با آنها کار کنند، ملاقات می‌کنند.

مشخصا تمامی کارها نیازمند صرف وقت و تلاش است. اگر در مورد متنوع کردن شبکه‌ی خود جدی هستید و می‌خواهید به افراد دیگر هم در این راه کمک کنید، می‌توانید پیشنهادهای مطرح‌شده در این مقاله هم در نظر بگیرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات