بهترین ابزارهای کشف سرقت ادبی

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
در عصر ارتباطات، چیزی که احتمال وقوع آن زیاد است، کپی‌برداری از آثار و نوشته‌های دیگران است. ابزارهای معرفی‌شده در این مطلب ما را در مقابله با این اتفاق یاری می‌کنند.
تبلیغات

سرقت ادبی یا سرقت ادبی (plagiarism) به تقلید از کار کسی بدون آوردن نام وی اطلاق می‌شود. در اکثر سرقت‌های ادبی، صاحب محتوا از کپی شدن کار خود توسط دیگری اطلاع پیدا نمی‌کند.

با توجه به رشد روزافزون دنیای وب، سرقت ادبی به یکی از نگرانی‌های جدی تبدیل شده است. متأسفانه، بسیاری از نویسندگان و وبلاگ‌نویس‌ها نوشته‌های دیگران را کپی‌برداری کرده و بدون ذکر منبع در وبلاگ خود منتشر می‌کنند. محتوای کپی‌برداری شده می‌تواند اعتبار یک سایت را خدشه‌دار کرده و رتبه‌ی آن را در موتورهای جستجو پایین بیاورد.

خوشبختانه، امروزه گوگل به بلوغ کافی رسیده است و می‌تواند تشخیص دهد که کدام محتوا اصلی و کدام کپی‌برداری شده است.

ابزار تشخیص کپی‌برداری می‌تواند در مبارزه با سرقت ادبی نقش به‌سزایی داشته باشد. اگر مدیر یک وبسایت هستید و می‌خواهید مطمئن شوید محتوایی که توسط همکاران خود ارائه می‌دهید کپی‌برداری‌شده نیست، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. معلمان و اساتید دانشگاه نیز می‌توانند برای تشخیص سرقت ادبی در پروژه‌ها و مقالات شاگردان خود از این ابزار استفاده کنند. ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی برای تشخیص سرقت ادبی وجود دارد که در زومیت، ۱۰ مورد از بهترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

سرقت ادبی عمدی و غیرعمدی

سرقت ادبی عمدی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با علم به این‌که مطلب متعلق به فرد دیگری است، آن را کپی کرده و بدون ذکر نام صاحب اثر منتشر می‌کند. در چنین مواردی ابزار تشخیص سرقت ادبی بسیار کارآمد هستند.

در سوی دیگر، سرقت ادبی غیرعمدی در شرایطی اتفاق می‌افتد که نویسنده از این موضوع که مطلب کپی‌برداری شده است آگاهی ندارد و در مطلب وی رد پای مطلب اصلی قابل مشاهده است. نقل‌قول‌هایی که بدون ذکر شفاف منبع صورت می‌گیرند نیز در این دسته قرار دارند. یکسان بودن سبک نوشتار نیز منجر به تولید محتوای تکراری می‌شود و بسیار پیش می‌آید که سبک نوشتار یک نویسنده با نویسنده‌ای دیگر تطابق دارد.

در هر حال، فارغ از دلیل و شکل کپی‌برداری، این اتفاق هم برای کسی که از مطلب وی کپی‌برداری می‌شود و هم برای شخص کپی‌کننده ناخوشایند است. به همین دلیل استفاده از ابزار بررسی سرقت ادبی برای تمام نویسندگان لازم است؛ چرا که ایشان را در تولید محتوایی بدیع یاری می‌کند.

۱. گرمرلی Grammerly

گرمرلی / grammerly

این ابزار علاوه بر تشخیص سرقت ادبی، محتوای شما را به دقت مطالعه می‌کند و بالغ بر ۲۰۵ نوع خطای گرامری را تشخیص داده و پیشنهاد اصلاح می‌دهد. گرمرلی در عرض چند ثانیه محتوای شما را با بیش از هشت میلیارد صفحه‌ی وب تطبیق داده و گزارش آن را در اختیار شما می‌گذارد. این نرم‌افزار به امکان تشخیص سرقت ادبی مجهز بوده و یکی از بهترین ابزارهای ضد سرقت ادبی موجود به شمار می‌رود.

علاوه بر این، گرمرلی به قدرت بالا در تصحیح خطاهای نگارشی شهرت دارد. از این رو، نویسندگان حرفه‌ای می‌توانند برای اصلاح اشکالات نگارشی و گرامری و حتی بهبود سطح لغوی متن خود از این نرم‌افزار استفاده کنند.

گرمرلی جهت استفاده‌ی آکادمیک نیز پیشنهاد می‌شود؛ زیرا معلمان و دانش‌آموزان نیز برای پی بردن به این‌که چند درصد از یک متن کپی‌برداری شده است می‌توانند از آن بهره ببرند.

۲. کاپی‌لیکس

کاپی لیکس

کاپی‌لیکس یک پلتفرم آنلاین است که انتشار محتوای آموزشی در فضای وب را مورد بررسی قرار می‌دهد. این پلتفرم به بخش‌های متعددی برای مقاصد آموزشی و تجاری تقسیم می‌شود. بخش تجاری مخصوص مراکز تخصصی سئو (SEO) و انتشاراتی‌ها بوده و بخش آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها و دانشجویان را مخاطب قرار می‌دهد. این ابزار می‌تواند انواع و اقسام محتوا با فرمت‌ها و زبان‌های مختلف از جمله یونیکد را اسکن کند.

کاپی‌لیکس امکان استفاده از ابزار API را برای جستجو در وب برای یافتن محتوای کپی‌شده فراهم می‌آورد. این ابزار دارای اپلیکیشن موبایل و یک افزونه‌ی مایکروسافت آفیس است که می‌توانید هنگام نوشتن مطلب برای جلوگیری از سرقت ادبی غیرعمد از آن کمک بگیرید.

برای بررسی محتوای آموزش الکترونیک، باید ابتدا یک حساب کاربری ایجاد کنید. متاسفانه تنها بررسی ۱۰ صفحه‌ی نخست، یعنی ۲۵۰۰ کلمه رایگان بوده و برای بررسی صفحات بیشتر باید با پرداخت ۹.۹۹ دلار اشتراک سرویس موردنظر را خریداری کنید.

۳. پلیجریزم چک

پلیجریزم چک

بر خلاف بیشتر ابزارهای رایگان بررسی سرقت ادبی، این ابزار دارای محدودیت تعداد کلمات است. با این وجود اگر قصد بررسی صفحات زیادی را ندارید، این نرم‌افزار عالی عمل کرده و از تمامی فرمت‌های متنی پشتیبانی می‌کند.

با این‌که ممکن است برخی از ابزارهای ضد سرقت ادبی برای مناطق جغرافیایی خاصی قابل دسترس نباشند، پلیجریزم چک چنین محدودیتی نداشته و به صورت کاملا آزاد و رایگان در دسترس است و می‌توانید به کمک آن بداعت متن خود را بررسی کنید.

قابلیت جالب این ابزار این است که اگر بخواهید گزارش بررسی مطلب را دانلود کنید، بلافاصله قادر به این کار خواهید بود. از طرف دیگر، نکته‌ی نگران‌کننده در مورد این ابزار نداشتن هیچ‌گونه تعهد در قبال مطالبی است که در آن بررسی می‌شوند.

۴. پلیجریزما (Plagiarisma)

پلی‌جریزما Plagiarisma

پلیجریزما ابزاری چندمنظوره برای کشف سرقت ادبی است که کار با آن بسیار ساده است. این ابزار می‌تواند توسط دانش‌آموزان، نویسندگان، معلمان و غیره استفاده شود. پلیجریزما بیش از ۱۹۰ زبان را پشتیبانی می‌کند. برای بررسی یک مطلب کافی است آن را در برنامه تایپ کرده یا متن را paste کنید. امکان دادن آدرس اینترنتی مطلب یا آپلود کردن فایل آن نیز وجود دارد. فرمت‌های مورد پشتیبانی پلیجریزما عبارتند از: HTML، TXT، DOC، RTF، DOCX، XLS، XLSX، ODT، PDFR، EPUB، FB2 و PDB.

به کمک افزونه‌های کروم و فایرفاکس این ابزار می‌توانید محتوای خود را به سرعت بررسی کنید. با استفاده از نسخه‌ی رایگان این برنامه، تنها تعداد محدودی بررسی قابل انجام است؛ بنابراین، اگر به دنبال بررسی صفحات زیادی هستید نسخه‌ی رایگان این برنامه به کار شما نخواهد آمد؛ اما در صورت ثبت نام می‌تواند حساب کاربری خود را به پریمیوم یا ویژه ارتقاء داده و محدودیت‌ها را برطرف کنید.

۵. دوپلی چکر (DupliChecker)

دوپلی چکر Dupli Checker

دوپلی‌چکر نیز یکی از مفیدترین ابزارهای رایگان تشخیص سرقت ادبی است که هرچند ظاهر چندان جذابی ندارد؛ اما به خوبی از پس کشف سرقت ادبی برمی‌آید. استفاده از این ابزار کاملا رایگان است.

کار با دوپل چکر بسیار آسان است و نیازی به تجربه‌ی کار با نرم‌افزارهای ضد سرقت ادبی نخواهید داشت. برای استفاده از این ابزار باید یا متن مورد نظر را در آن paste کنید یا فایل متنی آن را در قالب Docx یا تکست برای دوپلی چک آپلود کنید.

۶. PlagTracker

پلیج ترکر PlagTracker

این ابزار در کشف سرقت ادبی بسیار سریع عمل می‌کند. دیتابیسی که پلیج‌ترکر در آن‌ها جستجو می‌کند شامل مراکز داده‌ی آکادمیک و وبسایت‌ها است. می‌توانید از طریق کپی پیست یک مطلب یا آپلود فایل متنی، کپی یا اصل بودن آن را متوجه شوید. گروه‌های کاربری زیادی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند که دانشجویان، صاحبان سایت‌ها و نشریات از آن جمله هستند.

این ابزار گزارش‌هایی جزئی و دقیق را در خصوص این‌که چه بخش‌هایی از متن کپی‌برداری است و باید حالت نقل قول پیدا کند به شما ارائه می‌دهد. پلیج‌چکر از شش زبان انگلیسی، فرانسوی، رومانیایی، اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی پشتیبانی می‌کند. در نسخه‌ی رایگان این ابزار امکان بارگذاری فایل مطلب را ندارید و برای این‌کار باید حساب کاربری پریمیوم را در قبال پرداخت ماهانه ۷.۴۹ دلار فعال کنید.

در این‌صورت هم امکان آپلود فایل متنی برای شما فعال خواهد شد و هم می‌توانید فایل‌های پرحجم را با سرعت بیشتری بررسی کنید. این ابزار بررسی گرامری متون و بررسی همزمان چند متن را نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند توسط معلمان، دانشجویان و صاحبان سایت‌ها استفاده شود.

نرم‌افزار پلیج‌ترکر بیش از ۲۰ میلیون اثر آکادمیک را در خود جای داده است. پس از بررسی و انطباق، نرم‌افزار گزارشی را شامل قسمت‌های کپی‌برداری‌شده به شما ارائه می‌دهد. این ابزار همچنین فهرستی از منابعی که می‌توانید به آن‌ها ارجاع دهید را در اختیار شما می‌گذارد.

۷. پلیج‌اسکن (PlagScan)

پلیج اسکن PlagScan

ابزار تشخیص سرقت ادبی پلیج‌اسکن هم برای اشخاص عادی و هم برای صاحبان کسب و کار می‌تواند مفید باشد. این نرم‌افزار کاملا آنلاین است و برای استفاده از آن نیاز به دانلود هیچ فایلی ندارید. پلیج‌اسکن سه گزینه برای اسکن محتوا در اختیار شما می‌گذارد. یکی paste مستقیم متن در برنامه، دومی وارد کردن مستقیم متن از اینترنت با وارد کردن آدرس آن یا از طریق آپلود آن از یک فضای ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو، دراپ‌باکس و وان‌درایو و دیگری بارگذاری فایل از داخل رایانه‌ی شما.

پلیج‌اسکن می‌تواند با جستجو در محتواهای متعدد از جمله سیستم‌ها مدیریت آموزشی کار اسکن متن مورد نظر را انجام دهد و محیط کاربری این نرم‌افزار نسبت به سایر نرم‌افزارهای کشف سرقت ادبی امروزی‌تر و پیشرفته‌تر است.

کاربرای عادی برای استفاده‌ی شش ماهه از فضای ذخیره‌سازی آنلاین این برنامه باید ۵,۹۹ دلار بپردازند و حساب‌هایی که به مدارس، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها تعلق دارند باید ماهانه حداقل ۱۹,۹۹ دلار بپردازند تا از خدمات آنلاین این ابزار به صورت نامحدود بهره‌مند شوند.

۸. کاپی‌اسکیپ (CopyEscape)

کاپی اسکیپ

کاپی‌اسکیپ یک ابزار رایگان بررسی سرقت ادبی است که به کمک آن می‌توانید ببینید مطالب شما در اینترنت موجود است یا خیر. این ابزار همچنین دو راهکار حرفه‌ای برای جلوگیری سرقت محتوا پیشنهاد می‌کند. کاپی‌اسکیپ پریمیوم نسخه‌ی پولی این نرم‌افزار است که نسبت به نسخه‌ی رایگان هم قدرت تشخیص بالاتری دارد و هم گزینه‌های بیشتری ارائه می‌کند.

این ابزار می‌تواند به صورت خودکار، روزانه یا هفتگی سایت شما را اسکن کند و مطالب آن را در اینترنت جستجو کند. در صورتی که کپی مطالب شما را در اینترنت پیدا کند گزارش آن را برای شما ایمیل خواهد کرد.

کاپی‌اسکیپ همچنین بنرهایی را جهت قرار دادن در وبسایت به شما پیشنهاد می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سارقان ادبی احتمالی در خصوص عواقب این کار هشدار دهید. این نرم‌افزار یک ابزار رایگان برای مقایسه‌ی دو مقاله یا صفحه‌ی اینترنتی نیز دارد و یک راهنمای کامل مقابله با سرقت ادبی نیز ارائه می‌کند.

۹. SmallSEOTools

SmallSEOTools

این ابزار یک پلتفرم آنلاین است که هرچند ممکن است نسبت به رقبا چندان قدرتمند نباشد، اما به دلیل رایگان بودن کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. برای استفاده از این نرم‌افزار کافی است متن مورد نظر را در آن paste کنید و روی دکمه‌ی سبزرنگ Check plagiarism کلیک کنید تا متن شما بررسی شود. این برنامه عبارت‌های مشابه را قرمز می‌کند چرا که عبارت‌های استاندارد امکان تکراری بودن آن‌ها زیاد است؛ اما در مواردی که کل جمله تکراری باشد، برنامه منبع متن اصلی را پیدا کرده و پیش رو می‌گذارد. عبارات و جملاتی که توسط این برنامه قرمز می‌شوند در اینترنت موجود هستند؛ به همین دلیل تست‌های سرقت ادبی گوگل را پاس نخواهند کرد.

ابزار رایگان SmalSEOTools می‌تواند متن‌های بازنویسی شده را نیز تشخیص دهد و قابلیت‌های سئوی آن صرفا به تشخیص کپی‌برداری محدود نمی‌شوند.

۱۰. یونی‌چک

یونی چک UniCheck

با آپلود کردن مقالات در یونی‌چک، فرمت آن‌ها به هم نمی‌ریزد، تعداد صفحات آن‌ها تغییر نمی‌کند و تصاویر به شکل اصلی باقی می‌مانند. این برنامه می‌تواند همزمان از پس بررسی کردن چند فایل بر بیاید؛ بنابراین، مجبور به آپلود و بررسی نوبتی فایل‌ها نخواهید بود.

می‌توانید تا ۵ مقاله را فارغ از این‌که چه حجمی دارند، همزمان مورد بررسی قرار دهید و نرم‌افزار بدون هیچ‌گونه افت سرعت آن‌ها را بررسی خواهد کرد. این ابزار از ۹۹ درصد فایل‌ها پشتیبانی می‌کند؛ اما امکان بررسی تصاویر برای آن وجود ندارد. گزارش بخش‌های کپی‌شده برای کاربر این نرم‌افزار در فرمت PDF قابل دانلود خواهد بود تا در زمان آفلاین بودن نیز بتواند آن را مطالعه کند.

این ابزار از رنگ‌های مختلف برای های‌لایت قسمت‌های مشکوک به سرقت در گزارش خود استفاده می‌کند. به همین دلیل، به راحتی می‌توانید ببینید که کدام قسمت از متن شما کاملا کپی شده است و نیاز به ذکر منبع دارد. تیم تولید یونی‌چک هر ماه قابلیت‌ها و افزونه‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کنند که در صورتی که کاربر رجیستر شده‌ی آن‌ باشید می‌توانید از این به‌روزرسانی‌ها بهره‌مند شوید.

کلام آخر

به دلیل زندگی در عصر فناوری، برای حفاظت از آثار خود ملزم به استفاده از نرم‌افرارهای بررسی سرقت ادبی هستیم. بعضی مواقع، سرقت ادبی می‌تواند پای افراد را به دادگاه باز کند و جریمه‌های سنگینی را در بر داشته باشد. حتی اگر مرتکب سرقت ادبی غیرعمدی شده باشید، دادگاه صرفا آن را به دید دزدی ادبی نگاه می‌کند و این نکته‌ی مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

یکی از ابزارهای معرفی‌شده را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید تا از خطر اتهام دزدی ادبی در امان باشید. با استفاده از نرم‌افرارهای کشف سرقت ادبی، می‌توانید مطمئن شوید که محتوایی که ارائه می‌کنید صد در صد اورجینال است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات