فرهنگ سازمانی خوب موانع موفقیت شرکت‌های بین‌المللی را از میان برمی‌دارد

یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ایجاد یک شرکت مبتنی بر احترام به فرهنگ و اعتبار تمامی کارکنان، می‌تواند مسیر موفقیت را هموارتر کند.
تبلیغات

افرادی که دارای شغل‌های جهانی یا مرتبط با کشورهای مختلف هستند را می‌توانیم در زمره‌ی افراد خوش‌شانس از نظر کاری قرار دهیم. شغل این افراد، می‌تواند آنها را از سنگاپور تا سوییس و بسیاری کشورها و نواحی دیگر دنیا بکشاند. کار کردن مداوم در مقیاس جهانی باعث می‌شود تا افراد از همان ابتدا با چالش‌های مختلف فرهنگی رو‌برو شوند و در عین حال بهترین عوامل چنین چالش‌هایی را شناسایی و در زندگی شغلی خود پیاده کنند. در واقع افراد موفق در شغل‌های جهانی، همین کار را می‌کنند.

کارکنان موفق در کشورهای مختلف دنیا با صرف زمان و مشاهده‌ی تأثیر فرهنگ‌ها در کسب‌وکارها در سراسر دنیا کم‌کم یاد می‌گیرند که فرهنگ‌های محل کاری که بر تعاون، همکاری، به‌اشتراک‌گذاری و خلاقیت تکیه و تأکید دارند، از احتمال رسیدن‌ به موفقیت بیشتری برخوردار هستند. اما فرهنگ‌هایی که افراد را بدون درنظر گرفتن توانایی‌ها و شایستگی‌هایشان قضاوت می‌کنند، می‌توانند جلوی رشد و پیشرفت را بگیرند و حتی وضعیت یک شرکت را دچار مشکل کنند.

در این میان برخی شهرهای دنیا به‌خاطر تکثرگرایی و تنوعی که دارند، می‌توانند آموخته‌های بیشتری را برای افراد به ارمغان آورند. برای مثال، راجیتا بوئر، پایه‌گذار و مدیر اجرایی شرکت Yerra Solutions اشاره می‌کند که آموخته‌ها و تجارب وی در ایالات متحده و به‌ویژه در شهر نیویورک بسیار به او در گسترش کسب‌وکارش کمک کرده‌اند. وی در یادداشتی چنین می‌نویسد:

نیویورک به من اجازه داد تا فرهنگ متنوعی را که یاد گرفته‌ بودم، پرورش دهم و بتوانم با تجاربی که از سراسر دنیا کسب کرده بودم، موفق شوم و درعین حال با چالش‌هایی که از چنین محیط‌هایی نشئت می‌گیرد مقابله کنم.
تعاون و همکاری در شرکت

بوئر همچنین دوره‌های ریاستی خود در اروپا، آفریقا و خاورمیانه را از عواملی می‌داند که در شکل گرفتن اصول کاری محکم و منطقی به وی کمک کرده است. این درواقع زمانی بوده که او هنوز به‌طور مستقل سرمایه‌ای وارد شرکت‌ها نکرده و صرفا به‌عنوان یک کارمند ارشد فعالیت داشته است. از چالش‌های پیش روی چنین فردی، می‌توانیم به گزارش‌های کارکنان به‌زبان‌هایی ناآشنا برای مدیر اشاره کنیم. بوئر باور دارد که کارکنان عامدانه دست به چنین کاری می‌زده‌اند تا به‌تعبیری او را از چرخه‌ی گفتگوها و برخی مذاکرات یا جریانات شرکت خارج کنند.

احترام به تفاوت‌های بزرگ فرهنگی باید در یک شرکت خوب وجود داشته باشد

ما می‌توانیم زمان زیادی را برای توضیح علت کار آنها یا گمانه‌زنی پیرامون آن صرف کنیم؛ ولی نکته‌ی مهم یا درسی مشخص در این مثال وجود دارد: هر گونه انتخاب در محل کار که ورودی‌ها و نیروی شخص دیگری را محدود کند، ظرفیت عملکرد و خلاقیت کل سازمان را محدود می‌کند. کارمندی که باید برای شنیده شدن حرف‌هایش دو برابر حد معمول تلاش کند، اغلب بهره‌روی نصفه‌ونیمه نسبت‌ به حالت عادی خواهد داشت. بوئر اشاره می‌کند:

هرگز این تجربه را فراموش نخواهم کرد که چگونه برای صحه گذاشتن بر حر‌ف‌هایم تلاش کردم. نادیده گرفته شدن به‌دلیل ویژگی شخصی، می‌تواند طرز نگاه فرد برای انجام یک ایده‌ی جسورانه را تضعیف کند. شرکتی که از کنار چنین اتفاق ناگواری با بی‌توجهی عبور می‌کند، فرهنگ توسعه‌ی حرفه‌ای یا موفقیت در کسب‌وکار را پرورش نمی‌دهد. من به‌عنوان یک مدیرعامل، رهبری شرکتی را که کارکنانش نسبت‌ به ایده‌هایشان بدبین باشند، قبول نمی‌کنم؛ چون آنها به خودشان اعتماد ندارند

اساسا باید وقتی فردی نیت به تاسیس یک شرکت می‌کند، فرهنگ احترام، عدالت و برابری در تمامی کارهای آنها ریشه بدواند؛ نه‌‌تنها احترام‌ به تفاوت‌های فردی، بلکه احترام به تفاوت‌های بزرگ فرهنگی باید در یک شرکت خوب وجود داشته باشد. دنبال کردن چنین هدفی تلاش فراوانی می‌طلبد، اما ایجاد یک فرهنگ سالم به این معنا است که افراد بابت تحت تأثیر قرار گرفتن کارهای بزرگ به‌خاطر نگرش‌های قدیمی، نگرانی خاصی نداشته باشند. پیاده‌سازی چنین ارزش‌هایی بسیار مهم است، مخصوصا برای مالکان کسب‌وکارهایی که تنوع در محیط کاریشان بسیار رایج است. در ادامه به ۳ درس مهم درمورد چگونگی ساخت و حفظ فرهنگ در یک شرکت بزرگ می‌پردازیم:

حواستان به گذشته باشد

اکثر کارکنانی که به شرکت بوئر آمدند، به‌دلیل داشتن یک ویژگی خاص، معمولا بیشتر منفعل بودند تا اینکه بتوانند به‌طور فعال در کارها مشارکت کنند. چون تأثیرات فرهنگ ناسالم کاری می‌تواند ادامه و افزایش پیدا کند، آنها از چندین روش ابتکاری برای فعال کردن کارکنان استفاده کردند. ما می‌دانیم که بررسی تنوع حقیقی و موثر در تفکر موجود در فرهنگ کاری، باید فراتر از تنها موقع استخدام باشد. کارکنان باید بدانند که بینش آنها هم به‌اندازه‌ی بقیه مهم است و هیچ‌کس از قبل و تصادفی انتخاب نمی‌شود؛ همه‌ی کارکنان باید از فرصت‌های برابری برای موفقیت برخوردار باشند. شرکت خوب، شرکتی است که برای تفاوت‌ها ارزش قائل است و از کنار آنها نمی‌گذرد.

هیچ مرزی نباید بین فرهنگ محل کار مرکزی و دفاتر فرعی فاصله بیندازد. بوئر و گروه او برای اطمینان از اتصال و ارتباط دفاتر خود در آمریکا از ابزارهایی مثل اسلک استفاده می‌کنند تا کارکنان با وجود کیلومترها فاصله، احساس نزدیکی کنند. چنین کاری گفت‌وگو میان کارکنان را افزایش می‌دهد که این خود نشانه‌ی سالم بودن محیط کار است. آنها همیشه دستاوردهایشان را با هم شریک می‌شوند؛ موفقیت‌های خودشان را با هم جشن می‌گیرند و ایده‌های جدید را در شرکت به‌ اشتراک می‌گذارند. با چنین کارهایی، ارزش کارهای خوب مشخص می‌شود و هرکسی می‌تواند بدون درنظر گرفتن جایگاه خود به‌طور فعال در پروژه‌ها مشارکت کند.

استخدام به‌صورت محلی و با توجه‌به فرهنگ

بهتر است که یک شرکت با وجود بین‌المللی بودن، متعهد به استخدام استعدادهای محلی در شبکه‌ی خود باشد. کارکنان شایسته‌ای که هر کدام از مناظر مختلفی برای محل کار مفید باشند، مزایای بسیار زیادی دارند. درعین حال طیف گسترده‌ای از پیشینه‌های فرهنگی در شرکت می‌تواند نیاز مشتری‌های مختلف از نظر فرهنگ را بهتر برطرف کند. تمامی مالکان کسب‌وکارها (بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی آنها) باید چنین شیوه‌ای را اتخاذ کنند تا بهترین فرد را استخدام کنند.

استخدام با توجه به فرهنگ و تنوع کارمندان

هرکسی که به‌دنبال رشد در کسب‌وکارش است، باید منتظر موانع هم باشد. مسلما شناسایی ارزش‌های فرهنگی در مراحل ابتدایی کار، بهایی دارد. نادیده گرفتن ویژگی‌های کارکنان یا ایده‌های آنها به‌خاطر ظاهر یا محل زندگی‌شان می‌تواند مانند سم عمل کند. چشم‌پوشی یا درک ناقص از تفاوت‌های مختصر فرهنگی بین دو مکان مختلف برای کسب‌وکار، می‌تواند از رشد جلوگیری کند و تنها مخصوص دو منطقه مختلف در یک کشور نیست و می‌تواند حتی با تفاوت تک‌تک افراد داخل یک دفتر هم مشکل‌ساز شود. یک کسب‌وکار موفق نیازمند فرهنگ سالم و ذهنی باز است و رسیدن‌به چنین ویژگی‌هایی تنها زمانی ممکن می‌شود که همه‌ی افراد از شانس برابری در نشان دادن ویژگی‌های خود در کار برخوردار باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات