خودروهای خودران بی ام و، تا سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شوند

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین خودروهای خودران سطح ۴ بی‌ام‌و در سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود. بر اساس گفته‌های مقامات این خودروساز آلمانی، تا سال ۲۰۳۰ خودروهای خودران سطح ۵ به بازار خواهند رسید.
تبلیغات

پس از مدت کوتاهی از انتشار خبر تجهیز ۸ میلیون دستگاه خودروی اروپایی توسط موبایل‌آی و اینتل در سال ۲۰۲۱، امروز وب‌سایت رسمی بی‌ام‌و ویدئوی جالبی از برنامه‌ی خودروهای خودران این برند آلمانی منتشر کرده است. بر اساس برنامه‌ی اعلام‌شده، بین ۷ تا ۱۰ سال دیگر شاهد خودروهای خودران و پیشرفته‌ی بی‌ام‌و خواهیم بود. تیم مهندسی بی‌ام‌و  فناوری خودران را در ۵ سطح مختلف تعریف می‌کند. سطح اول خودران که چند سالی است در خودروهای این برند با نام «بی‌ام‌و کوپایلوت» وجود دارد، شامل سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده همچون کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت خودکار یا سیستم‌های هشداردهنده‌ی تصادف می‌شود.

BMW  / بی ام و

فناوری خودران سطح دوم در جدیدترین مدل‌های سری 7، سری 5 و کراس‌اور X3 نصب شده است. در این سطح، راننده می‌تواند در مدت کوتاهی بخشی از هدایت را خودرو بسپارد. سطح ۲ خودران بی‌ام‌و که اکنون از آن استفاده می‌شود، با وجود انواع سنسورها امکان‌پذیر شده است. بیشتر خودروهای لوکس و پیشرفته برندهای مختلف به‌جز نسل جدید آئودی A8 به سطح ۲ فناوری خودران مجهز هستند. تا سال ۲۰۲۱ بی‌ام‌و فناوری خودران سطح ۳ و ۴ را در محصولات خود استفاده خواهد کرد. در سطح ۳، راننده در مدت‌زمان کوتاهی در جاده‌های مشخص هدایت خودرو را کاملاً به سیستم خودران واگذار می‌کند. سطح ۳ خودران در محصولات بی‌ام‌و نیازمند انواع حسگرها شامل اسکنرهای لیزری، دوربین‌ها و سیستم‌های رادار است تا نقشه‌ای سه‌بعدی از طراف خودرو تشکیل شود. در سطح ۴ تمام تجهیزات سطح ۳ به چند درجه بالاتر ارتقاء پیدا می‌کنند تا خودرو بدون نیاز به راننده در بزرگراه‌ها و برخی جاده‌های شهری مشخص حرکت کند.

BMW i8

فناوری خودران سطح ۴ در بیشتر مواقع به راننده نیازی ندارد و سرنشینان می‌توانند در هنگام حرکت خودران خودرو بدون نیاز به دخالت راننده از سفر لذت ببرند. البته راننده هنوز هم باید شرایط رانندگی (شرایط فیزیکی و قانونی) را داشته باشد در صورت لزوم یا ورود به جاده‌های خارج از محدوده خودران، خودرو را هدایت کند. پیشرفته‌ترین سطح فناوری خودران، از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ به محصولات بی‌ام‌و خواهد رسید. خودروهای خودران سطح ۵ در هیچ شرایطی به راننده نیاز ندارند و درواقع اصلا جایگاهی برای کنترل انسانی در خودرو تعبیه نمی‌شود. سطح ۵ خودران درحال‌حاضر به‌عنوان پیشرفته‌ترین سطح فناوری خودران تعریف شده است که در آن خودروها بدون دخالت انسان، در تمام جاده‌های شهری و خارج شهر حرکت خواهند کرد.

باتوجه به اطلاعات موجود در این ویدئو مبنی بر عرضه‌ی فناوری خودران سطح ۴ در خودروهای محصول سال ۲۰۲۱، احتمال اینکه بخشی از قرارداد موبایل‌آی و اینتل متوجه خودروهای بی‌ام‌و باشد، بسیار بالا است؛ البته هنوز این مورد تأیید رسمی نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات