موبایل آی با همکاری اینتل، ۸ میلیون خودروی خودران تجهیز می‌کند

پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مقامات شرکت فناوری موبایل‌آی که تحت حمایت اینتل قرار دارد، قرارداد تأمین فناوری خودران برای ۸ میلیون دستگاه خودروی اروپایی را امضا کردند.
تبلیغات

به گزارش رویترز، مقامات شرکت موبایل‌آی (Mobileye)، قرارداد تأمین فناوری خودران برای ۸ میلیون دستگاه خودروی اروپایی را امضاء کردند. جزئیات دقیق و برند خودروساز طرف قرارداد هنوز اعلام نشده است. این قرارداد که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شرکت موبایل‌آی پس از قرار گرفتن زیر چتر حمایت اینتل محسوب می‌شود، نمایانگر عزم جدی شرکت‌های بزرگ خودروسازی و الکترونیک، جهت عرضه‌ی سیستم‌های مرتبط با فناوری خودران مانند ترمز اضطراری خودکار و کروز کنترل‌های هوشمند و کسب درآمد بیشتر است. این پیشرفت سریع در حالی‌ روزبه‌روز افزایش می‌یابد که هنوز با ایجاد فناوری تمام خودران در سطح تجاری، سال‌ها فاصله وجود دارد.

موبایل آی / Mobileye

این قرارداد، پس از عرضه‌ی چیپ جدید فناوری تمام خودران اینتل EyeQ5 در سال ۲۰۲۱ عملیاتی خواهد شد. بر اساس گفته‌های ایرز داگان، معاون ارشد بخش استراتژی و توسعه‌ی پیشرفته موبایل‌آی، چیپ اینتل EyeQ4 در طی چند هفته‌ی آینده عرضه خواهد شد، بنابراین سه سال زمان برای ساخت چیپ EyeQ5 زمان وجود خواهد داشت. متخصصان اینتل و موبایل‌آی با همکاری یکدیگر، در حال رقابت با چند شرکت بزرگ (مانند انویدیا) فعال در حوزه‌های چیپ‌های مرتبط با فناوری خودران هستند. این چیپ‌ها در واقع حکم چشم و مغز خودروهای خودران آینده را خواهند داشت. فناوری خودران اینتل و موبایل آی مدل‌های تولیدی یک برند خودروساز را به حالت‌های مختلف فناوری خودران، مانند شرایط لزوم وجود راننده یا شرایط کاملاً خودران مجهز خواهد کرد.

موبایل آی / Mobileye

سال گذشته بود که اینتل با مبلغ ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، شرکت موبایل‌آی را در اختیار گرفت. بر اساس گفته‌های مدیران ارشد موبایل‌آی، ۲۷ میلیون خودروی ساخت ۲۵ برند مختلف موجود در جاده‌ها به تجهیزات و سیستم‌های کمک‌راننده مجهز هستند و موبایل‌آی بیش از ۷۰ درصد سهم این بازار را در اختیار دارد. آمنون شاشوآ، مدیر اجرایی موبایل آی، می‌گوید:

انتظار داریم تا پایان سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو مجهز به فناوری خودران سطح ۳ ساخت موبایل آی وجود داشته باشد.

در سطح سوم فناوری خودران، خودرو قابلیت خودران دارد؛ اما در صورت مناسب نبودن شرایط برای سیستم خودران، راننده می‌تواند به مدت ۱۰ ثانیه کنترل خودرو را به دست گیرد. در حال حاضر موبایل آی با چند برند و گروه خودروساز بزرگ شامل جنرال موتورز (سیستم سوپرکروز)، نیسان، آئودی، بی‌ام‌و، هوندا، فیات کراسیلر و شرکت چینی نیو در حال رایزنی برای فروش فناوری خودران سطح ۳ تا سال آینده است. مهندسان موبایل آی، اکنون در دفتر مرکزی این شرکت واقع در اورشلیم، فناوری خودران سطح ۴ را آزمایش می‌کنند. تجهیزات خودران موبایل‌آی شامل، ۱۲ دوربین کوچک و چهار عدد چیپ EyeQ4 است که روی سدان‌های هیبرید فورد فیوژن نصب شده است. بر اساس گفته‌های گزارشگران رویترز که از نزدیک شاهد آزمایش‌های موبایل آی بودند، خودروی خودران سطح ۴ این شرکت در بزرگراه‌های اورشلیم در شرایط ترافیک متوسط، بدون دخالت راننده رانندگی می‌کند.

موبایل آی / Mobileye

مدیران ارشد موبایل آی اشاره می‌کنند سطح ۴ فناوری خودران این شرکت از سال ۲۰۲۱ تولید خواهد شد؛ اما بسیاری از تجهیزات وابسته به‌زودی برای استفاده‌ی مشتریان در دسترس خواهد بود. شاشوآ معتقد است که بر اساس تعهدات شرکت‌های خودروسازی، تاکسی‌های خودران موسوم به «روبوتاکسی» از سال ۲۰۲۱ وارد جاده‌ها خواهند شد. او می‌گوید:

زمانی که در حال طراحی و ساخت این سیستم هستیم، نیم‌نگاهی به قابلیت استفاده‌ی آن در امروز، یک یا دو سال آینده و نهایتاً روبوتاکسی داریم.

مدیر اجرایی موبایل ای اضافه می‌کند که در زمان عرضه‌ی فناوری خودران سطح ۴ این شرکت، برخی خودروهای لوکس یا حتی خودروهای با قیمت متوسط از فناوری‌های مشابه استفاده خواهند کرد که البته این فناوری به قیمت هر مدل حدود ۱۲ هزار دلار اضافه خواهد کرد. به همین دلیل، در طی چندسال آینده، جاده‌های کشورهای توسعه‌یافته صحنه‌ی تقابل خودروهای خودران و خودروهای تحت کنترل انسان خواهد بود و در آن زمان، ایمنی به‌عنوان اولویت اول مطرح خواهد شد.

موبایل آی / Mobileye

شاشوآ می‌گوید با توجه به آمار تصادفات جاده‌ای سالانه ۴۰ هزار مورد در آمریکا، با ظهور فناوری خودران حتی ۴۰ مورد تصادف با این خودروها هم از نظر عموم جامعه قابل قبول نخواهد بود. همانطور که مدیر اجرایی موبایل آی اشاره می‌کند، خودروهای تمام خودران نمی‌توانند فقط بر دوربین‌ها تکیه کنند. به‌منظور جلوگیری از تصادف و ایجاد بهترین تصمیم‌گیری‌های سیستم، باید اطلاعات ورودی از چند دوربین با داده‌های نقشه‌های باکیفیت، رادارها و اسکنرهای لیزری یا لیدار، ترکیب شود. شاشوآ در ادامه با اشاره به نحوه‌ی رانندگی انسان‌ها و لزوم شبیه‌سازی رفتارهای انسانی در خودروهای خودران می‌افزاید:

از یکی طرف سیستم خودران باید ایمن باشد، اما از طرف دیگر باید رانندگی آن نشان از اعتمادبه‌نفس آن در رانندگی نیز باشد. در آینده‌ای نزدیک، سیستم خودران با مشاهده‌ی رفتار رانندگان در جاده و پس از گذشت زمانی مشخص، با شرایط رانندگی مختلف منطبق می‌شود؛ مشابه تجربه‌ی انسانی.
mobileye

یکی از مشکلات خودروهای خودران، تعریف شرایط خطرناک در طراحی و ساخت آن‌ها است. شاشوآ در این رابطه می‌گوید:

وقتی که به قوانین راهنمایی و رانندگی نگاه می‌کنیم، جامع بودن آن‌ها قابل درک است؛ اما به‌صورت رسمی تعریف نشده‌اند. قصد ما رسمی کردن این قوانین به‌منظور جلوگیری از درگیر شدن خودروهای خودران در شرایط خطرناک است.

شاشوآ معتقد است که در برخی شرایط، لزوم ایجاد دادگاه رسمی احساس می‌شود. باید دید با ظهور خودروهای خودران، آیا در دادگاه‌های آینده شاهد تقابل هوش مصنوعی و انسان خواهیم بود؟ خودروی خودرانی که قوانین را رعایت کرده در برابر انسانی که به‌جهت صدمات جانی کمتر، قانون را زیر پا گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات