اولین شبکه تجاری 5G در قطر راه‌اندازی می‌شود

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین شبکه تجاری 5G جهان در قطر راه‌اندازی می‌شود. این سرویس، 5G سوپرنت (5G Supernet) نامگذاری شده است.
تبلیغات

اگر قرار بود مسابقه‌ای بین اپراتورهای مخابراتی برای راه‌اندازی شبکه 5G برگزار شود، اپراتور تلفن همراه قطر به نام اورودو (Ooredoo) قطعا می‌توانست مدال طلا را در این رقابت از آن خود کند. 5G Supernet اولین شبکه تجاری 5G در جهان است , اورودو امید دارد سرویس 5G NR که با استانداردهای موجود قطر سازگار است،‌ بتواند حرف اول را بزند. این سرویس قرار است در دوحه پایتخت قطر به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

اورودو از سال ۲۰۱۶ تاکنون سخت در تلاش بوده است تا بتواند در توسعه شبکه 5G کار خود را پیش ببرد. پیش از این نیز بررسی‌ها و آزمایش‌های بسیاری روی اینترنت ۵ جی به‌صورت محلی انجام شده بود، ایستگاه‌های اصلی 5G اولیه توسعه داده و در ماه نوامبر به‌صورت آزمایشی شبکه 5G برای سرویس تجاری Qatar Airways راه اندازی شد تا بررسی‌های تکمیلی روی این سرویس به انجام برسد. البته این اولین بار نیست که یک اپراتور تلفن همراه در جهان سرویس 5G را راه‌اندازی می‌کند. اورودو قبلا نسخه آزمایشی شبکه پرسرعت 5G را برای تعدادی از مشتریان VIP خود ارائه کرده بود. این موضوع مربوط به قبل از همکاری این شرکت با ZTE برای فروش سخت افزار 5G با استانداردهای سازگار در ماه مارس است. 

بر اساس اطلاعیه جدید این اپراتور تلفن همراه قطر،‌ مرحله اول سوپرنت 5G در فرکانسی ۳.۵ GHz در دوحه قطر،از چند مایلی جنوب جزیره مروارید قطر تا فرودگاه بین‌المللی حمد را پوشش می‌دهد. سرویس 5G مناطقی از دوحه مانند لاگونا، روستای فرهنگی کاتارا، غرب بایر، کورنیش و سوق واقف را پوشش خواهد داد. اورودو با ۱۶۴ میلیون اتصال در ۱۰ کشور، قصد دارد در ماه‌های آینده در مناطق بیشتری از قطر این سرویس را ارائه دهد.

ولید السعید، مدیر عامل اورودو، در مورد این سرویس اعلام کرد:

ما اولین شرکت جهان هستیم که امکان دسترسی به تکنولوژی و خدمات شبکه 5G را فراهم می‌کنیم و شهروندان قطری به‌راحتی می‌توانند به مزایای باور نکردنی این ارتقاء تکنولوژیکی، دسترسی پیدا کنند. این شبکه،‌ می‌تواند نویدبخش موج تازه‌ای از نوآوری‌های جدید در خودروهای خودران،‌ جاده‌های هوشمند، واقعیت مجازی و پهپادها و سایر خدمات فراهم کند. 

البته باید این واقعیت را بپذیریم که بازه عملکرد شرکت اورودو محدود است. علت این محدودیت، تعداد کم سیستم‌های سازگار با فناوری 5G در قطر است. برای اینکه اورودو بتواند در حوزه دسترسی به این شبکه حرفی برای گفتن داشته باشد،‌ نیازمند سیستم‌هایی است که با این شبکه کار کنند. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند با شبکه  4G/LTE کار می‌کنند. بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند همچون اپل، سامسونگ و سایر شرکت‌ها، هنوز فهرستی از گوشی‌های هوشمند خود که قابلیت اتصال به شبکه 5G داشته باشد،‌ منتشر نکرده‌اند. بیشتر تمرکز شرکت‌ها هنوز روی شبکه‌های نسل چهارم است. 

از نظر عملکرد، اورودو وعده داده است که این شبکه می‌تواند اینترنت را با سرعت ۱ گیگابیت در ثانیه در اختیار کاربران قرار دهد؛‌ هرچند سرعت نسخه آزمایشی این سرویس بیشتر از این بود. این شرکت در مورد پخش زنده هیچ ادعایی مطرح نکرده است. انتظار داریم سرعت و ظرفیت این شبکه نسبت به شبکه‌های سلولی موجود بیشتر باشد. 

اورودو،‌ اولین اپراتور تلفن همراه در خاورمیانه است که برای اولین بار در جهان،‌ شبکه 5G را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. شرکت مخابرات اماراتی اتصالات نیز اعلام کرده است که نخستین شبکه تجاری 5G را به‌زودی راه‌اندازی می‌کند و وعده داده است که این سرویس برای اینترنت ثابت با سرعت ۱ گیگابایت بر ثانیه تا ماه سپتامبر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. البته شرکت اماراتی قصد دارد با توجه به تقاضای مصرف‌کنندگان و نیازهای آن‌ها، به توسعه این سرویس اقدام کند. شایان ذکر است اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا از جمله ورایزن و AT&T نیز قصد دارند شبکه 5G را اواخر سال جاری میلادی راه‌اندازی کنند. 

اورودو در تلاش است تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۹،‌ اقدامات دیگری در حوزه ارائه خدمات سخت افزاری از جمله مودم ۵ جی اینترنت ثابت برای کاربران خانگی را در برنامه کار خود قرار دهد. همچنین این شرکت در تلاش است در مناطق بیشتری اینترنت 5G بی‌سیم را در اختیار کاربران قرار دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات