بررسی آنر 9 لایت

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
آنر 9 لایت، یکی از جدیدترین محصولات آنر در کلاس میان‌رده است که با ویژگی‌هایی همچون بدنه‌ی خوش‌ساخت، دوربین دوگانه و قیمت مناسب، می‌تواند انتخابی ایدئال باشد.
تبلیغات

پرداخت مبلغ زیاد برای یک گوشی هوشمند برای بسیاری از کاربران عادی منطقی و معقول به‌نظر نمی‌رسد و این افراد خواسته‌های خود از گوشی را با هزینه‌ی کمتری برآورده می‌کنند. میان‌رده‌ها نه برندگان نبرد‌های قدرت پردازش هستند و نه انقلابی‌ترین محصول یک شرکت، این گوشی‌ها بازار هدف بزرگی دارند که هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. هواوی از زمان ورود به بازار گوشی‌ هوشمند تمرکز ویژه‌ای روی میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی داشته است؛ در  همین راستا برند آنر نیز بر پایه‌ی ارائه‌ی محصولاتی با قیمت و مشخصات فنی مناسب متولد شده است. برند چهارساله‌ی آنر یکی از موفق‌ترین زیربرندهای فعال در دنیای گوشی‌ هوشمند است که با تمرکز بر فروش آنلاین روند روبه‌رشدی را طی کرده است.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

آنر ۹ لایت در واپسین روزهای سال گذشته‌‌ی میلادی معرفی و اخیرا به‌صورت رسمی وارد بازار کشور شده است. این گوشی در ویژگی‌ها و زبان طراحی چندان شباهتی به برادر گران‌قیمت‌تر خود یعنی آنر ۹ ندارد؛ به‌طوری که المان‌های مشترک بین آنر ۹ لایت و میان‌رده‌های برند هواوی به‌وضوح خودنمایی می‌کنند. تراشه‌ی کرین ۶۵۹، حافظه‌ی رم ۳ یا ۴ گیگابایتی و نمایشگر Full HD با حاشیه‌های اندک چیزهایی هستند که دیدن آن در میان‌رده‌های هواوی عادی شده است؛ تعدد مدل‌های ارائه‌شده توسط این غول چینی با وجود پوشش گسترده‌تر سلایق، کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد.

آنر ۹ لایت چه تفاوت‌هایی با دیگر میان‌رده‌های هواوی دارد؟‌ آیا به‌جز قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر میان‌رده‌های این برند، مؤلفه‌‌های دیگری در تشویق کاربران برای خرید این محصول دخیل هستند؟ برای پاسخ به این سؤال‌ها و آشنا شدن با این میان‌رده‌ی خوش‌قیمت بازار همراه زومیت باشید.

آنر ۹ لایت توسط دفتر هواوی در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفت است.

مشخصات فنی

طراحی

تغییر سلیقه‌ی کاربران و علاقه‌ی آن‌ها به نمایشگرهای بزرگ‌تر بر کسی پوشیده نیست و سازندگان پس از آغاز استفاده از نمایشگرهای بزرگ‌، تلاش‌های خود برای کاهش ابعاد گوشی‌‌ها را برای کم‌رنگ کردن این افزایش از سال ۲۰۱۷ به‌صورت جدی آغاز کردند. هواوی به‌عنوان یکی از همین شرکت‌ها از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ با انتخاب نام FullView برای نمایشگر گوشی‌های خود، نسبت نمایشگر به بدنه‌ی بالا را در محصولات خود نهادینه کرد. نمایشگر کشیده ابتدا توسط کره‌ای‌ها استفاده شد و بعد از مدتی این ترند حتی بازار پایین‌رده‌ها را نیز تحت‌ تأثیر قرار داد. نمایشگر ۱۸ به ۹ و ۵.۶۵ اینچی آنر ۹ لایت ۷۵.۵ درصد از سطح جلوی گوشی را پوشانده که تقریبا ۵.۵ درصد بیشتر از آنر ۹ است.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

شباهت زیاد بخش جلوی گوشی با پی اسمارت در اولین برخورد با گوشی به‌وضوح مشاهده می‌شود؛ اما زبان طراحی پشت این دو گوشی تفاوت زیادی با یکدیگر دارد؛ برخلاف پی اسمارت، پشت آنر ۹ لایت از جنس شیشه ساخته شده است که به دلیل نامشخص بودن نوع این شیشه، از اظهارنظر در مورد مقاوت آن در برابر خش و ضربه خودداری می‌کنیم. بدنه‌ی شیشه‌ای پشت گوشی به‌شدت لغزنده‌ است و قرار دادن آن روی سطوح صاف با کمترین شیب هم خطرناک به‌نظر می‌رسد. هواوی از شیشه‌های 2.5D در هر دو طرف گوشی استفاده کرده است که بدون واسط به فریم دستگاه پیوند خورده‌اند. دو قاب پشتی مدل‌های خاکستری و آبی به مانند آینه نور را بازتاب می‌دهد و همین مسئله‌ جلوه‌ی زیبایی به این دو نسخه بخشیده است.

در نگاه اول تشخیص پلاستیکی بودن فریم پلاستیکی گوشی دشوار است و هواوی در طراحی این بخش موفق ظاهر شده؛ لغزنده بودن پشت دستگاه، پوشش مات و زبر فریم، احتمال لغزش آنر ۹ را در دست بسیار کم می‌کند. لک‌پذیری زیاد نسخه‌ی مشکی مورد بررسی ما نیز همانند دیگر گوشی‌های شیشه‌ای به زیبایی گوشی لطمه می‌زند. وزن آنر ۹ لایت تنها ۱۴۹ گرم است و ضخامت آن حداکثر به ۷.۶ میلی‌متر می‌رسد. استفاده از آنر ۹ لایت با یک دست به واسطه‌ی ابعاد و فریم آن چندان دشوار نیست. مقاوم نبودن آنر ۹ لایت در برابر نفوذ آب و گردوغبار موضوع عجیبی نیست؛ زیرا میان‌رده‌های گران‌قیمت‌تر چینی‌‌ها نیز فاقد این ویژگی هستند.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

همانند دیگر گوشی‌های هواوی کلیدهای تغییر حجم صدا و پاور در لبه‌‌ی سمت راست قرار گرفته‌اند. افزایش حجم صدا در حالت استفاده از یک دست کمی دشوار است؛ از نظر استحکام این کلیدها نمره‌ی قبولی دریافت می‌کنند. لبه‌ی پایینی آنر ۹ لایت میزبان جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، خروجی صدای اسپیکر و درگاه میکرو یو‌اس‌بی است؛ استفاده از درگاه یواس‌بی نوع C اقدام بهتر و آینده‌نگرانه‌تری است. شیار سیم‌کارت آنر ۹ لایت هم طبق انتظار در لبه‌ی سمت چپ قرار گرفته و میزبان دو جایگاه برای سیم‌کارت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی است؛ امکان استفاده‌ی هم زمان از دو سیم‌کارت و حافظه‌ی خارجی در این گوشی وجود ندارد. هواوی از طراحی تخت در  جلو و پشت گوشی استفاده کرده است و انحنای خاصی در طراحی آن به چشم نمی‌خورد.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite
آنر 9 لایت / Honor 9 Lite
آنر 9 لایت / Honor 9 Lite
آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

دوربین دوگانه‌ی پشتی دستگاه برآمدگی زیادی ندارد و حسگر اثر انگشت هم در جای مناسبی در پشت گوشی جایگذاری شده است؛ انگشت اشاره به‌خوبی روی این حسگر قرار می‌گیرد اما استفاده از حسگر کم‌عمق‌تر گزینه‌ی مناسب‌تری است. عملکرد این حسگر دقیق و سریع است و مشکلی از نظر سرعت بازگشایی و ناتوانی در تشخیص اثر انگشت در آن مشاهده نشد. خوشختانه امکان استفاده از حسگر اثر انگشت برای جست‌وجو در بین تصاویر، نمایش اعلا‌ن‌ها، گرفتن عکس و ضبط ویدئو نیز همانند دیگر گوشی‌های هواوی وجود دارد.

 نمایشگر

آنر ۹ لایت به یک نمایشگر ۵.۶۵ اینچی Full HD پلاس از نوع IPS LCD مجهز شده است؛ این نمایشگر همانند دیگر نمونه‌های استفاده‌شده در گوشی‌های جدید هواوی از نوع ۱۸ به ۹ است و درصد قابل توجهی از سطح جلوی گوشی را می‌پوشاند. رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی نمایشگر آنر ۹ لایت، تراکم ۴۲۸ پیکسل بر اینچ را برای آن به ارمغان آورده است که در این بازه‌‌ی قیمتی کاملا قابل قبول است؛ به لطف این تراکم پیکسلی تصاویر در  نمایشگر این گوشی‌ شارپ و واضح نمایش داده می‌شوند. هواوی به‌منظور کاهش مصرف نمایشگر، امکان تغییر رزولوشن نمایشگر را نیز در آنر ۹ لایت تعبیه کرده است؛ علاوه بر امکان انتخاب بین دو رزولوشن +FHD و +HD، کاربر قادر به فعال‌سازی گزینه‌ای برای تغییر رزولوشن خودکار است.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

طبق روال بررسی‌های پیشین برای سنجش عملکرد نمایشگر در بحث روشنایی و دقت رنگ آن را مورد بررسی قرار دادیم. روشنایی حداکثر نمایشگر با الگوی شطرنجی ANSI نزدیک به ۳۵۰ نیت به دست آمد؛ این رقم چندان مناسب نیست و  احتمالا کاربر در محیط‌های پرنور و زیر نور مستقیم خورشید به مشکل برخواهد خورد. نمایش رنگ مشکی در این نمایشگر شاید بهترین در نوع خود نباشد؛ اما برای یک تجربه‌ی لذت‌بخش از نمایشگر کاملا مناسب است. نسبت کنتراست Native نمایشگر آنر ۹ لایت ۱۱۶.۷ محاسبه شد که رقمی معمولی و مشابه بسیاری از گوشی‌های این رده است. 

حداقل روشنایی نمایشگر به‌عنوان معیاری برای استفاده‌ی راحت‌تر از گوشی در محیط‌های تاریک مطرح است و گوشی‌های هواوی نیز همواره از بهترین‌های این بخش بوده‌اند؛ حداقل روشنایی ۱.۸ نیتی نمایشگر Honor 9 Lite درکنار ویژگی «Eye Comfort» برای فیلتر کردن نور آبی این گوشی و دیگر محصولات این برند را در زمره‌ی بهترین‌ها در این معیار قرار داده است. زاویه‌ی دید نمایشگر بدون درنظرگرفتن کاهش روشنایی معقول در نگاه از زوایای تند رضایت‌بخش است.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Honor 9 Lite

1.8

3.02

352

3.02

352

116.6

6.9

6.9

Y7 Prime 2018

1.6

2.02

310

2.02

310

153.5

8.5

8.5

Nova 3e

1.42

3.03

325

3.03

325

107

4.8

4.8

Xperia XA2 Ultra

4.82

4.75

603

4.75

603

127

5.7

3.8 (Standard Mode)

Xperia XA2

3.42

4.26

482

4.26

482

113

6.4

4.1 (Standard Mode)

Redmi Note 5A

1.2

3.45

391

3.50

400

116

-

Honor 7X

2.66

2.04

290

2.09

292

142

-

P smart

2.43

3.94

522

3.95

522

132

5.6

5.6

Zenfone Max Plus

6.5

3.58

378

3.23

354

105.6

-

Xperia XA1 Ultra

23.3

3.95

470

3.96

470

118

-

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 lite

2.42

1.92

279

1.92

283

147

-

Xperia XA1 Plus

32

3.52

432

3.61

443

122

-

Neffos X1 lite

5.76

4.18

283

4.23

292

67.7

-

Nova 2 Plus

2.30

3.96

483

4

486

121

-

Nokia 5

1.9

6.12

565

5.2

567

91.1

-

در بخشی دیگری از بررسی‌ نمایشگر دقت و گستردگی طیف رنگ قابل نمایش گوشی مورد بررسی قرار گرفت. خطای میانگین نمایشگر در نمایش رنگ‌های فضای رنگ sRGB برابر با ۶.۹ به دست آمد که برای یک میان‌رده قابل ‌قبول است. میزان خطای کمتر از ۳، توسط چشم کاربران قابل تشخیص نیست و به‌صورت تئوری نمایشگری ایدئال محسوب می‌شود؛ تنها پرچم‌داران قادر به ارائه‌ی چنین دقت‌ رنگی هستند. رنگ سفید در این نمایشگر کمی سردتر از معیار نمایش داده می‌شود از این رو توصیه می‌شود از اسلایدر دمای رنگ تعبیه‌شده در تنظیمات نمایشگر برای بهبود وضعیت این رنگ استفاده کنید.

اسپیکر

در آنر ۹ لایت خبری از اسپیکر استریو نیست و چینی‌ها آن را به اسپیکر تک‌کاناله‌ای مجهز کرده‌اند که در لبه‌ی پایینی دستگاه، کنار پورت microUSB‌ جای دارد. بلندی صدای خروجی از اسپیکر آنر ۹ لایت در حد رضایت‌بخشی است؛ اما شفافیت و وضوح صدا چندان بالا نیست. این موضوع به‌خصوص در موسیقی‌هایی با سبک هارد راک و تمپوی شدید، بیش‌ازپیش حس می‌شود؛ به‌طوری که در این حالت و با بلند کردن صدا، متوجه دیستورشن خواهید شد.

خوشبختانه وضعیت در حالت اتصال هدفون بسیار بهتر است؛ به‌لطف بهره‌گیری آنر ۹ لایت از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، می‌توان هر هدفون دلخواهی را به آن متصل کرد. هدفون موجود در جعبه‌ی این گوشی از نوع ایرباد است. ما از عملکرد آنر ۹ لایت به‌ همراه هدفون ازلحاظ بلندی، شفافیت و وضوح صدا رضایت داشتیم. هواوی فناوری صوتی Histen را نیز به تنظیمات صدای نوا ۳ اضافه کرده است که به لطف آن می‌توان از افکت صدای سه‌بعدی (نزدیک، جلو، فراگیر)، اکولایزر ۱۰ باند و مگاباس بهره برد. هواوی برای پخش فیلم نیز کلیدی برای بهبود صدا در نظر گرفته است؛ اما ما با فعال‌سازی آن، متوجه تغییر خاصی نشدیم.

رابط کاربری

خوشبختانه آنر ۹ لایت با اندروید اوریو روانه‌ی بازار شده است و از نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI بهره می‌برد. ظاهر رابط کاربری تفاوت چندانی با نسخه‌ی ۵.۱ ندارد و فرم پیشین آیکون‌ها و منوها حفظ شده است. ظاهر این رابط کاربری موافقان و مخالفان خود را دارد؛ بااین‌حال به‌نظر می‌رسد زمان ایجاد تغییر در این رابط فرا رسیده است. هواوی دلیل روان بودن رابط کاربری جدید خود را یکپارچگی بهتر سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌داند؛ فارغ از دلیل این مسئله، EMUI جدید روان‌ترین رابط کاربری هواوی تا به امروز است. سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها در این رابط کاربری مناسب است و لگ خاصی در جابه‌جایی در منوها به چشم نمی‌‌خورد.

رابط کاربر آنر 9 لایت

EMUI 8.0 با ویژگی‌های آشنایی مانند صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها، میانبرهای لاک‌اسکرین، تغییر پوسته، شخصی‌سازی ترنزیشن‌ها و App Twin برای استفاده‌ی هم‌زمان از دو حساب در شبکه‌های اجتماعی امکانات مناسبی ارائه می‌دهد. چینی‌ها در نسخه‌ی جدید امکان اضافه کردن داک شناور برای حرکت در منوها را در نظر گرفته‌اند؛ این داک را می‌توان در چهار جهت اصلی سوایپ کرد و به هر یک از جهت‌ها عملکردی مانند نمایش اپلیکیشن‌های اخیر، بازگشت و کلید هوم را نسبت داد.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

Game Suite به‌عنوان قابلیتی برای گیمرهای موبایل در این نسخه از EMUI گنجانده شده است؛ این قابلیت به کنترل بهتر کاربر روی مصرف انرژی و عملکرد دستگاه کمک می‌کند. علاوه بر گزینه‌‌ای برای غیرفعال کردن نمایش اعلان‌ها، سه حالت «Game mode»، «Smart mode» و «Power-Saving mode» نیز برای تنظیم عملکرد وجود دارد که به ترتیب بهترین عملکرد، توازن بین عملکرد و مصرف و مصرف بهینه‌ی منابع را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. هواوی همچنین قابلیت‌های «App lock» و «File Safe» را برای ایمن کردن اپلیکیشن‌ها و فایل‌های کاربران قرار داده است.

رابط کاربر آنر 9 لایت

شاید قابلیت تشخیص چهره را بتوان خبرسازترین ویژگی این نسخه از EMUI دانست؛ این ویژگی از دوربین سلفی و یک الگوریتم چهره با تشخیص جزئیات چهره‌ی کاربر (بیش از ۱۰۰۰ مشخصه) قفل گوشی را باز می‌کند. استفاده از Face Unlock در محیط‌های کم‌نور نیز امکان‌پذیر است بااین‌حال احتمال خطای تشخیص چهره در این شرایط بیشتر می‌شود. کاربر قادر به انتخاب بازگشایی قفل به‌صورت دو یا تک مرحله‌ای است؛ در صورت انتخاب حالت دو مرحله‌ای، کاربر با نگاه کردن به گوشی قادر به مشاهده‌ی اعلان‌ها و سپس سوایپ و بازکردن قفل گوشی خواهد بود.

دوربین

آنر ۹ لایت جزو معدود گوشی‌های هوشمندی است که دوربین اصلی و سلفی دوگانه دارد. هر دو دوربین از ترکیب مشابه دو حسگر ۱۳ و ۲ مگاپیگسلی بهره می‌برند، با این تفاوت که ماژول ۱۳ مگاپیکسلی دوربین سلفی برای ثبت تصاویر بهتر در نور کم در پس لنزی با دیافراگم بازتری قرار دارد. آنر در هر دو دوربین از ماژول ۲ مگاپیکسلی صرفا برای گردآوری اطلاعات پس‌زمینه و در نهایت ثبت تصاویری با افکت بوکه استفاده می‌کند و این ماژول در سایر حالت‌ها نقشی ایفا نمی‌کند.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

نرم‌افزار دوربین آنر ۹ لایت با میان‌رده‌های هواوی یکسان است و محیط آن شاهد از سه صفحه تشکیل شده است که منوی تنظیمات دوربین، محیط عکاسی و حالت‌های عکاسی را در بر دارند. در صفحه‌ی سوم خبری از عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای نیست و در آن درکنار حالت خودکار می‌توان به مواردی مانند استیکرهای واقعیت افزوده، تایم‌لپس، پاناروما و فیلم‌برداری Full HD اشاره کرد.

به‌ لطف وجود حسگر دوم ۲ مگاپیکسلی، آنر ۹ لایت با هر دو دوربین سلفی و اصلی توانایی ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه دارد؛ ضمن اینکه به‌موجب قابلیت Wide Aperture می‌توان پس از ثبت عکس با دوربین اصلی، محل فوکوس و شدت بلور‌شدن پس‌زمینه را نیز تغییر داد. یکی دیگر از قابلیت‌های موجود در نرم‌افزار دوربین آنر 9 لایت که در حالت عکاسی با دوربین اصلی و سلفی دردسترس قرار دارد، قابلیت Moving Picture محسوب می‌شود که با فعال‌سازی آن، گوشی حین ثبت عکس، ویدیوی کوتاهی را نیز از سوژه ثبت می‌کند. در ادامه نمونه‌ای از تصویر سلفی با و بدون افکت بوکه را می‌توانید مشاهده کنید:

عکس سلفی آنر ۹ لایت بدون افکت بوکه
عکس سلفی آنر ۹ لایت با افکت بوکه

در حالت عکاسی با نور مناسب، در شرایطی که نزدیک به سوژه باشید، تصاویر ثبت‌شده به‌لحاظ سطح جزئیات رضایت‌بخش هستند؛ اما چنانچه سوژه کمی دور باشد، کمی از شارپ‌ بودن تصویر کاسته می‌شود، آنر ۹ لایت در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی نیز عملکرد متوسطی دارد؛ به‌طوری که گاهی جزئیات چندانی از بخش‌های تاریک‌تر تصویر ثبت نمی‌شود. در حالت ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه، دوربین اصلی آنر ۹ لایت به‌ لحاظ تشخیص مرز بین سوژه و پس‌زمینه، عملکرد قابل قبولی از خود به‌ نمایش می‌گذارد. 

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

همانند هر گوشی میان‌رده‌ی دیگری، عکاسی در محیط‌های تاریک جزو نقاط ضعف اصلی آنر ۹ لایت محسوب می‌شود؛ به‌طوری که در این شرایط تصاویر سافت می‌شوند و سطح نویز افزایش پیدا می‌کند. دروبین سلفی آنر 9 لایت عملکرد به‌مراتب بهتری در زمینه‌ی ثبت جزئیات دارد و به‌لطف ماژول دو مگاپیکسلی، افکت بوکه را نیز در سطح مناسبی پیاده می‌کند.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با آنر ۹ لایت

نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت
نمونه‌ تصاویر دوربین آنر ۹ لایت

بازده و عملکرد

قلب تپنده‌ی آنر ۹ لایت، جدیدترین تراشه‌ی میان‌رده‌‌ی هواوی، موسوم به کرین ۶۵۹ است که پیش‌تر در چندین محصول دیگر از هواوی نیز به‌ کار رفته. این پردازنده‌ی ۶۴ بیتی با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری ساخته می‌شود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که از تراشه‌های میان‌رده‌ی رقیب با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری، مصرف انرژی بالاتری داشته باشد.‌ کرین ۶۵۹ از هشت هسته‌ی پردازشی با ریزمعماری Cortex-A53 آرم و معماری مجموعه‌ی دستورالعمل ARMv8-ISA بهره می‌برد که در قالب دو کلاستر چهارهسته‌ای کم‌مصرف و قدرتمند به‌ترتیب با فرکانس‌های ۱.۷ و ۲.۳۶ گیگاهرتز کنار هم قرار گرفته‌اند؛ اما در حالت کلی، محدوده‌ی فرکانسی پردازنده در بازه‌ی ۴۸۰ تا ۲۳۶۲ مگاهرتز قرار دارد.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

هواوی واحد پردازش گرافیکی Mali-T830 MP2 آرم با فرکانس ۹۰۰ مگاهرتز و توان محاسباتی عملیات ممیز شناور ۴۰.۸ گیگافلاپس‌‌ بر ثانیه را برای انجام تسک‌های گرافیکی در تراشه‌ی کرین ۶۵۹ به‌ کار گرفته است که از OpenGL ES 3.2 ،OpenCL 1.2 و DirectX 11 پشتیبانی می‌کند و می‌توان انتظار داشت که بازی‌های سبک و نه‌چندان گرافیکی را به‌خوبی اجرا کند. کنترلر حافظه در SoC میان‌رده‌ی چینی‌ها از حافظه‌های رم LPDDR3 دوکاناله با فرکانس ۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. کرین ۶۵۹ از مودم ال‌تی‌ای Cat.6 بهره می‌برد؛ بنابراین می‌تواند به سرعت Downlink بیشینه‌ی ۳۰۰ مگابیت‌‌ بر ثانیه دست یابد. کرین ۶۵۹ با بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰ سازگار نیست و از بلوتوث نسخه‌ی ۴.۲ پشتیبانی می‌کند.

آنر ۹ لایت در بازارهای جهانی با ۳ یا ۴ گیگابایت رم درکنار ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی عرضه می‌شود؛ اما نسخه‌ی موجود در کشور ما از ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌برد. خاطرنشان می‌کنیم که امکان ارتقا حافظه تا سقف ۲۵۶ گیگابایت ازطریق درگاه کارت حافظه‌ی مشترک با سیم‌کارت دوم نیز وجود دارد. از حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی آنر ۹ لایت حدود ۹ گیگابایت توسط فرم‌ور و سایر فایل‌های سیستمی اشغال شده‌ است. 

ما در زومیت برای بررسی عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی‌های اندروید از ابزار AndroBench استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید در جدول زیر، عملکرد Honor 9 Lite را از این حیث در برابر سایر محصولات میان‌رده مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

نرخ نوشتن ترتیبی

نرخ خواندن تصادفی

نرخ نوشتن تصادفی

آنر ۹ لایت

۲۶۷.۵۴ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳۰.۷۱ مگابایت بر ثانیه

۶۷.۹۵ مگابایت بر ثانیه

۶۵.۰۷ مگابایت بر ثانیه

وای ۷ پرایم ۲۰۱۸

۲۶۱.۲۳ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۱۹.۵۲ مگابایت بر ثانیه

۳۶.۴۵ مگابایت بر ثانیه

۸.۵۱ مگابایت بر ثانیه

نوا 3e

۲۹۶.۲۱ مگابایت بر ثانیه

۲۰۱.۶۶ مگابایت بر ثانیه

۴۳.۸ مگابایت بر ثانیه

۷۲.۶۱ مگابایت بر ثانیه

اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا

۲۸۷.۵۵ مگابایت بر ثانیه

۱۴۱.۲۴ مگابایت بر ثانیه

۷۶.۲۹ مگابایت بر ثانیه

۱۰.۱۵ مگابایت بر ثانیه

اکسپریا ایکس ای ۲

۲۶۷.۹۳ مگابایت بر ثانیه

۱۲۷.۸۵ مگابایت بر ثانیه

۴۳.۷۶ مگابایت بر ثانیه

۱۳.۱۷ مگابایت بر ثانیه

شیائومی ردمی نوت 5A

۲۶۳.۶۲ مگابایت بر ثانیه

۷۹.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۵۷.۱۴ مگابایت بر ثانیه

۹.۶۹ مگابایت بر ثانیه

آنر ۷ ایکس

۲۹۵.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۹۲.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۵۷.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۵.۴۸ مگابایت‌ بر ثانیه

پی اسمارت

۲۶۶.۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳۲.۰۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۹۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۰.۵۴ مگابایت‌ بر ثانیه

ذن‌فون مکس پلاس

۲۶۹.۶۸ مگابایت‌‌برثانیه

۷۲.۱۹ مگابایت‌‌برثانیه

۳۶.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۵ مگابایت‌ بر ثانیه

اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا

۲۶۲.۸۴ مگابایت‌‌برثانیه

۸۵.۳۹ مگابایت‌ بر ثانیه

۴۲.۳۷ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۲.۱۹ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸ پلاس

۲۹۲.۲۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۹.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۱.۳۵ مگابایت‌ بر ثانیه

۹.۳۱ مگابایت‌ بر ثانیه

گلکسی ای ۸

۲۹۹.۲۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۸۶.۶ مگابایت‌ بر ثانیه

۷۸.۲۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۰.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه

آنر ۹

۲۸۱.۷۲ مگابایت‌ بر ثانیه

۹۷.۷۱ مگابایت‌ بر ثانیه

۲۸.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه

۱۳.۸۵ مگابایت‌ بر ثانیه

زومیت برای ارزیابی عملکرد سخت‌افزار گوشی‌، درکنار اجرای بازی‌های گرافیکی و تحت‌ فشار قرار دادن آن، بنچمارک‌های مختلفی روی محصول اجرا می‌کند. بنچمارک انتوتو تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، حافظه‌ی رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ علاوه بر نسخه‌ی جدید انتوتو، نتایج نسخه‌ی ۶ این بنچمارک نیز برای مقایسه‌ی بهتر با میان‌رده‌های قدیمی‌تر آورده شده است. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارد. بنچمارک PCMark، عملکرد دستگاه را به‌جای الگوریتم‌های انتزاعی و غیر قابل لمس، براساس تسک‌های روزمره می‌آزماید. بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند. جدول زیر نتایج دقیق بنچمارک‌ها برای گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده را نشان می‌دهد:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Honor 9 Lite

89062

50412

8115

5053

5893

933

3709

5.4FPS

5.4FPS

3.2FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Huawei Y7 Prime 2018

59789

45815

5846

3970

4488

671

2801

10FPS

4.6FPS

5.3FPS

2.5FPS

26FPS

16FPS

Huawei Nova 3e

88130

70179

11916

4907

5165

927

3692

5.3FPS

5.1FPS

3.1FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Xperia XA2 Ultra

88876

70079

16967

5167

5387

851

4186

10.0FPS

9.7FPS

6.0FPS

5.5FPS

31FPS

29FPS

Xperia XA2

89365

70818

16493

4936

5276

855

4145

10.0FPS

9.7FPS

5.9FPS

5.5FPS

31FPS

29FPS

Xiaomi Redmi Note 5A

43257

34817

6295

3346

4133

679

1891

Not Supported

Not Supported

14FPS

7.7FPS

Honor 7X

71308

52233

11131

4888

5073

904

3371

4.3FPS

4.3FPS

2.7FPS

2.6FPS

16FPS

16FPS

Huawei P Smart

87747

66293

12484

4910

5034

939

3684

5.4FPS

5.4FPS

3.2FPS

3.2FPS

19FPS

19FPS

Zenfone Max Plus

--

43205

7196

2748

3258

431

2248

4.4FPS

4.5FPS

2.3FPS

2.4FPS

16FPS

16FPS

Xperia XA1 Ultra

--

63855

12790

4018

4246

868

3722

6.7FPS

6.2FPS

4.0FPS

3.7FPS

22FPS

22FPS

Mate 10 Lite

--

61997

10062

4930

5243

870

3267

4.8FPS

4.8FPS

2.9FPS

2.9FPS

17FPS

17FPS

+Galaxy A8

--

76982

14091

4859

4808

1500

4213

9.6FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Galaxy A8

--

76543

14261

4972

5055

1501

4175

9.5FPS

9.9FPS

5.8FPS

6.0FPS

31FPS

33FPS

Xperia XA1 Plus

--

64648

12618

3869

4089

834

3742

6.6FPS

6.2FPS

3.9FPS

3.7FPS

21FPS

21FPS

Neffos X1 Lite

--

40905

7178

3291

3858

604

2517

8.0FPS

3.5FPS

3.9FPS

1.9FPS

21FPS

13FPS

Huawei Nova 2 Plus

--

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

Nokia 5

--

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

Nokia 6

--

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

Honor 6X

--

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

Galaxy A7 2017

--

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

Galaxy A5 2017

--

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

Redmi 4 Prime

--

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

Galaxy J7 Prime

--

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

Galaxy J5 Prime

--

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

Huawei Honor 8

--

88739

17939

-

-

-

-

-

Xperia XA Ultra

--

49096

11124

-

-

-

-

-

Huawei P9 Lite

--

53041

11808

-

-

-

-

-

Galaxy C5

--

48102

11345

-

-

-

-

-

Galaxy A9 2016

--

63589

17235

-

-

-

-

-

آنر ۹ لایت از پردازنده‌ی یکسانی با هواوی نوا ۳ ای بهره می‌برد و مایه‌ی تعجب نیست که عملکرد آن در اجرای بازی‌ها مشابه میان‌رده‌ی هواوی باشد؛ بنابراین در بازی‌های سنگینی مانند Final Fantasy XV Pocket Edition و PUBG برای اجرا با نرخ فریم نسبتا قابل قبول، تنظیمات گرافیکی به‌صورت پیش‌فرض روی حالت Low قرار می‌گیرد؛ اما حتی در این حالت نیز کیفیت اجرای بازی چندان رضایت‌بخش نیست. آنر ۹ لایت در اجرای بازی‌هایی، نظیر Asphalt Nitro که به‌صورت خودکار، تنظیمات را با پردازنده وفق می‌دهند، عملکرد مطلوبی از خود به‌جای می‌گذارد. صرف‌نظر از اعداد و ارقام حاصل از بنچمارک‌‌ها، میان‌رده‌ی جدید آنر در کاربری‌های روزمره به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای عادی بسیاری از کاربران باشد.

باتری

انرژی مورد نیاز آنر ۹ لایت را باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و لیتیوم-پلیمر آن تأمین می‌کند، به‌ نظر می‌رسد که چینی‌ها استفاده از باتری با چنین ظرفیتی را به یک استاندارد در میان محصولات میان‌رده‌ی خود بدل کرده‌اند؛ چرا که پیش‌تر نیز باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در میان برادران ناتنی آنر ۹ لایت؛ نظیر نوا ۳ ای و هواوی پی اسمارت تجربه کرده‌ایم. اگرچه امروزه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده باتری‌های غول‌پیکری در گوشی‌های هوشمند خود به‌ کار می‌برند؛ اما رزولوشن Full HD نمایشگر و فرکانس پایین پردازنده‌ی کرین ۶۵۹ ما را نسبت به شارژدهی مناسب باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی Honor 9 Lite امیدوار نگه می‌دارد. برای بررسی عملکرد باتری محصول میان‌رده‌ی آنر، همانند روال گذشته، تست‌های زومیت را روی آن اجرا می‌کنیم.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

برای بررسی عملکرد باتری آنر ۹ لایت، طبق روال آزمایش‌های زومیت، ابتدا گوشی را در حالت پرواز قرار دادیم و روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت تنظیم و صدای خروجی را قطع کردیم. آزمون پخش ویدیوی HD نشان از آن دارد که گوشی اقتصادی جدید هواوی در شرایط یادشده می‌تواند ۸ ساعت و ۲۰ دقیقه به پخش ویدئو بپردازد که نسبت به محصولات میان‌رده‌‌ی دیگری همچون اکسپریا ایکس‌ای ۲ و گلکسی ای ۸ رقم بسیار پایین‌تری است؛ اما هم‌سطح محصولات دیگری همچون نوا ۳ ای، میت ۱۰ لایت و آنر ۷ ایکس ارزیابی می‌شود.

ما در زومیت علاوه‌بر آزمون پخش ویدئو، تست‌های نرم‌افزاری GFXBench ،PCMark و GeekBench را نیز روی گوشی‌های هوشمند اجرا می‌کنیم. آزمون‌های Battery LifeTime و LongTime Performance در بنچمارک GFXBench، عملکرد باتری در اجرای پردازش‌های گرافیکی سنگین و پایداری عملکرد را ارزیابی می‌کنند، آزمون Work 2.0 در بنچمارک PCMark شارژدهی باتری را با شبیه‌سازی تسک‌های روزمره ارزیابی می‌کند و آزمون باتری GeekBench‌ نیز با تحت‌ِ فشار قرار دادن پردازنده، شارژدهی گوشی مورد بررسی قرار می‌دهد.

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mAh)

ویدئو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

GeekBench

Score/Duration

Honor 9 Lite

5.65"/1080p

3000

8:20

264.0min

317.5Frame

6:12

3274

6:39

Huawei Y7 Prime 2018

720p/"5.99

3000

7:08

293.7min

646.6Frame

5:48

2399

7:22

Huawei Nova 3e

1080p/"5.84

3000

9:20

283.6min

330.4Frame

5:23

3250

6:14

Sony Xperia XA2 Ultra

1080p/"6.0

3580

12:30

362.0min

645.2Frame

8:20

4690

10:43

Sony Xperia XA2

1080p/"5.2

3300

11:06

358.3min

647.9Frame

8:19

4701

9:05

Xiaomi Redmi Note 5A

720p/"5.5

3080

7:10

Not Supported

Not Supported

7:32

--

Honor 7X

5.93"/1080p

3340

9:07

288.2min

226.1Frame

6:58

--

Huawei P Smart

5.65"/1080p

3000

9:10

336.8min

314.2Frame

5:20

--

Asus Zenfone Max Plus

5.7"/1080p

4130

11:14

353.9min

271.0Frame

9:00

--

Sony Xperia XA1 Ultra

1080p/"6.0

2700

11:07

349.3min

409.0Frame

Failed

--

Huawei Mate 10 Lite

1080p/"5.9

3340

9:05

306.8min

252.0Frame

5:38

--

+Samsung Galaxy A8

1080p/"6.0

3500

16:35

514.6min

254.0Frame

9:52

--

Samsung Galaxy A8

1080p/"5.6

3000

14:10

386.5min

245.2Frame

7:32

--

Sony Xperia XA1 Plus

1080p/"5.5

3430

12:40

477.5min

406.6Frame

Failed

--

Neffos X1 Lite

720p/"5.0

2550

10:00

294.8min

495.0Frame

TBA

--

Huawei Nova 2 Plus

1080p/"5.5

3340

11:40

288.2min

314.1Frame

-

--

Nokia 5

720p/"5.2

3000

15:40

-

-

9:20

--

Nokia 6

1080p/"5.5

3340

12

-

-

9:15

--

Huawei Honor 6X

1080p/"5.5

3340

11:00

-

-

10:19

--

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p/"5.7

3300

12:10

-

-

-

--

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p/"5.7

3600

19:10

-

-

12:52

--

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p/"5.2

3000

12:40

-

-

6:55

--

Xioami Redmi 4 Prime

5.0"/1080p

4100

10:10

-

-

8:34

--

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5"/1080p

3300

14:10

-

-

9:07

--

Samsung Galaxy J5 Prime

720p/"5.0

2400

16:30

-

-

9:14

--

Huawei Honor 8

5.2"/1080p

3000

9:00

-

-

-

--

Huawei Nova Plus

5.5"/1080p

3340

11:00

-

-

-

--

Xiaomi Mi 5s

5.15"/1080p

3200

13:00

-

-

-

--

Apple iPhone 7

4.7"/750p

1960

9:20

-

-

-

--

Sony Xperia XZ

5.2"/1080p

2900

9:00

-

-

-

--

Sony Xperia XA Ultra

6.0"/1080p

2700

8:50

-

-

-

--

Huawei P9 Lite

5.2"/1080p

3000

11:00

-

-

-

--

Samsung Galaxy C5

5.2"/1080p

2600

8:20

-

-

-

--

آنر 9 لایت در تست‌های GFXBench‌ به‌صورت حدودی با نوا ۳ ای هم‌سطح است؛ اما اختلاف قابل توجهی با ایکس‌ای ۲ سونی دارد. تست باتری PCMark نیز عملکرد متوسط آنر ۹ لایت را نشان می‌دهد و میان‌رده‌‌ی آنر در این تست، عملکردی هم‌سطح با هواوی آنر ۷ ایکس، هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ و میت ۱۰ لایت دارد. Honor 9 Lite در تست گیک‌بنچ با ثبت زمان ۶ ساعت و ۳۹ دقیقه، عملکردی نزدیک به هواوی وای ۷ پرایم جدید و نوا ۳ ای دارد؛ اما کماکان اکسپریا ایکس‌ای ۲ اولترا با ثبت زمان ۱۰ ساعت و ۴۳ دقیقه در این زمینه رکورددار است.

شارژر ۵ ولت و یک آمپری آنر ۹ لایت از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و برای شارژ‌ کامل باتری به حدود دو ساعت زمان نیاز دارد، علاوه‌بر این، امکان شارژ بی‌سیم نیز وجود ندارد. در حالت کلی آنر ۹ لایت به جمع انبوهی از گوشی‌های هوشمند کنونی می‌پیوندد که شارژدهی متوسطی دارند، این گوشی در کاربری‌های عادی شامل وبگردی، استفاده از پیام‌رسان و استریم موسیقی، می‌تواند تا ۲۴ ساعت شما را همراهی کند.

جمع‌بندی

آنر ۹ لایت تعریف جدیدی از محصولات میان‌رده‌ ارائه نمی‌کند و همان زبان طراحی آشنا و جدید این شرکت را در آن شاهد هستیم. نمایشگر ۱۸:۹ با قطر ۵.۶۵ اینچ درکنار فریم پلاستیکی دستگاه،‌ آنر ۹ لایت را به یک گوشی مناسب برای استفاده توسط یک دست مبدل کرده است. لک‌پذیری بالا مختص این گوشی نیست و در اکثر نمونه‌های با قاب شیشه‌ای مشاهده می‌شود. روشنایی نمایشگر IPS این گوشی چندان بالا نیست؛ بااین‌حال کنتراست و شارپ بودن تصاویر در بازه‌ی قیمتی آنر ۹ لایت رضایت‌بخش است. دوربین‌های دوگانه‌ی اصلی و سلفی گوشی با هدف ارائه‌ی تصاویر بوکه و قابلیت Wide Aperture ارائه شده‌اند، ضمن اینکه عکس‌های گرفته‌شده در روز توسط آن‌ها رضایت‌بخش است.

آنر 9 لایت / Honor 9 Lite

چینی‌ها از اندروید اوریو و نسخه‌ی هشتم رابط کاربری EMUI در میان‌رده‌ی خود بهره گرفته‌اند که درکنار ۳ گیگابایت رم و تراشه‌ی کرین ۶۵۹ ساخت هواوی عملکرد روان این رابط کاربری را به‌دنبال دارد. پردازنده‌‌ی آنر ۹ لایت نسبت به واحد گرافیکی آن توانمندتر است؛ از این رو اجرای بازی‌های سنگین نتیجه‌ی چندان مطلوبی به‌ دنبال ندارد. میان‌رده‌های گران‌قیمت‌تر هواوی نیز در بخش باتری عملکرد درخشانی ندارند و آنر ۹ لایت با پخش نزدیک به هشت ساعت و نیم ویدئو در شرایط تست ما عملکرد متوسط و مشابه برادران ناتنی خود ارائه می‌کند. در پایان باید گفت آنر ۹ یک گوشی زیبا با سخت‌افزاری آشنا است که حس یک کالای باکیفیت را ارائه می‌دهد. علاقه‌مندان به این برند درکنار یک گوشی زیبا نیازمند باتری قوی‌تر و تنوع سخت‌افزاری بیشتر هستند که امیدواریم در محصولات بعدی غول چینی دنیای فناوری شاهد آن‌ها باشیم.

نکات مثبت

  • عرضه با اندروید ۸.۰ اوریو
  • طراحی کم‌حاشیه و خوش‌دست
  • دوربین سلفی دوگانه با عملکرد مناسب

نکات منفی

  • شارژدهی نه‌چندان خوب
  • عملکرد متوسط دوربین اصلی
  • GPU ضعیف
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات