معاشرت‌های طاقت‌فرسای شبکه‌سازی و راه‌حلی برای آنها

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
همه‌ی افراد، آستانه‌ی تحمل خاصی برای معاشرت با دیگران دارند و پس‌ازآن با کاهش شدید انرژی، خستگی و بی‌حوصلگی مواجه می‌شوند.
تبلیغات

در طول رویدادهای استارتاپی یا اجلاس اجتماعی، یکی از مهم‌ترین وظایف کارآفرینان شبکه‌سازی و برقراری ارتباطات حرفه‌ای است. ۷۸ درصد از کارآفرینان نقش شبکه‌سازی را در پیشرفت استارتاپ، بسیار ضروری می‌دانند. به همین دلیل است که هرروز مقالات آنلاین متعددی با موضوع بهبود مهارت‌های شبکه‌سازی منتشر می‌شود.

از طرف دیگر، ممکن است شبکه‌سازی به امر واقعاً طاقت‌فرسایی تبدیل شود. کارآفرینان ساعات زیادی را در مسافرت، معاشرت‌های اجتماعی، ارتباط با مخاطبین و سرمایه‌گذاران بالقوه و صحبت کردن با همکاران خود می‌گذرانند. تعاملات اجتماعی بیش‌ازحد برای همه‌ی مردم، حتی افراد برونگرا، چه به لحاظ جسمی و چه روحی، سخت و خسته‌کننده است. بسیاری از مؤسسین استارتاپ شبکه‌سازی را یکی از عوامل تخلیه‌ی انرژی خود توصیف می‌کنند که گاهی تاب و نیرویی را که باید به عملیات اجرایی اختصاص دهند، نابود می‌کند.

شما نمی‌توانید از شبکه‌سازی اجتناب کنید، اما با کمک برخی تکنیک‌ها، می‌توانید از خستگی ناشی از تعاملات حرفه‌ای جلوگیری کنید:

سطح بهینه‌ی تعاملات اجتماعی خود را مشخص کنید

وقت گذراندن کنار دیگران لذت‌بخش است اما پس از مدت‌زمان مشخصی، به یک عذاب واقعی تبدیل می‌شود. برای پیدا کردن این آستانه، تمام فعالیت‌های شبکه‌سازی خود را در طول چهار هفته‌ی گذشته لیست کنید و مدت‌زمانی را که برای هر فعالیت صرف کرده‌اید، کنار آن بنویسید. ازجمله ساعاتی را که در رویدادهای کسب‌وکار یا جلسات ملاقات رسمی و غیررسمی گذرانده‌اید. اگر شما یک بنیان‌گذار استارتاپ هستید که پیش از هر جلسه‌ی ملاقات باید استراتژی‌های خاصی را تنظیم و تمرین کنید، این زمان را هم به فهرست خود اضافه کنید.

سپس از خودتان بپرسید که درمجموع هر هفته چند ساعت از زمان را به فعالیت‌های شبکه‌سازی گذرانده‌اید؟ در پایان هر هفته چه احساسی داشته‌اید؟ کدام هفته بیشتر شما را خسته کرده و کدام هفته انرژی خود را بهتر حفظ کرده‌اید؟

با بررسی ساعت‌های شبکه‌سازی و همچنین سطوح انرژی، از محدودیت‌های شخصی خود آگاه می‌شوید. در مرحله‌ی بعد می‌توانید یک برنامه‌ی بهینه برای روابط حرفه‌ای و اجتماعی تنظیم کنید و به کمک آن در پایان هر هفته انرژی و انگیزه‌ی بیشتری داشته باشید و در بلندمدت روحیه‌ی بهتری پیدا کنید.

Choose quality over quantity

به‌جای کمیت، کیفیت را در اولویت قرار دهید

حتی اگر این انتخاب به معنی کاهش تعداد ملاقات‌های شغلی شما باشد، باز هم مفید خواهد بود. اغلب اوقات شبکه‌سازی به چشم یک بازی «کمّی» دیده می‌شود: هرچه شبکه‌ی ارتباطی بزرگ‌تری داشته باشید، موفق‌ترید. ولی اگر در حال حاضر از این فعالیت‌ها خسته هستید، تلاش برای ارتباط برقرار کردن با هر فرد جالبی که در مسیر کسب‌وکار شما قرار می‌گیرد، اصلاً حرفه‌ای نیست. چرا؟

شبکه‌های قدرتمند بر پایه‌ی نخستین احساس و برداشت عالی بنا می‌شوند. اگر بخواهید در اولین ملاقات یا گفتگو، تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشید، به انرژی ذهنی، استراتژی اجتماعی و دیدگاهی برتر نیاز دارید که خستگی روحی و جسمی این قابلیت‌ها را در شما از بین می‌برد. رویدادهایی را که می‌خواهید در آن‌ها حضور پیدا کنید، هوشمندانه و استراتژیک انتخاب کنید. اگر در طول هفته فقط چند ساعت را می‌توانید به شبکه‌سازی ارتباطات حرفه‌ای اختصاص دهید، روی تعداد محدودی از فرصت‌های باکیفیت و آینده دار متمرکز شوید، نه ارتباطات پراکنده و غیر منسجمی که شما را فرسوده می‌کند. فرصت‌های باکیفیت بالا، ارزشی بلندمدت برای شما ایجاد می‌کنند، به تحقق اهداف مهم کمک می‌کنند، یا شبکه‌ی فعلی مخاطبین را متنوع و متعادل می‌کنند. اگر زمان محدودی در اختیار دارید و رویداد یا جلسه‌ی پیش رو، هیچ‌یک از این استانداردها را دارا نیست، بهتر است از آن صرف‌نظر کنید و انرژی خود را برای فرصت‌های دیگر حفظ کنید.

یکی از دوستان یا همکاران را به‌عنوان شریک شبکه‌سازی انتخاب کنید

به‌عنوان یک بنیان‌گذار، در برخی از دوره‌های رشد به شبکه‌سازی بیشتری نیاز دارید. در طول این مدت، برای برآورده کردن اهداف شبکه‌سازی کسب‌وکار، از یک همکار کمک بگیرید. اگر به‌تنهایی کسب‌وکاری را شروع کرده‌اید، مقدمات لازم را به یکی از دوستانتان آموزش دهید و در مواقع نیاز، کارهای شبکه‌سازی را به او بسپارید.

همکاری و حرکت با یک شریک، از چندین لحاظ به سود شما است. نخست آنکه حمایت اجتماعی او، مخصوصاً در قالب خدمات محسوسی نظیر شبکه‌سازی، شما را از خستگی و فرسودگی محفوظ می‌کند. دوم اینکه به کمک یک شریک، انرژی کمتری برای معاشرت‌های حرفه‌ای صرف می‌کنید، اما درنهایت شبکه‌ی گسترده‌تری خواهید داشت. اگر متمایلید کارایی این استراتژی را افزایش دهید، شریکی را انتخاب کنید که از خودتان برونگراتر و اجتماعی‌تر باشد. چنین افرادی ذاتاً از تعاملات اجتماعی انگیزه می‌گیرند.

 microbreaks to reenergize during networking events

در طول جلسات یا رویدادها، استراحت کوتاه را فراموش نکنید

تحقیقات نشان می‌دهد Microbreak یا استراحتی که کمتر از ده دقیقه طول می‌کشد، به افراد کمک می‌کند انرژی خود را دوباره بازیابند و بتوانند با کارایی بیشتر به وظایف خود ادامه دهند. یک استراحت و تنفس یک‌دقیقه‌ای تقریباً همان‌قدر سودمند است که پنج یا ۹ دقیقه جدا شدن از کار ذهن شما را دوباره هوشیار می‌کند. به همین دلیل میکروبرک‌ها برای کارآفرینان پرمشغله، راهکار بسیار مفیدی محسوب می‌شوند.

استراحت کوتاه در صورتی انرژی شما را دوباره بازمی‌گرداند که در همین مدت، به کاری سرگرم‌کننده و جذاب مشغول شوید. مثلاً یک ویدیو طنز از یوتیوب ببینید یا یک مقاله‌ی جالب مطالعه کنید. ولی درهرصورت باید ذهنتان را از فعالیت شبکه‌سازی جدا کنید. اگر در یک رویداد یا نشست حضور دارید، برای چند دقیقه از حضار عذرخواهی کنید و به اتاق یا محوطه‌ای بروید که کمتر شلوغ است و کسی مزاحم شما نمی‌شود. ایده‌ی اصلی این است که فضایی آرام پیدا کنید و از کار جدا شوید. حتی اگر فقط چند دقیقه طول بکشد، این استراحت کوتاه به شما کمک می‌کند انرژی بیشتری برای ادامه‌ی جلسه پیدا کنید و بدون خستگی، معاشرت شادابی با مخاطبین داشته باشید.

این چهار مرحله به کارآفرینان کمک می‌کند انرژی خود را بهتر مدیریت کنند، که با توجه به محدودیت منابع، امری کاملاً ضروری است. مدیریت انرژی به افزایش کارایی و بهره‌وری، بهبود عملکرد شغلی و انعطاف‌پذیری ذهنی و جسمی منجر می‌شود و در بلندمدت کیفیت زندگی کارآفرین را بالا می‌برد. درعین‌حال شما با حفظ انرژی شخصی خود، تمرکز و مشارکت بیشتری در محیط کار و پروسه‌های عملیاتی خواهید داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات