آموزش بکاپ گرفتن از پیامک در اندروید

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
حاشیه پایین گوشی پیکسل ۶ پرو گوگل
پیامک‌ها گاهی اوقات حاوی اطلاعات مهمی هستند که به هیچ وجه حاضر به از دست دادن آن‌ها نیستیم. در این مقاله با نحوه‌ی بکاپ‌گیری از پیامک در گوشی‌های اندرویدی آشنا می‌شوید.
تبلیغات

با این‌که رشد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و رواج استفاده از آن‌ها موجب کاهش استفاده از سیستم پیامک شده است؛ اما همواره پیامک‌هایی وجود دارند که ارزش ذخیره شدن دارند. مثلا ممکن است بخواهید پیامک خاصی را به دلیل خاطره‌انگیز بودن آن نگه دارید یا پیامک‌های دریافتی از بانک‌ها را جهت اشراف به دخل و خرج خود ذخیره کنید.

در سناریویی دیگر شاید اتفاقی رقم بخورد که مجبور شوید اقدام به حذف اطلاعات ذخیره‌شده روی گوشی کنید؛ بنابراین تهیه بک‌آپ از گوشی یکی از کارهای ضروری است که هر کاربری باید به‌فکر انجام آن باشد، زیرا هرلحظه ممکن است گوشی آلوده شود یا آسیبی ببیند و با گرفتن بک‌آپ از گوشی می‌توان از ضرر بیشتر جلوگیری کرد.

اما، تهیه بک‌آپ از تمام اطلاعات گوشی شاید دشواری‌هایی برای کاربران به‌همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن اشغال فضای ذخیره‌سازی زیاد است؛ بنابراین، راه‌حل پیش‌رو تهیه بک‌آپ به‌صورت جزئی از موارد با اهمیت‌تر نظیر بک‌آپ مخاطبین گوشی، بک‌آپ تماس‌ها و البته بک‌آپ پیامک‌های گوشی خواهد بود.

با توجه به اینکه امروزه برنامه پیام‌های گوشی‌های هوشمند بسیار مجهزتر هستند کاربران می توانند آن‌ها را به صورت شخصی سازی تنظیم کنند. برای مثال، در تنظیمات پیامک گوشی شیائومی کاربر قادر است پیش‌نمایش پیام ها را غیرفعال کند. همچنین، کاربران گوشی‌های سامسونگ می‌توانند با تغییر تنظیمات پیامک گوشی سامسونگ برخی مشکلات ازجمله، ارسال پیام طولانی را رفع کنند.

در این مقاله، به بهترین راه‌های ذخیره‌ی آفلاین و آنلاین پیامک می‌پردازیم. البته امروزه گوشی‌هایی مانند گوگل پیکسل و اکثر گوشی‌های دارای سیستم‌عامل اندروید، از سیستم داخلی بکاپ از پیامک بهره می‌برند. به علاوه، امکان انتقال ابری پیامک‌ها بین دو دستگاه هنگام راه‌اندازی این گوشی‌‌ها نیز وجود دارد. مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

بکاپ SMS در حساب گوگل

خوشبختانه، امروزه با وجود انواع سرویس‌های ابری، اکثر گوشی‌های هوشمند دارای سرویس‌های پیش‌فرض بک‌آپ هستند و اندروید نیز با پشتوانه بزرگی مثل گوگل سرویس قدرتمندی برای تهیه‌ بک‌آپ دراختیار کاربران خود قرار می‌دهد که می‌توانید برای گرفتن بک‌آپ از پیامک‌ها ازطریق آن اقدام کنید و داده‌های خود را روی حساب کاربری گوگل ذخیره کنید.

بدین ترتیب، با ازدست رفتن گوشی به دلیل خرابی یا شاید سرقت گوشی به‌راحتی می‌توانید با داشتن دسترسی به حساب کاربری گوگل خود بک‌آپ‌های خود را بازیابی کنید. بدین منظور طبق مراحل زیر پیش بروید:

منوی بک‌آپ اندروید

مرحله اول: وارد تنظیمات (Settings) گوشی شوید و کمی صفحه را به‌سمت بالا بکشید تا گزینه Google را پیدا کنید و روی آن بزنید تا به صفحه جدید هدایت شوید.

مرحله دوم: در این صفحه اطلاعات کلی از حساب کاربری گوگل خود مشاهده می‌کنید اکنون روی گزینه Backup بزنید تا به صفحه‌ی بعد بروید.

مرحله سوم: در این قسمت می‌توانید حافظه فضای ابری حساب کاربری گوگلتان را مدیریت کنید و برای بک‌آپ گرفتن از پیامک‌های گوشی کافی است دکمه آبی رنگ Back up now را بزنید.

در قسمت پایین جزئیات بک‌آپ نشان داده می‌شود که می‌توانید نظارتی کلی به وضعیت آیتم‌هایی که بک‌آپ گرفته می‌شوند داشته باشید.

درنهایت، به طور پیش‌فرض امکان بازگردانی داده‌ها، شامل پیامک‌ها وجود دارد؛ اما، متأسفانه حق انتخاب در خصوص این‌که کدام آیتم از داده‌های بکاپ‌گیری شده بازگردانی شوند وجود ندارد.

البته، در صورت تمایل به استفاده از این گزینه در اندروید ۸.۱ به بالا، بعد از اتمام تنظیمات اولیه گوشی در زمان راه‌اندازی اولیه گوشی، به قسمت تنظیمات رفته و روی اولین گزینه یعنی Finish Setting up بزنید تا مجددا وارد صفحه‌ای مشابه صفحه‌ی تنظیمات اولیه شوید. در این مرحله می‌توانید پیامک‌هایی که قبلا از آن‌ها بکاپ گرفته‌اید، بازگردانی کنید.

بکاپ پیامک اندروید

این امکان به لطف سیستم پشتیبان‌گیری خودکار اندروید میسر شده است و در واقع پیامک‌ها در گوگل درایو ذخیره می‌شوند. بنابراین، امکان مشاهده‌ی آنلاین پیامک‌ها نیز وجود دارد؛ اما نمی‌توان محتوای آن‌ها را خواند یا به جایی دیگر منتقل کرد.

بکاپ پیامک اندروید

با‌این همه، ازنظر بعضی کاربران بک‌آپ گرفتن از پیامک‌های گوشی در گوگل محدودیت‌هایی دارد. خوشبختانه دست کاربران در سیستم عامل اندروید بسیار باز است و برنامه‌های ثالثی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها فرایند بکاپ گرفتن از پیامک را انجام دهید و حتی گزینه‌های بیشتری دراختیار داشته باشید.

به همین منظور در ادامه مقاله دو برنامه با سابقه و خوش‌نام در زمینه‌ی پشتیبان‌گیری از پیامک‌ها را جهت کنترل و پشتیبان‌گیری بهتر پیامک‌ها معرفی می‌کنیم.

برنامه SMS Backup & Restore

اپلیکیشن ثالث بکاپ گرفتن از پیامک در اندروید با نام SMS Backup & Restore به صورت رایگان دردسترس قرار دارد که می‌توانید به‌عنوان جایگزینی برای سرویس بک‌آپ گوگل از آن بهره‌مند شوید. این برنامه در چند سال فعالیت خود با اقبال خوبی مواجه شده است و بسیار مورد توجه کاربران قرار دارد.

اپلیکیشن SMS Backup & Restore راهکار بسیار خوبی برای پشتیبان‌گیری از اس‌ام‌اس و ام‌ام‌اس‌های شما و ذخیره‌ی آن‌ها در قالب یک فایل واحد ارائه می‌کند. اما، همان‌طور که گفته شد اپلیکیشن ثالث است و باید ابتدا آن را از گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

در اجرای اول، اپلیکیشن به شما توضیح می‌دهد که به چه مجوزهایی نیاز دارد و دلیل درخواست آن مجوزها چیست. برای استفاده از برنامه باید دسترسی‌های لازم را بدهید و درنهایت وارد صفحه اصلی برنامه شوید. سپس، برای تهیه بک‌آپ از پیامک‌های گوشی مراحل زیر را طی کنید.

منوی برنامه SMS Backup & Restore

مرحله اول: در صفحه‌ی اول روی دکمه سبز رنگ GET STARTED بزنید و سپس در صفحه بعد نیز روی دکمه سبز رنگ با نوشته SET UP A BACKUP بزنید تا به صفحه بعدی منتقل شوید.

مرحله دوم: در این صفحه مواردی که قصد دارید از آن‌ها بکاپ تهیه شود را انتخاب کنید.

گزینه‌های پیام‌ها (Messages) و تماس‌ها (Call logs) را فعال کنید و سپس روی Advanced Opptions بزنید و از گزینه‌های تنظیمات پیشرفته یک مورد را انتخاب کنید.

در تنظیمات پیشرفته می‌توانید مشخص کنید تمام پیام‌ها (All Messages) در فایل پک‌آپ قرار بگیرند یا فقط از گفتگوهای انتخابی بک‌آپ تهیه شود. اکنون روی گزینه Next در گوشه پایین صفحه سمت راست بزنید تا به صفحه بعد منتقل شوید و ادامه مراحل را دنبال کنید.

منوی برنامه SMS Backup & Restore

مرحله سوم: در این مرحله باید محل ذخیره سازی فایل بک‌آپ را انتخاب کنید.

چهار گزینه‌ی مختلف وجود که ۳ مورد از آن‌ها سرویس‌های ابری گوگل‌درایو، دراپ‌باکس و وان‌درایو هستند و گزینه آخر حافظه ذخیره‌سازی گوشی هوشمند است که قطعاً توصیه می‌شود آن را انتخاب نکنید هرچند اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید چاره‌ای جز انتخاب این گزینه ندارید.

اما، به‌خاطر بسپارید که حتماً بلافاصله بعد از تکمیل فرایند بک‌آپ‌گیری از پیامک‌های گوشی، فایل خروجی را به حافظه دیگری منتقل کنید تا درصورت فلش کردن گوشی یا ازدست رفتن گوشی، همچنان به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید.

درادامه آموزش ما به‌طور پیش‌فرض روی حافظه گوشی فرایند را انجام می‌دهیم. نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید، درصورتی که بخواهید فایل بک‌آپ مستقیماً در سرویس‌های ابری بارگذاری شود، باید نام کاربری و رمزعبور حساب ابری خود را همان‌طور که در قسمت شماره (۳) می‌بینید، وارد کنید.

با توجه به اینکه از نظر امنیتی واردکردن نام کاربری و رمزعبور در برنامه ثالث توصیه نمی شود، بهتر است کمی سختی به‌جان بخرید و فایل را درون حافظه ذخیره‌سازی گوشی بک‌آپ بگیرید، سپس آن را به محیطی امن‌تر یا حتی سرویس ابری منتقل کنید، تعارفی نداریم، اکثر ما اگر همه‌ی حساب‌های کاربری نباشد، حداقل چند حساب کاربریمان دارای رمز یکسانی هستند.

درنهایت با انتخاب حافظه ذخیره سازی گوشی، روی دکمه Next در گوشه پایین سمت راست تصویر بزنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

منوی برنامه SMS Backup & Restore

مرحله چهارم: تعیین زمان برای تهیه بک‌آپ از پیامک‌های گوشی به صورت دوره‌ای آخرین مرحله استفاده از این برنامه خواهد بود.

برای مثال، می‌توانید دوره آن را روی یک‌هفته تنظیم کنید و روز و ساعت آن را نیز مشخص کنید. در قسمت تنظیمات پیشرفته نیز امکان فعال‌سازی دریافت اعلان پس‌از هربار بک‌آپ‌گیری موفق وجود دارد.

مرحله پنجم: روی دکمه BACK UP NOW در گوشه پایین سمت راست تصویر بزنید تا فایل بکاپ پیامک‌های گوشی آماده شود.

با این همه، از آن‌جا که این برنامه از بکاپ دلتا یا اینکرمنتال جهت ذخیره‌ی تغییرات جدید بهره نمی‌برد، هر بار که بکاپ‌گیری صورت می‌گیرد، تمام پیام‌های شما مجددا ذخیره می‌شوند. این مسئله در صورتی که پیامک‌های چندرسانه‌ای زیادی داشته باشید می‌تواند منجر به تولید فایل‌های پرحجمی شود که آپلود هر روزه‌ی آن‌ها در گوگل‌درایو یا دراپ‌باکس علاوه‌بر اشغال بیهوده فضای ابری، حجم اینترنت را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

شاید این اپلیکیشن برای استفاده‌ی ضروری بیشتر مناسب باشد؛ مثلا زمانی که قصد تعویض گوشی خود را دارید می‌توانید از آن کمک بگیرید؛ اما برای گرفتن بکاپ‌های مستمر برنامه‌ای دیگر با نام اس‌ام‌اس بکاپ پلاس (+ SMS Backup) پیشنهاد می‌شود که ابزار کارآمدتری به شمار می‌رود.

بازگردانی پیامک‌ها

حالا اگر گوشی خود را فلش کرده‌اید یا قصد دارید بکاپ‌های تهیه‌شده را بازگردانی کنید، طبق مراحل زیر پیش بروید.

منوی برنامه SMS Backup & Restore

مرحله اول: برنامه را اجرا کنید.

مرحله دوم: روی منوی همبرگری (سه‌خط گوشه بالا سمت چپ تصویر) بزنید یا با روشی آسان‌تر انگشت خود را از لبه‌ی سمت چپ نمایشگر به وسط آن بکشید تا گزینه‌ها برای شما به نمایش در بیایند.

مرحله سوم: از بین گزینه‌های موجود Restore را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Transfer فایل بکاپ خود را با کمک قابلیت وای‌فای دایرکت به گوشی مقصد منتقل کنید. از هرکدام از دو روش که استفاده کنید، فرآیند بازگردانی پیام‌ها بسیار ساده خواهد بود.

مرحله چهارم: مواردی که قصد بازگردانی دارید بین پیام‌ها و تماس‌ها انتخاب کنید و در آخر روی دکمه NEXT در گوشه سمت راست تصویر بزنید.

اپلیکیشن SMS Backup & Restore در مجموع به‌گونه‌ای بکاپ می‌گیرد که مانند اس‌ام‌اس بکاپ پلاس در قالب یک گفتگوی ایمیلی قابل مشاهده نیست و حجم زیادی نیز دارد؛ بنابراین، باید گفت بیشتر مناسب یک بار استفاده در مواقع اضطراری خواهد بود.

برنامه + SMS Backup

اگر می‌خواهید پیامک‌های خود را جایی غیر از حافظه‌ی گوشی خود ذخیره کنید، اس‌ام‌اس بکاپ پلاس می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این اپلیکیشن متن‌باز اس‌ام‌اس‌ها، ام‌ام‌اس‌ها و تاریخچه‌ی تماس‌های شما را به صورت خودکار در حساب جیمیل شما ذخیره می‌کند.

نکته‌ای که برنامه + SMS Backup را متمایز می‌کند این است که پیامک‌های شما در جیمیل با برچسب SMS و در قالب یک گفتگوی ایمیلی ذخیره می‌شوند تا از هرجایی و توسط هر دستگاهی قابل دسترسی باشند.

بکاپ پیامک اندروید

اپلیکیشن اس‌ام‌اس بکاپ پلاس رایگان است و می‌توانید به راحتی آن را از گوگل پیل دانلود کنید و برای تهیه بکاپ از اس‌ام‌اس‌ها طبق مراحل زیر پیش بروید.

بکاپ پیامک

مرحله اول: پس از نصب اپلیکیشن، آن را اجرا کنید و بعد از گذشتن از صفحه‌ی تغییرات، وارد صفحه‌ی اصلی برنامه شوید.

مرحله دوم: کلید روبه‌روی Connect را لمس کنید تا فعال شود. سپس، درخواست دسترسی اپلیکیشن به مخاطبان خود را تأیید کنید.

مرحله سوم: حساب جی‌میلی که مایل هستید پیامک‌‌ها در آن ذخیره و همگام‌سازی شوند، انتخاب کنید. در این مرحله ضمن تأیید درخواست دسترسی به SMS، می‌توانید تعیین کنید که تمام پیامک‌ها یا تعداد مشخصی از آن‌ها پشتیبان‌گیری شوند.

همچنین، می‌توانید تنظیم کنید که اپلیکیشن طبق زمان‌بندی مشخصی بکاپ‌گیری را انجام دهد. این قسمت به طور پیش‌فرض روی پشتیبان‌گیری دقیقه به دقیقه از پیام‌های دریافتی و هر دو ساعت یک بار از پیام‌های ارسالی تنظیم شده است. میزان مصرف اینترنت برنامه بسیار کم است؛ اما اگر تمایل دارید می‌توانید تعیین کنید که تنها در صورت اتصال وای‌فای بکاپ‌گیری صورت گیرد.

روند بکاپ‌گیری توسط اپلیکیشن اس‌ام‌اس بکاپ پلاس نسبتا کند صورت می‌گیرد؛ اما از آن‌جایی که شما اساساً متوجه این روند نمی‌شوید و پیامک‌ها به محض ورود به صورت خودکار و بی سروصدا ذخیره می‌شوند مشکلی در بکاپ‌گیری پیش نخواهد آمد.

اما، اگر قصد دارید از همین سیستم برای بازگردانی پیامک‌ها در دستگاه دیگری استفاده کنید، زمان‌بر بودن فرآیند کمی آزاردهنده خواهد بود؛ بنابراین، اگر چنین قصدی دارید بهتر است سراغ اپلیکیشن SMS Backup & Restore بروید که در بالا به صورت جزئی به آن پرداختیم.

جمع‌بندی

بهترین و آسان‌ترین روش برای بکاپ گرفتن از پیامک‌های گوشی قطعاً استفاده از قابلیت بکاپ‌گیری گوگل است؛ اما با وجود دسترسی آسان به آن، محدودیت‌هایی متوجه کاربر می‌شود که می‌تواند برخی کاربران را به سمت استفاده از برنامه‌های ثالث هدایت کند.

علاوه‌براین، پیشنهاد می‌کنیم پیش‌از بکاپ‌گیری بهترین روش غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی را بشناسید، تا با کمک آن‌ها از حجم پیاک‌های دریافتی کم کنید تا فایل بکاپ مرتب‌تر و کاربردی‌تری تهیه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات