رویکرد متفاوت ژاپن و آمریکا در توسعه فناوری خودران

یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
هرروز اخبار مختلفی از رقابت شرکت‌های آمریکایی در تست میدانی فناوری خودران منتشر می‌شود؛ اما ژاپنی‌ها در سکوت خبری به تجاری‌سازی خودروهای خودران نزدیک می‌شوند.
تبلیغات

فناوری خودران در بین شرکت‌های بزرگ و کوچک آمریکایی به یکی از اولویت‌های مهم تبدیل شده است و با آزمایش‌های میدانی در جاده‌های عمومی پیشرفت این فناوری دنبال می‌شود. شرکت‌های آمریکایی کم و بیش اطلاعات زیادی از رویکرد و نحوه‌ی عمومی شدن فناوری خودران منتشر می‌کنند تا در صورت عملی شدن خودروهای خودران، مردم این کشور آمادگی لازم را کسب کرده باشند. از طرفی ژاپنی‌ها در عین توسعه قابل توجه فناوری خودران، بر خلاف آمریکایی‌ها اطلاعات زیادی در اختیار عموم قرار نداده‌اند. اما این مورد به معنی نبود رقابت بین شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی نیست و برعکس، ژاپنی‌ها رویکرد کاملاً متفاوتی در پیش گرفته‌اند که می‌تواند در موفقیت آن‌ها نقش بزرگی داشته باشد.

خودرو خودران

به‌عنوان مثال چند ماه پیش بود که اخبار ساخت دو پیست اختصاصی سوبارو برای آزمایش فناوری خودران منتشر شد. این پیست‌ها که بر اساس جاده‌های اصلی و فرعی عمومی در ژاپن ساخته شده‌اند، خودروهای خودران و سیستم‌های کمک راننده‌ی ژاپنی (به‌خصوص سیستم آی‌سایت سوبارو) را در سرعت‌ها و شرایط مختلف محک می‌زنند. رویکرد ژاپنی‌ها در توسعه‌ی فناوری خودران، احتمالاً در عین ایمنی بیشتر منجر به روند تولید و تجاری سازی سریع‌تر خواهد شد. این مورد اخیراً با توجه به تصادف مرگ‌بار اوبر در نظر مقامات آمریکایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

تویوتا

دایسوکه اوکانوهارا، هم‌بنیان‌گذار شرکت ژاپنی پریفرد نتورکس (Preferred Networks) که در توسعه‌ی فناوری خودران با غول خودروسازی ژاپن، برند تویوتا همکاری دارد، معتقد است که رویکرد آمریکایی‌ها در آزمایش خودروهای خودران در جاده‌های عمومی به معنی آماده بودن این فناوری نیست. در واقع آزمایش خودروهای خودران در جاده‌های عمومی و خبرساز شدن آن‌ها، بخشی از فرایند تبلیغات فناوری خودران و برند خودروسازی است.

اوکانوهارا می‌گوید:

به‌ نظر من تفاوت قابل توجهی در سطح توسعه فناوری خودران شرکت‌های آمریکایی و ژاپنی نیست؛ اما دیدگاه کلی آن‌ها کاملاً متفاوت است.به‌عنوان مثال در ژاپن، جمعیت به‌سرعت به سوی سالمندی پیش می‌رود. اولویت اول بسیاری از سالمندان ژاپنی، حمل‌ونقل خودرو است؛‌ به همین دلیل بخش قابل توجهی از تصادفات در کشور ژاپن متوجه رانندگی سالمندان قرار گرفته است. از آنجایی که اهدف اصلی خودروهای خودران و سیستم‌های کمک‌راننده در این مورد خلاصه می‌شود، مقامات شرکت‌های ژاپنی اهمیت ویژه‌ای به ایمنی و قابل اعتماد بودن فناوری خودران دارند.
اوبر

اما در آمریکا نسل جوان که به‌دنبال فناوری به‌روز هستند، مخاطب اول خودروهای خودران محسوب می‌شوند. شرکت‌های آمریکایی با همین رویکرد به آزمایش این فناوری در جاده‌های عمومی می‌پردازند که البته باید گفت لزوماً به معنی آماده بودن فناوری خودران نیست. به‌ نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها بیشتر در حال نمایش دادن توانایی‌های فناوری خودران در محیط‌های عمومی هستند. البته تست در جاده‌های عمومی ژاپن نیز انجام می‌شود؛ ولی در کشور آفتاب تابان، تاکسی‌های خودران مانند آمریکا طرفدار ندارند و حداقل در حال حاضر، جزو اولویت‌های آخر ژاپنی‌ها هستند.

خودرو خودران

یوکی ساجی، مدیرعامل شرکت SB Drive که در زمینه فناوری خودران فعالیت دارد، می‌گوید:

مطمئناً آزمایش خودروهای خودران در جاده‌های شهری منطقی است؛ ولی فناوری خودران از این طریق تجاری نخواهد شد. اخیراً تاکسی‌های خودران آمریکا بسیار جلب توجه کرده‌اند؛ ولی باید اعتراف کرد تا عملی شدن این تاکسی‌های بدون راننده، زمان زیادی مانده است.
خودرو خودران

ساجی ادامه می‌دهد:

اولین استفاده‌ی تجاری بزرگ فناوری خودران در اتوبوس‌های شهری خودران مشاهده خواهد شد که این بازار خاص، به دو دلیل پیش قدم خواهد بود. اول اینکه به دلیل یکسان بودن مسیر حرکت اتوبوس‌های شهری، اضافه کردن فناوری خودران چندان چالش‌برانگیز نخواهد بود. دوم اینکه اتوبوس‌های خودران برای افرادی که از لحاظ اقتصادی قابلیت استفاده از سرویس فعلی حمل‌و‌نقل عمومی را ندارند، بسیار مفید است. درواقع تاکسی‌های خودران به دلیل ظرفیت کمتر در برابر اتوبوس، هم برای مسافر و هم شرکت تأمین‌کننده چندان بهره‌ی اقتصادی ندارد.پس از اتوبوس‌های خودران، قدم بعدی کامیون‌های خودران خواهد بود. همانند مسیر مشخص اتوبوس‌ها، کامیون‌های خودران با چالش کمتری مواجه خواهند بود. تاکسی‌های خودران به دلیل مسیر غیر قابل پیش‌بینی حرکت و البته محیط پیچیده‌تر تردد، پس از اتوبوس و کامیون خودران به جاده‌ها می‌رسند.
خودرو خودران

شرکت SB Drive از دو سال گذشته آزمایش اتوبوس‌های خودران در ژاپن را آغاز کرده است. مهندسان این شرکت ژاپنی در کنار اتوبوس‌ها، آزمایش تاکسی‌های خودران را هم انجام می‌دهند؛ ولی هنوز توسعه یا آزمایش تاکسی‌های خودران این شرکت در سطح وسیع تأیید نشده است. اوکانوهارا با نظر ساجی موافق است؛ او در مورد توسعه‌ی خودروهای خودران ژاپن می‌گوید:

صحبت در مورد تاکسی‌های خودران جذاب است؛ اما هنوز عملی شدن این ایده از لحاظ فنی مشکل خواهد بود؛ چرا که جاده‌های شهری پیچیده هستند. احتمالاً فناوری خودران در کامیون‌رانی به دلیل قابل پیش‌بینی بودن بزرگراه‌ها و محیط تردد زودتر عملی می‌شود.
خودرو خودران

تفاوت رویکرد ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها در توسعه فناوری خودران واقعاً جالب است. هرروز اخباری جذاب و گاهی نگران‌کننده از تلاش یا بهتر است بگوییم رقابت شرکت‌های آمریکایی در تست‌های میدانی خودروهای خودران به‌ گوش می‌رسد؛ اما در مقابل ژاپنی‌ها در سایه‌ی سکوت خبری به‌ دنبال تجاری‌سازی هرچه زودتر خودروهای خودران برای استفاده‌ی عمومی هستند. شاید از نظر طرفداران فناوری خودران که اخبار را دنبال می‌کنند، سرعت توسعه‌ی خودروهای خودران ژاپن در مقایسه با آمریکا قابل مقایسه نباشد؛ اما باید توجه داشت که تأکید بیشتر بر ایمنی و تست‌های پشت‌پرده، خروجی بهتری به همراه دارد.

خودرو خودران

درواقع باید گفت ژاپنی‌ها در سایه‌ی اخبار مختلف فناوری خودران آمریکایی‌ها، در حال توسعه و تجاری کردن خودروهای خودران هستند تا با رونمایی از یک خودروی خودران واقعی و ایمن، نظر مشتریان و اهالی رسانه را جلب کنند. اگر این رویکرد به نتیجه برسد، برگ برنده‌ی بی‌نظیری در آینده‌ی صنعت خودروسازی در اختیار شرکت‌های ژاپنی خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات