فرمول یک آذربایجان؛ اولین قهرمانی همیلتون

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
جایزه بزرگ باکو در جمهوری آذربایجان، منجر به اولین قهرمانی لوئیس همیلتون در فصل ۲۰۱۸ شد. این رقابت البته با حوادث متعددی همراه بود.
تبلیغات

حتی خوش‌بین‌‌ترین هواداران تیم مرسدس بنز، تا پایان مسابقه شانس چندانی برای لوئیس همیلتون و قهرمانی او در باکو قائل نبودند. حضور طولانی‌مدت خودروی ایمنی باعث شد فاصله‌ی رقابت‌کنندگان در ۱۰ دور پایانی به حداقل برسد و در نتیجه‌ی آن، شاهد اتفاقات متعددی باشیم. جایزه بزرگ آذربایجان، اولین قهرمانی فصل را برای راننده‌ی مرسدس بنز به ارمغان آورد؛ ضمن اینکه منجر به صعود قهرمان فصل قبل تا رتبه‌ی اول در جدول رده‌بندی فصل ۲۰۱۸ شد.

شاید مهم‌ترین حادثه در رقابت باکو، فراتر از قهرمانی همیلتون و مربوط به تیم ردبول باشد. در میانه‌‌ی مسابقه سباستین فتل جلودار بود و دو راننده‌ی ردبول، به نزدیکی هم رسیدند. دنیل ریکیاردو جلوتر از مکس وشتاپن حرکت می‌کرد؛ اما توسط او جاگذاشته شد تا مکس به رده‌ی ارزشمند سوم برسد. رقابت راننده‌های ردبول ادامه یافت تا ۱۱ دور مانده به پایان مسابقه، ریکیاردو به پشت وشتاپن برخورد کند و هر دو از مسابقه خارج شوند. این اتفاق، باز هم وشتاپن را متهم به رانندگی خطرناک و سد راه برای هم‌تیمی خود کرد. تصادف خودروهای ردبول، زمانی رخ داد که برای رسیدن به رده‌های ارزشمند چهارم و پنجم، مشکل خاصی نداشتند. با حضور طولانی‌مدت خودروی ایمنی و حذف رانندگان ردبول، در دورهای پایانی والتری بوتاس جلوتر از دیگران حرکت می‌کرد، سباستین فتل دوم و لوئیس همیلتون سوم بود. رایکونن، پرز، گروژان و ساینز هم به دنبال آن‌ها و پشت خودروی ایمنی حرکت می‌کردند. در چنین لحظاتی، رومن گروژان حین گرم‌ کردن لاستیک‌ها با دیواره برخورد کرد تا حضور خودروی ایمنی در مسابقه طولانی‌تر شود.

نهایتا، کمتر از ۴ دور مانده تا پایان رقابت، خودروی ایمنی خارج شد و جایزه بزرگ آذربایجان به روال عادی بازگشت. لحظاتی بعد و کمتر از ۳ دور مانده تا انتهای رقابت، فتل برای سبقت از بوتاس و رسیدن به رده‌ی اول تلاش کرد؛ اما با قفل‌ شدن لاستیک‌ها ناکام ماند و نه‌تنها به صدر نرسید که به دلیل نقص در تایرها به رتبه‌ی چهارم سقوط کرد. تا این‌جای کار بوتاس اول، همیلتون دوم، رایکونن سوم و سرجیو پرز (راننده‌ی فورس ایندیا) چهارم بود؛ اما به دلیل برخورد قطعات به‌جامانده از تصادف رانندگان تیم ردبول با لاستیک عقب بوتاس، جلودار مسابقه هم  پنجر شد و تایر خود را به‌کلی از دست داد. با خروج بوتاس از مسابقه، رده‌ی اول به همیلتون رسید، رایکونن دوم شد و پرز که توانسته بود از فتل سبقت بگیرد، بر سکوی سوم ایستاد. از دیگر اتفاقات جالب در جایزه بزرگ آذربایجان، باید به مقام ششم برای چالز لکرلک اشاره کرد. این راننده‌ی ۲۰ ساله‌ی اهل موناکو از تیم سائوبر، اولین سال حضور خود در فرمول یک را تجربه می‌کند و برای نخستین بار، موفق به امتیازگیری شد.

در پایان مسابقه، لوئیس همیلتون به خبرنگاران گفت:

اول بودن برایم عجیب است؛ اما باید آن را قبول کنم. عملکرد بوتاس عالی بود و لیاقت قهرمانی داشت. فتل هم فوق‌العاده عمل کرد.
redbull f1

پس از برگزاری فرمول یک آذربایجان و ناکامی غم‌انگیز بوتاس، ورشتاپن و ریکیاردو در امتیازگیری، راننده‌ی مرسدس بنز و قهرمان فصل قبل با ۷۰ امتیاز در رده‌ی نخست جدول قرار گرفت. رانندگان فراری، شامل سباستین فتل و کیمی رایکونن، به ترتیب با امتیارهای ۶۶ و ۴۸ به رده‌های دوم و سوم رسیدند. رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم هم فعلا در اختیار بوتاس، ریکیاردو و آلونسو از تیم‌های مرسدس بنز، ردبول و مک‌لارن قرار دارد. 

F1 Azerbaijan

در رده‌بندی تیمی، فراری صدرنشین است و ۱۱۴ امتیاز دارد. مرسدس بنز فقط با ۴ امتیاز کمتر، دوم است و ردبول ۵۵ امتیازی در رده‌ی سوم قرار دارد. رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم در اختیار  مک‌لارن، رنو و فورس‌ ایندیا است.

دور پنجم از فصل جاری مسابقات فرمول یک جهانی، دو هفته‌ی دیگر به میزبانی اسپانیا انجام خواهد شد.

F1 Azerbaijan
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات