افزایش ۷۳ درصدی سود آلفابت طی زمستان ۲۰۱۸

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آلفابت گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ میلادی را منتشر کرده که نشان از افزایش سوددهی این کمپانی همزمان با افزایش هزینه‌های آلفابت دارد.
تبلیغات

آلفابت گزارش مالی مربوط به زمستان ۲۰۱۸ را منتشر کرده که براساس آن سوددهی غول جستجو با وجود نگرانی‌های مطرح شده در رابطه با حریم خصوصی کاربران، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. علاوه بر افزایش درآمد آلفابت از فروش تبلیغات در گوگل، سرمایه‌گذاری غول جستجو در سایر استارتاپ‌ها نیز باعث شده تا سوددهی این کمپانی بیش از پیش افزایش پیدا کند. از جمله‌ی استارتاپ‌های درآمدزای آلفابت باید به اوبر اشاره کرد.

سود خالص کسب شده توسط اسپاتیفای با افزایش ۷۴.۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۷۳ درصد افزایش پیدا کرده و از ۵.۴ میلیارد دلار به ۹.۴ میلیارد دلار رسیده که پیشرو بودن این کمپانی در زمینه‌ی تبلیغات دیجیتال در بازار جهانی را نشان می‌دهد. رشدی که آلفابت طی زمستان سال جاری شاهد آن بوده، برای اولین بار پس از رشد فزاینده طی سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۰۹ میلادی اتفاق افتاده است.

درآمد تبلیغاتی آلفابت که تقریبا بخش بزرگی از درآمد این کمپانی را شامل می‌شود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۴ درصد افزایش یافته و به ۲۶.۶ میلیارد دلار رسیده است. سایر درآمدهای آلفابت که شامل خودروهای خودران ویمو نیز می‌شود بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با زمستان سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

گوگل در حالی طی زمستان سال جاری شاهد افزایش درآمد خود بوده که رگولاتوری‌ها نظارت خود برای حفظ هر چه بیشتر حریم خصوصی را روز به روز بیشتر می‌کنند. از جمله‌ی این رگولاتوری‌ها باید به اتحادیه‌ی اروپا اشاره کرد که در نظر دارد تا جریمه‌ای معادل ۴ درصد از درآمد سالیانه‌ی کمپانی را در صورت زیرپاگذاشتن حریم خصوصی کاربران تعیین کند.

یکی از دلایل افزایش سوددهی آلفابت، تغییر در ساختار حسابداری گوگل است که درآمد و سود کسب شده توسط استارتاپ‌هایی را که این کمپانی در آن سرمایه‌گذاری کرده نیز مشخص می‌کند. برای مثال آلفابت ۳ میلیارد دلار از سود خالص کسب شده‌ی خود را مرهون درآمدهایی است که استارتاپ‌هایی که آلفابت روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای این کمپانی به ارمغان آورده است.

افزایش ارزش دارایی‌هایی آلفابت باعث شده تا هزینه‌های این کمپانی کم اثرتر شود. از جمله‌ی هزینه‌های آلفابت باید به پرداخت مبالغی به اپل در ازای هدایت کاربران به سمت سرویس جستجوی گوگل اشاره کرد. افزایش این هزینه‌ها باعث شده تا بسیاری بر این باور باشند که گوگل با چشم پوشی از گوشه‌ای از درآمدش، سعی دارد تا رشد خود را همچنان ادامه دهد.

افزایش هزینه‌های کسب ترافیک به بیش از ۶.۳ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با فصل پیش نزدیک به ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. سایر هزینه‌های این کمپانی نیز افزایش پیدا کرده، از این‌رو در مجموع آلفابت بیش از ۷.۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.

گوگل موفق شده تا طی زمستان ۲۰۱۸ نیز همچنان به عنوان کمپانی پیشرو در زمینه‌ی تبلیغات آنلاین عمل کرده و با در اختیار داشتن ۳۱ درصد از سهم بازار، همچنان بزرگ‌ترین بنگاه فعال در زمینه‌ی تبلیغات دیجیتال باشد.

هرچند بخش بزرگی از درآمد آلفابت از تبلیغات کسب می‌شود، اما این کمپانی سرمایه‌گذاری و تلاش گسترده‌ای را برای افزایش درآمدزایی از سایر حوزه‌ها نظیر خودروهای هوشمند انجام می‌دهد. برای مثال می‌توان به ویمو و نست اشاره کرد. نست در مجموع ۴ فصل سال ۲۰۱۷ موفق شده بود تا درآمدی ۷۲۶ میلیون دلاری را عاید آلفابت کند که تقریبا ۶۰ درصد از مجموع فروش سایر کسب و کارهای گوگل را شامل می‌شود.

آلفابت آماری را از میزان درآمدی که توسط یوتیوب کسب شده، ارائه نکرده است، حال آنکه تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که یوتیوب در سال جاری میلادی درآمدی ۱۱ تا ۲۰ میلیارد دلار کسب خواهد کرد که ۱۰ تا ۱۸ درصد از درآمد آلفابت را شامل می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات