چه افرادی واقعا سرشان شلوغ است و چه افرادی تظاهر می‌کنند

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اکثر انسان‌ها تلاش می‌کنند خودشان را مشغول نشان دهند. برخی افراد واقعا مسئولیت‌های زیادی دارند اما عده‌ای دیگر فقط به این موضوع تظاهر می‌کنند.
تبلیغات

آیا تا به حال پیش آمده زمانی که در حال صحبت با همسر، دوست یا همکار خود هستید دائم از حجم کاری زیاد خود شکایت کنید؟ انسان‌ها معمولا این کار را در زمان‌های خاص انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال زمانی که دیگران از این موضوع شکایت می‌کنند ما نیز شروع به شکایت می‌کنیم و دائما از این می‌گوییم که به دلیل حجم زیاد کاری به هیچ کار دیگری نمی‌رسیم. درواقع تا ثابت نکنیم سرمان از طرف مقابل شلوغ‌تر است خیالمان راحت نمی‌شود.

این رفتار در همه‌ی ما وجود دارد و تبدیل به نوعی عادت شده است. درواقع این فرهنگ در میان ما جا افتاده است و برای افرادی که همیشه سرشان شلوغ است احترام بیشتری قائل هستیم. همچنین فکر می‌کنیم اگر خودمان را مشغول نشان ندهیم در نظر دیگران فرد تنبلی خواهیم بود. دلیل دیگر انجام این کار این است که به دنبال جذب تعریف و تمجید دیگران هستیم و حتی گاهی اوقات دلمان می‌خواهد با ایجاد حس دلسوزی در دیگران وظایف و مسئولیت‌‌هایی که داریم را به آن‌ها بسپاریم. درنتیجه این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات با اینکه کار زیادی برای انجام دادن نداریم باز هم احساس کنیم سرمان شلوغ است. چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم شخصی واقعا فرصتی برای انجام کارهای اضافه ندارد یا فقط در مورد آن‌ها شکایت می‌کند؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر این موضوع و راه حل‌هایی برای کنار گذاشتن این عادت می‌پردازیم. برای اینکه ببینید آیا شما هم در دسته‌بندی افرادی که تظاهر می‌کنند هستید یا نه، به دنبال نشانه‌های زیر باشید:

busy

۱- زیاد می‌خوابید

به طور طبیعی هر فرد بین هفت تا ۹ ساعت در طول شبانه روز می‌خوابد اما فردی که واقعا سرش شلوغ باشد ترجیح می‌دهد به جای خوابیدن روی انجام کارها تمرکز کند. بنابراین اگر شما هم هر روز بین هفت تا ۹ ساعت می‌خوابید بسیار خوب است و نشان می‌دهد به خوبی از بدنتان مراقبت می‌کند و بهره‌وری بالایی در طول روز خواهید داشت. اما برنامه‌ی کاری چندان شلوغی ندارید و در چنین شرایطی دلیل چندان قابل توجهی برای شکایت از حجم کاری بالا وجود نخواهد داشت.

۲- در طول هفته کمتر از ۴۷ ساعت کار می‌کنید

هر شهروند آمریکایی به طور متوسط در طول هفته ۴۷ ساعت کار می‌کند. اگر کمتر از این ساعت کار می‌کنید یعنی از یک فرد متوسط نیز کمتر سرتان شلوغ است. البته این بدان معنا نیست که حتما باید به خودتان فشار بیاورید و ساعت کاری خود را بالا ببرید. این تنها معیاری است برای اینکه ببینید نسبت به سایر مردم تا چه اندازه کار و مسئولیت دارید.

۳- ایمیل‌های زیادی دریافت نمی‌کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که بفهمید آیا سرتان واقعا شلوغ است یا تنها این‌طور احساس می‌کنید این است که از همکاران خود بپرسید در طول روز چه تعداد ایمیل دریافت می‌کنند. کارمندهایی که واقعا سرشان شلوغ باشد و زمانی برای انجام سایر کارها نداشته باشند به طور میانگین روزی ۱۲۱ ایمیل دریافت می‌کنند. البته این تعداد برای هر شخصی با توجه به صنعتی که در آن فعالیت می‌کند متفاوت است. بررسی تعداد ایمیل‌ها یک شاخص عالی برای اندازه‌گیری میزان بهره‌وری است زیرا تمام کارها به نوعی با ایمیل در ارتباط هستند و هر شخصی برای به پایان رساندن کارهای خود حداقل یک ایمیل ارسال می‌کند.

busy

۴- فرزند ندارید

اگر به زندگی همکاران دارای فرزند دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید این افراد هر روز زمان بسیار زیادی را با فرزندان خود سپری می‌کنند. از غذا دادن و مرتب کردن لباس‌هایشان گرفته تا مراقبت از آن‌ها و سرگرم کردنشان. اغلب افرادی که بچه دار می‌شوند معتقدند تا قبل از آن به هیچ عنوان سرشان تا این اندازه شلوغ نبوده و به نوعی قدر آن زمان را بیشتر می‌دانند.

۵- فرصت زیادی برای دیدن دوستانتان دارید

شلوغ‌ترین مردم کسانی هستند که زمان اضافی برای گذراندن با خانواده یا دوستان خود نداشته و دوستان و اعضای خانواده‌شان از این موضوع شکایت دارند. اگر شما هم فرصت چندانی برای سپری کردن زمان با افرادی که برایتان مهم هستند ندارید یعنی در دسته‌بندی افرادی قرار می‌گیرید که کارهای زیادی برای انجام دادن دارند.

busy

۶- مرتب مرخصی می‌گیرید

مرخصی رفتن و فاصله گرفتن از محیط کار بسیار مهم است و اگر مدت زیادی است که از مرخصی‌های خود استفاده نکرده‌اید بعد از گذشت مدتی میزان بهره‌وری‌تان در زندگی شخصی و زندگی کاری پایین خواهد آمد. اما شخصی که از تمام مرخصی‌های خود استفاده می‌کند یعنی کار چندان زیادی ندارد و آن‌قدر هم که وانمود می‌کند سرش شلوغ نیست.

۷- سریال تلویزیونی مورد علاقه‌ی خود را دیده‌اید

شاید با خودتان فکر کنید این مورد ارتباط چندانی با مشغول بودن یا نبودن ندارد. اما معمولا افراد زمانی سراغ تماشای تلویزیون می‌روند که دغدغه‌ی فکر چندان زیادی ندارند و فرصت می‌کنند آخرین قسمت تمام سریال‌های مورد علاقه‌ی خود را مشاهده کنند.

مواردی که در این مقاله بررسی کردیم به این معنا نیست که اگر فردی سرش شلوغ باشد بد است یا اینکه شخصی باید تلاش کنند حجم کاری خود را افزایش یا کاهش دهد. اما نتیجه‌ی تحقیقات روان‌شناسان نشان داده است افرادی که حجم کاری بالایی دارند معمولا خوشحال‌تر از کسانی هستند که کاری برای انجام ندارند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بدانید تا چه اندازه و چرا سرتان شلوغ است. به‌عنوان مثال ببیند چرا دائما در مورد اینکه سرتان شلوغ است شکایت می‌کنید و چرا مسئولیت کارهای زیادی را قبول کرده‌اید؟ همه‌ی ما باید نگاه دقیق‌تری به عادات خود داشته باشیم. نه تنها عادات کاری بلکه عادات زندگی شخصی نیز مهم هستند و هدف انجام آن‌ها باید در نظر گرفته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات