سنسوری که غذا خوردن افراد را ردیابی می‌کند

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
محققان موفق به ساخت نوعی سنسور شده‌اند که می‌تواند مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی را شناسایی کند.
تبلیغات

چنانچه بخواهید از آمار کل مواد غذایی که در طول روز می‌خورید، باخبر شوید کافی است تا سنسور آنتن‌مانند جدید را روی دندان خود قرار دهید. این سنسور توسط دانشمندان دانشگاه تافتس در ایالات ماسوچوست طراحی شده و این قابلیت را دارد که موادی مانند قند، نمک و الکل را ردیابی کند.

سنسور ساخته‌شده‌ی مسطح، ابعادی معادل ۲ در ۲ میلی‌متر دارد و چسبندگی آن تا حدی است که به سطح نامنظم دندان متصل شود. در ساخت این سنسور از سه لایه‌ی ساندویچی استفاده شده که شامل دو حلقه‌ی طلایی مربعی شکل در دو بخش خارجی و یک لایه‌ی پاسخ‌دهنده زیستی در قسمت میانی است. این لایه‌ی میانی، سه ماده شیمیایی مورد نظر (قند، نمک و الکل) را از درون دهان فرد جذب می‌کند.

وقتی سنسور در معرض سیگنال دریافتی رادیویی توسط دستگاه گوشی هوشمند قرار می‌گیرد، امواج رادیویی را جمع‌آوری کرده و برمی‌گرداند. اما در شکل اصلاح‌شده‌ی این سنسور، بسته به مقدار ماده‌ی شیمیایی جذب‌شده در لایه‌ی بیوزیستی میانی، بازگشت بعضی از امواج از سنسور لغو می‌شود.

با تجزیه‌وتحلیل طیف و شدت امواج رادیویی که به دستگاه تلفن همراه بازگردانده می‌شود، اپلیکیشن طراحی‌شده می‌تواند تعیین کند که کدام مواد شیمیایی و با کدام مقادیر مصرف شده‌اند. در بررسی‌های بعدی، این امکان وجود دارد که سنسور ردیاب بتواند گستره‌ی وسیع‌تری از مواد را تشخیص دهد. ضمن این که امکان نصب آن بر اعضایی غیر از دندان هم فراهم شود. پرفسور فیورنزو اومنتو، نویسنده‌ی مسئول این مقاله می‌گوید:

از منظر تئوری، ما می توانیم لایه‌ی زیستی پاسخ‌‌دهنده‌ی این سنسور را بهبود دهیم تا بتواند دیگر مواد شیمیایی را هم تشخیص دهد. ما فناوری مرسوم بازشناسی با امواج رادیویی RFID را به‌شکلی گسترش داده‌ایم که می‌تواند اطلاعات را به‌صورت پویا از هر سطحی مانند پوست و دندان بخواند و آن‌ها را انتقال دهد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات