طراحی دفتر کار Slack؛ تورنتو

پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
Slack شرکتی است که در زمینه‌ی فناوری و توسعه‌ی نرم‌افزار فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در شهر سان فرانسیسکو واقع شده است. این شرکت در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده و به عنوان یک استارتاپ موفق رشد سریعی‌ داشته است.
تبلیغات

اطلاعات کلی

  • شرکت طراح: Dubbeldam
  • کارفرما: اسلک
  • متراژ: ۲۱۳۷ متر مربع
  • سال: ۲۰۱۷
  • محل: تورنتو

شرکت نرم‌افزاری Slack فقط در طی چند سال گذشته رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. این استارتاپ بعد از گذشت ۸ سال از شروع فعالیت خود، اکنون شعبه‌های متعددی در سراسر جهان دارد. شهرهای ونکوور، نیویورک، لندن، توکیو و ملبورن از جمله شهرهایی هستند که این شرکت در آن اقدام به افتتاح شعبه کرده است. هر کدام از این دفاتر کار در ساختمان‌هایی راه‌اندازی و افتتاح شده‌اند که قبلا کاربرد صنعتی داشته‌اند؛ البته طراحی داخلی این دفاتر کار تا حدی نشان‌دهنده‌ی گذشته‌ی این ساختمان‌ها و شرکت‌های صنعتی است که سابقا در آنجا فعالیت داشته‌اند. این ساختمان‌ها که اکنون به عنوان شعبه‌های مختلف شرکت اسلک مورد استفاده قرار می‌گیرند طراحی و دکوراسیون جالبی دارند؛ طراحی و دکوراسیون داخلی هر کدام از این دفاتر کار کاملا متفاوت و منحصربه فرد است و همچنین انسجام و یکپارچگی و ارزش‌های این شرکت را نشان می‌دهد. هدف طراحان برای طراحی دفتر کار اسلک در شهر تورنتو این بوده است که با استفاده از یک طراحی خلاقانه، فرهنگ سازمانی و همچنین ارتباط این شرکت را با صنعت و فناوری نشان دهند.‍‌

دفتر کار slack تورنتو

دفتر جدید این شرکت در مرکز شهر تورنتو و در ساختمانی راه‌اندازی و افتتاح شده که پیش از آن یک کارخانه‌ی نساجی و بافندگی بوده است. فضای داخلی این ساختمان سه طبقه‌ی آجری توسط معماران و طراحان داخلی دستخوش تغییرات بسیاری شده است تا پاسخگوی نیازهای یک شرکت نرم‌افزاری در قرن بیست و یکم باشد. طراحی داخلی این دفتر کار با الهام گرفتن از گذشته‌ی این ساختمان صنعتی و همچنین فرهنگ سازمانی شرکت اسلک انجام شده است. طراحان از ایده‌ی مفهومی «ارتباطات» و خطوط و شکل‌های هندسی برای طراحی قسمت‌های مختلف دفتر استفاده کرده‌اند؛ به طور مثال برای سیستم روشنایی این دفتر کار از شکل‌های هندسی زاویه‌دار استفاده شده که این خطوط زاویه‌دار به صورت متصل به هم در سرتاسر سقف امتداد یافته‌اند. کابل‌ها و سیم‌های رنگی که بر روی سقف و دیوارهای دفتر نصب شده‌اند به طور نمادین نشان‌دهنده‌ی مفهوم ارتباطات و همچنین نشان‌دهنده‌ی زمینه‌ی فعالیت شرکت اسلک است. از سوی دیگر، این کابل‌های رنگی، به گذشته‌ی این ساختمان، رشته‌های نخ در دستگاه‌های بافندگی و فرآیند نساجی اشاره دارد.

دفتر کار slack تورنتو

قسمت پذیرش این دفتر کار، طراحی بسیار جالبی دارد. برای این قسمت از پروژه، شرکت طراح از همکاران قدیمی خود در سایر شرکت‌های معماری و طراحی کمک گرفته‌ است. برای طراحی پیشخوان از طرح‌های هندسی استفاده شده است. طراحی خاص و منحصر به فرد دیوارها و سقف یک محیط صمیمی و دوستانه را به وجود آورده است. در کنار پیشخوان، قسمتی نیز به عنوان سالن انتظار در نظر گرفته شده است؛ برای طراحی این قسمت از کف پوش چوبی، مبلمان شیک آبی رنگ و دیوارهای شیشه‌ای رنگی استفاده شده است.

دفتر کار slack تورنتو

یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم که در طراحی دفتر کار اسلک به چشم می‌خورد استفاده از رنگ‌های تند، متمایز و متضاد در کنارهم است به طور مثال برای قسمت‌های مختلف دفتر از جمله اتاق مدیریت، محل استراحت کارکنان، اتاقک‌های کوچکی که برای استراحت و ملاقات‌های غیر رسمی طراحی شده از رنگ‌های متفاوت و متضاد استفاده شده است. استفاده از این رنگ‌ها در کنار دیوارهای آجری دفتر و کف‌پوش‌های چوبی به این دفتر کار جلوه‌ی خاصی بخشیده است.

دفتر کار slack تورنتو

اتاق هایی که برای برگزاری جلسات کاری در نظرگرفته شده‌اند همگی طراحی یکسانی دارند اما به دلیل استفاده از رنگ‌های متفاوت هر کدام از این اتاق‌ها کاملا متفاوت و منحصربه فرد به نظر می‌رسند. رنگ‌ پنل‌های عایق صوتی که روی دیوارها نصب شده‌اند هماهنگ و متناسب با رنگ‌ کف‌پوش‌ها و مبلمان اتاق ها انتخاب شده است.

دفتر کار slack تورنتو

در این دفتر کار، یک سالن غذاخوری بزرگ وجود دارد که برای پیشخوان، قسمتی از دیوار و سقف از چوب سفید رنگ استفاده شده است. در این دفتر ۱۴۰ کارمند مشغول به کار هستند که طراحی داخلی این دفتر کار نه تنها پاسخگوی نیازهای کارمندان شرکت بوده بلکه باعث ایجاد انسجام و یکپارچگی و تقویت حس همکاری در محیط کار شده است.

دفتر کار slack تورنتو

نتیجه‌ی کار طراحان ایجاد یک محیط کار فعال و پرنشاط بوده است. در یک محیط کار فعال و پرنشاط علاوه بر تامین راحتی و شادابی کارکنان، به کار جدی و سخت‌کوشی کارمندان نیز تاکید می‌شود.

دفتر کار slack تورنتو
دفتر کار slack تورنتو
دفتر کار slack تورنتو
دفتر کار slack تورنتو
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات