جزئیات طرح ترافیک و جدول عوارض تردد سال ۹۷ در شهر تهران

چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در سال جاری، عموم شهروندانی که قصد دارند با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از اولین ورود با پرداخت یک میلیون تومان ثبت‌ نام کنند.
تبلیغات

 سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار اطلاعیه‌ای درباره طرح ترافیک، اعلام کرد:

به اطلاع عموم شهروندان تهرانی می‌رساند بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و شورای ترافیک تهران، طرح ترافیک در سال ۱۳۹۷ در همان محدوده سابق و با تغییراتی در زمان، شیوه پرداخت و نحوه اخذ مجوز، از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود.

شهرداری تهران به‌محض تصویب نهایی این طرح در مراجع ذی‌ربط، فرایند اجرایی آن را آغاز کرده است و پس از تقویت زیرساخت‌ها، نصب دوربین‌های جدید و برنامه‌ریزی‌های مربوط به نحوه ثبت‌ نام؛ هم‌اکنون ثبت‌ نام از عموم متقاضیان اعم از مجوزهای سالانه دستگاه‌های اجرایی و خریداران روزانه طرح در حال انجام است.

ترافیک

مهم‌ترین تغییرات طرح برای سال ۱۳۹۷ شامل این موارد است:

۱. در سال جاری، عموم شهروندانی که قصد دارند با خودروی شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید قبل از اولین ورود، اطلاعات شخص و خودرو را درسامانه my.tehran.ir ثبت‌ کنند. اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آن‌ها در وب‌سایت مذکور است.

۲. در سال ۱۳۹۷ طرح ترافیک علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، در روزهای پنجشنبه نیز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است.

۳. در سال ۱۳۹۷ طرح ترافیک در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ اجرامی‌شود.

۴. مقررات مربوط به محدوده زوج و فرد برای سال ۱۳۹۷ همچنان برقرار خواهد بود و تغییری در این زمینه ایجاد نشده است.

۵. در سال ۱۳۹۷ هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک برای خودروهای سهمیه دستگاه‌های اجرایی و دولتی با عموم شهروندان که طرح را به‌صورت روزانه خریداری می‌کنند، برابر است و تنها طبق مصوبه شورای شهر برای سهمیه‌های معلولان، بیماران خاص، خبرنگاران، آژانس‌ها و وانت‌بارها تخفیف در نظر گرفته شده است. هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا نیز در سقف سهمیه بنیاد شهید و امور ایثارگران، رایگان است.

۶. در سال ۱۳۹۷ به هیچ وجه فروش سالیانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز بر اساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می‌شود. هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج وغیر اوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از بیست درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.

۷. ساعات قبل از ۱۰ صبح و بعد از ۱۶ بعدازظهر، ساعات اوج ترافیک محسوب می‌شود و هزینه تردد در ساعات بین روز کمتر از نصف هزینه ساعات اوج صبح و عصر است. محاسبه هزینه عوارض طرح ترافیک در هر روز نیز صرفا به اولین و آخرین تردد ثبت‌شده خودرو بستگی دارد. ارقام قابل پرداخت در جدول زیر آمده است.

اولین ورود

آخرین خروج

عوارض با معاینه فنی برتر

عوارض با معاینه فنی عادی

۶:۳۰ تا ۱۰ صبح

بعد از  ۱۶

۲۸,۸۰۰ تومان

۳۶,۰۰۰ تومان

۶:۳۰ تا ۱۰ صبح

قبل از  ۱۶

۱۹,۲۰۰ تومان

۲۴,۰۰۰ تومان

بعد از  ۱۰ صبح

بعد از  ۱۶

۱۹,۲۰۰ تومان

۲۴,۰۰۰ تومان

بعد از  ۱۰ صبح

قبل از  ۱۶

۱۳,۴۴۰ تومان

۱۶,۸۰۰ تومان

اجبار متقاضیان به یک میلیون تومان واریز اولیه

به گفته‌ی مدیر واحد صدور آرم طرح ترافیک سازمان حمل و نقل شهرداری تهران، تمامی متقاضیان سهمیه (مجوز) سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت باید حساب شهروندی خود را یک میلیون تومان شارژ کنند. مصطفی قنبرنژاد افزود:

۱۰۳ هزار مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در سال جاری صادر می شود که ۶۳ هزار مجوز آن مربوط به سهمیه‌بگیران سالانه است. متقاضیانی که به‌‎عنوان «سهمیه‎بگیران سالانه» قصد دریافت مجوز سالانه ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران دارند، باید حساب شهروندی خود را یک میلیون تومان شارژ کنند. البته این موضوع گروه‌های خاص سهمیه‌‎بگیر از جمله خبرنگاران، جانبازان، بیماران خاص و معلولان را شامل نمی‌‎شود. سهمیه‌بگیران سالانه مبلغ یک میلیون تومان به حساب شهروندی خود واریز می‌کنند که عوارض طرح ترافیک بر اساس تعداد تردد و ساعات حضور در محدوده از حساب آن‌ها کسر می‌شود. 

 قنبرنژاد با بیان اینکه مبلغ یک میلیون تومان به حساب شهرداری تهران واریز نمی‌شود، افزود:

متقاضی با پرداخت این مبلغ حساب شهروندی خود را شارژ می کند و عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک براساس تعرفه های تعیین‌شده، محاسبه و از حساب کسر می‌شود. 

آخرین وضعیت آئین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاران

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت آئین‌نامه طرح ترافیک خبرنگاران توضیحاتی ارائه کرد. محمد علیخانی گفت:

شهرداری تهران آئین‌نامه‌ای در رابطه با طرح ترافیک خبرنگاران و جزئیات این طرح را به شورای شهر تهران ارسال کرده است. بررسی‌های لازم در رابطه با آئین‌نامه ارسالی از سوی شهرداری در شورای شهر تهران صورت گرفته و قرار است طی چند روز آینده این آئین‌نامه جهت اجرا به شهرداری تهران ارسال شود.
Traffic ترافیک

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به چگونگی اختصاص سهمیه به خبرنگاران رسانه‌ها خاطرنشان کرد:

بر اساس سهمیه تعریف‌شده، طرح ترافیک به افرادی که خبرنگار واقعی باشند تعلق می‌گیرد و در این زمینه با مشکل مواجه نیستیم. بخشی از ۳ هزار سهمیه در نظر گرفته‌شده برای گروه‌های خاص به خبرنگاران اختصاص پیدا می‌کند؛ اما این طور نیست که تمام این ۳ هزار سهمیه در اختیار خبرنگاران باشد. تنها بخشی از این ۳ هزار سهمیه در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد و در آئین نامه جدید، چگونگی ارائه طرح به خبرنگاران نیز تعریف شده است. خبرنگاران می‌توانند از ۹۰ درصد تخفیف برای دریافت طرح ترافیک بهره‌مند شوند؛ اما هیچ برنامه‌ای برای رایگان شدن این طرح برای قشر خبرنگاران وجود ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات