آیا واقعا بخش بزرگی از آمریکایی ها به صاف بودن زمین باور دارند؟

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
این روزها نظرسنجی‌های عجیبی در مورد باور بیشتر مردم نسل جدید امریکا به صاف بودن زمین یا موارد مشابه مطرح می‌شود.
تبلیغات

این روزها کافی است اطلاعات عجیبی را پیرامون افراد نسل وای یا نسل هزاره (افرادی که دوره بزرگسالی و بلوغشان در اوایل قرن ۲۱ بوده است) در اینترنت منتشر کنید تا موضوعات و سوژه‌های جدیدی در اینترنت به‌ وجود بیاید. جدیدترین یافته درمورد این نسل مربوط به گزارشی بود که در آن بیان می‌شد، یک‌سوم از افراد نسل وای معتقدند که سیاره‌ی زمین صاف است. واقعیت این است که زمین صاف نیست و آن‌ها هم چنین اعتقادی ندارند.

داستان از این قرار است که در ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی، شرکت نظرسنجی آنلاین یوگاو (YouGov) یک نظرسنجی درمورد عقاید آمریکایی‌ها درمورد شکل و شمایل سیاره‌ی زمین انجام داد. سؤال ارزیابی این بود: به اعتقاد شما آیا زمین گرد است یا صاف؟ ۸۲۱۵ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. گزینه‌های پاسخ‌ به سؤال، به‌ شرح زیر بود:

  • من همیشه اعتقاد داشته‌ام که زمین گرد است.
  • من همیشه فکر می‌کردم که زمین گرد است، اما اخیرا درمورد گرد بودن آن شک دارم.
  • من همیشه فکر می‌کردم زمین صاف است، اما اکنون در مورد آن شک دارم.
  • من همیشه اعتقاد داشتم که زمین صاف است.
  • سایر موارد یا اینکه مطمئن نیستم.

نتیجه‌ی به‌دست‌آمده از این تعداد افراد که به‌نوعی نماینده‌ی کل جمعیت آمریکا محسوب می‌شوند، نشان داد که ۲ درصد بزرگسالان آمریکا کاملا معتقدند زمین مانند پنکیک صاف است.

۸۴ درصد هم مطمئن هستند که زمین گرد است و این به‌ نظر آمار خوبی است. اما وقتی نظرسنجی‌ را از جنبه‌های ظریف‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم به نتایج حیرت‌آوری می‌رسیم. طبق نتایج به‌دست‌آمده، تنها ۶۶ درصد افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال درمورد شکل زمین مطمئن هستند. البته این بدین معنا نیست که یک‌سوم بقیه صد درصد فکر می‌کنند که زمین صاف است. در ادامه به حقایق به‌دست‌آمده از داده‌ها طبق هرگروه سنی می‌پردازیم:

نظرسنجی پیرامون شکل زمین

طبق شکل فوق، تنها ۴ درصد افراد جوان‌ترین گروه سنی در نظرسنجی، به صاف بودن زمین اعتقاد داشتند و نظر ۱۴ درصد بقیه نشان‌دهنده‌ی شک و تردید گروه‌های سنی نسبت‌ به این مسئله است.

جالب است که ۱۶ درصد آن‌ها هم درمورد مسئله و جواب‌های آن مطمئن نیستند.

قبل‌ از اینکه سطح تحصیلات جوانان را زیر سؤال ببریم (که آن‌ها چگونه جواب چنین سؤالی را نمی‌دانند؟) بهتر است بدانیم که طبق نظرسنجی‌های دیگر یوگاو از آمریکایی‌ها، ۱۳ درصد جوانان حتی نمی‌دانند که درمورد سالاد چه حسی دارند و ۲۰ درصد آن‌ها نمی‌دانند که نظرشان درمورد قطع یک رابطه‌ی رمانتیک چیست.

انتخاب گزینه‌ی مطمئن نیستم می‌تواند دلایلی زیادی داشته باشد، مثلا اینکه از نظر آن‌ها شکل زمین هیچ اهمیتی ندارد یا اصلا به آن فکر نمی‌کنند. یا اینکه شاید اصلا آن‌ها تنها می‌خواستند سریع از این سؤالات رد شوند تا به جوایز نظرسنجی‌ها برسند.

نمی‌توان صد درصد گفت که ۴ درصدی که به صاف بودن زمین رأی دادند؛ ولی حتما بر همین عقیده بوده‌اند یا اینکه به‌اصطلاح می‌خواستند سربه‌سر پژوهشگران بگذارند.

البته گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال تنها طیف سنی نظرسنجی نبودند. بر اساس آخرین برآوردهای تفاوت نسلی به‌دست‌آمده از پو ‌ریسرچ، مسن‌ترین افراد نسل هزاره (یا نسل وای) اکنون ۳۷ ساله هستند.

نشانه‌هایی وجود دارد که طبق آن‌ها، آمریکایی‌ها دوست دارند زمین صاف باشد! اما نمی‌توان گفت چه‌ تعداد از آن‌ها برای خندیدن به این موضوع، چنین عقیده‌ای دارند.

مایک هیوج کالیفرنیایی (که معتقد بود زمین صاف است و برای اثبات دیدگاهش موشکی ساخت تا به فضا برود و خودش نظاره‌گر ماجرای گرد یا صاف بودن زمین باشد) با کمپینی برای جذب‌ سرمایه، توجه بسیار زیادی را به‌ سمت خودش جلب کرد، اما اکثر افراد، مسلما او و برنامه‌هایش را جدی نمی‌گرفتند.

اما اگر شما هنوز می‌خواهید نگران موردی باشید، در نظر داشته باشید که یک زمین گرد هم می‌تواند مانند یک دیسک صاف به نظر برسد. شاید بهتر بود یوگاو درمورد کروی بودن زمین سؤال می‌پرسید.

شما می‌توانید نتایج نظرسنجی را به‌طور مبسوط از این لینک مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات