فروش و ثبت سفارش خودروهای داخلی و خارجی متوقف شد

سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
با نوسانات افسارگسیخته در بازار ارز، بسیاری از نمایشگاه‌داران و نمایندگی‌های سطح کشور اقدام به تعطیلی بنگاه‌ها و خودداری از عرضه‌ی خودروهای مختلف کرده‌اند.
تبلیغات

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وضعیت خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی گفت:

از شهریورماه سال گذشته تا امروز بازار آشفته است و درواقع هرچه زمان می‌گذرد وضعیت بدتر می‌شود و میزان خرید و فروش در صنف ما کاهش پیدا می‌کند. در مورد خودروهای وارداتی که وضعیت مشخص است، با توجه به اینکه سایت ثبت سفارش بعد از ۱۰ ماه بسته بودن باز شد؛ اما همچنان وضعیت بازار این خودروها نابسامان است و کسی خودروی خود را نمی‌فروشد. از طرف دیگر این خودروها امروز در دست یک عده محدودی هستند که معلوم نیست از کجا و چگونه توانستند در مدتی که سایت بسته بود یا اکنون که بازار به این شکل است خودرو داشته باشند. هر چند الان برای خریدن یک خودروی وارداتی از همان اشخاص هم راهکاری وجود ندارد.

این فعال بازار خودرو، درباره‌ی عملکرد سایپا و ایران‌خودرو در روزهای گذشته به خبرنگاران گفت:

در مورد خودروهای تولید داخل نیز وضعیت تا حدودی مناسب بود؛ اما از صبح روز گذشته تا الان، حتی قیمت این خودروها نیز افزایش پیدا کرده است که یکی از دلایل افزایش قیمت، عدم ورود خودرو به بازار از طریق سایپا و ایران خودرو است. این دو شرکت خودروسازی از طریق نمایندگی‌های خود، خودرو را به بازار عرضه می‌کنند اما الان در ۴۸ ساعت اخیر این عرضه خودرو به حداقل رسیده است که به نظر می‌آید بالا رفتن قیمت دلار و عدم ثبات در بازار ارز مهم‌ترین دلیل آن باشد. در روزهای ابتدایی امسال قیمت خودروی داخلی نسبت به اسفندماه مطابق عرف معمول کاهش پیدا کرد؛ اما اکنون خودروهای کارتکس که پلاک نشده‌اند در حال افزایش قیمت هستند. در کشور ما کسی که ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پول دارد فقط می‌تواند محصولات ایران خودرو و سایپا را بخرد که امروز این امکان دیگر وجود ندارد؛ زیرا نه خودرویی در بازار است و نه قیمت‌ها ثبات دارد.در خودروهای داخلی، 206 تیپ ۲ در ۲۴ ساعت گذشته از ۳۴ میلیون و ۶۰۰ به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ رسیده است یا سوزوکی ویتارا ایران خودرو در ۲۴ ساعت اخیر ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشته و به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. مزدا 3 نیز با هشت میلیون تومان افزایش، ۱۴۸ میلیون معامله می‌شود. 
Renault Talisman

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران، در خصوص افزایش قیمت خودروهای خارجی گفت:

نمایندگی رنو در ایران تمام خودروهای خود را گران کرده است؛ به‌‎طوری که رنو تالیسمان در ۲۴ ساعت اخیر ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به ۲۷۵ میلیون تومان رسیده است. رنو کولئوس نیز با همین مقدار افزایش، ۳۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود یا خودروی سانتافه که سال گذشته همین موقع ۱۹۷ میلیون تومان بود، الان ۳۵۰ میلیون معامله می‌شود؛ البته اگر در بازار موجود باشد.

سعید مؤتمنی در خصوص وضعیت خودروهای کارکرده گفت:

در این بخش نیز قیمت دلار اثرگذار بود؛ به‌طور مثال هیوندای توسان مدل ۲۰۱۰ که سال گذشته ۹۰ میلیون تومان بود و باید قاعدتا امسال قیمت آن کاهش پیدا می‌کرد، ۱۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این در حالی است که کمتر کسی اقدام به فروش خودروی خود در این بازار می‌کند و به قول معروف تا مجبور نباشد خودروی خود را نمی‌فروشد و معامله در این بخش به حداقل رسیده است.
سعید مؤتمنی

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران در خصوص وضعیت پرداخت مالیات با توجه به رکود بازار، ادعا کرد:

در صنف ما هر چقدر قیمت‌ها بالاتر برود معاملات کمتر می‌شود؛ زیرا قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند. امروزه قدرت خرید مردم نسبت به ۶ ماه پیش به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دیگر کسی نمی‌تواند خودروی خود را تبدیل به احسن کند؛ اما از آن طرف اداره مالیات کار خودش را انجام می‌دهد و به دنبال کسب درآمد برای دولت است. ما بارها در جلساتی که با آقای تقوی و دیگر مدیران مالیاتی داشته‌ایم اعلام کردیم که مالیات ما را همان لحظه معامله اخذ کنید تا هیچ گونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته باشد. با توجه به اینکه خودرو تنها کالایی است که به‌راحتی قاچاق نمی‌شود و به‌راحتی معاملات آن مشخص و هیچ گونه غشی در مالیات هنگام معامله نمی‌توان صورت داد پس آنلاین مالیات را اخذ کنید. ما مالیات را حق دولت می‌دانیم و می‌خواهیم به‌صورت آنلاین پرداخت شود؛ اما متأسفانه رفتار اداره مالیات به گونه‌ای بوده است که امروز برخی از همکارانمان به همین دلیل کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند و باعث افزودن چند نفر به خیل بیکاران کشور شده‌اند. با وضعیت بازار ارز و اخذ مالیات، دیگر ادامه کار برای افرادی که محل کسب آن‌ها در صنف ما اجاره‌ای است صرفه اقتصادی ندارد و آن‌هایی که ملک متعلق به آن‌ها است نیز فقط برای بیکار نبودن به نمایشگاه خواهند آمد.  فقط از مردم می‌خواهم کاسب‌ها را دعا کنند تا با این وضعیت بازار شرمنده زن و بچه نشوند؛ چک‌هایشان برگشت نخورد و سرمایه‌ای که سال‌ها برایش زحمت کشیده‌اند یک‌شبه به باد نرود. با توجه به وضعیت جامعه و کاهش قدرت خرید مردم اکثریت به دنبال برند نیستند؛ بلکه به دنبال یک خودروی باکیفیت و ارزان هستند که امروز با این قیمت‌ها دیگر چنین چیزی وجود ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات