نگاه عمیق به طراحی خودروهای فرمول یک در فصل 2018

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
با رونمایی از خودروهای فرمول یک در فصل ۲۰۱۸ و آغاز تست‌های پیش‌فصل، تغییرات انجام‌شده در خودروهای جدید مشخص شد. در ادامه به بررسی نوآوری‌ها و ادوات تکرارشده در این خودروها می‌پردازیم.
تبلیغات

تقریباً هر زمانی که قوانین مسابقات فرمول یک و خودروها تغییرات اساسی می‌کند، فصل جدید را باید با تماشای آزمون و خطای ایده‌های مختلف هر تیم سپری کرد. با گذشت زمان و در هر گرن‌پری، می‌توان نزدیکی و شباهت طراحی‌ خودروهای تیم‌های مختلف را مشاهده کرد. معمولاً یک یا چند تیم پس از بررسی‌های طولانی و آزمایش میدانی، به بهترین طراحی می‌رسند و دیگر تیم‌ها از هسته‌ی طراحی تیم‌های موفق الهام می‌گیرند.

Formula 1 / فرمول یک

فصل ۲۰۱۷ با تغییرات مهم در قوانین آیرودینامیک همراه بود. سال گذشته تقریباً تمام تیم‌ها، حتی دو تیم مدعی قهرمانی مرسدس‌ بنز و فراری، با اصلاحات ریز و درشت طراحی خودرو در هر گرن‌پری شرکت می‌کردند. تیم مهندسی مرسدس، طرح اصلی خودرو را با فاصله‌ی زیاد دو محور و ارتفاع بالاتر بخش جلو در برابر عقب انتخاب کرد. در مقابل فراری فاصله‌ی دو محور کمتر را با طراحی جدید بخش‌های کناری آیرودینامیک و ورودی هوا (اصطلاحاً سایدپاد: Sidepod) ترکیب کرد.

طرح‌های متفاوت مرسدس و فراری

Formula 1 / فرمول یک

نکته‌ی مهم طرح‌های این دو تیم، اساسی و عمیق بودن آن‌ها در خودرو بود که اجازه‌ی کپی‌برداری راحت به دیگر تیم‌ها نمی‌داد. با نزدیک بودن به فصل ۲۰۱۸ مسابقات و البته شروع روزهای هیجان‌انگیز تست، فرصت بهینه‌سازی و اصلاحات نهایی این طرح‌ها به حداقل رسیده است. بدون شک باید گفت که انقلابی‌ترین طرح خودروهای فصل گذشته، متعلق به خودروی SF70H فراری و طراحی بخش جانبی آیرودینامیک و ورودی‌های هوا بود؛ مصداق این ادعا، کپی کردن تیم‌های ردبول، ویلیامز، سابر و هاس از این طرح فراری و به‌ کار بردن آن در خودروهای ۲۰۱۸ است.

خلاقیت فراری در ۲۰۱۷، کپی‌برداری دیگر تیم‌ها در ۲۰۱۸

Formula 1 / فرمول یک

تیم مهندسی فراری برای کوچک‌تر کردن سایدپادها که در مقاومت هوا و مدیریت جریان هوا در اطراف خودرو نقش اساسی دارند، باید در دو قسمت بدنه تغییر ایجاد می‌کرد. هر سایدپاد باید نزدیک‌تر به بخش انتهایی خودرو قرار داده می‌شد که این مورد، باعث تغییر ارتفاع ساختار اجباری محافظ جانبی (بخش بالایی) و نصب آن در جلوی ورودی هوا ( به‌جای نصب آن در بالای ورودی هوا) می‌شود. این ایده‌ی هوشمندانه علاوه بر همخوانی با قوانین جدید، به آیرودینامیک خودرو هم کمک می‌کرد؛ دیگر تیم‌ها تا جای ممکن از طرح فراری استفاده کردند. در این بین تیم‌هایی هم بودند که این طرح را فراتر توسعه دادند. به‌عنوان مثال تیم سابر (Sauber) که امسال با حمایت آلفارومئو در مسابقات شرکت می‌کند، بخش ساختار محافظ اجباری را در بالاترین مکان ممکن قرار داده است؛ نتیجه‌ی این طرح، کوچک‌تر شدن سایدپادها است که بسیار جلب توجه می‌کند.

Formula 1 / فرمول یک

البته برای دست‌یابی به کوچک‌ترین سایدپادهای ممکن، ورودی‌های هوا نیز مجزا شده‌اند. یک ورودی هوا در زیر ساختار محافظ اجباری و دیگری در بالای سایدپاد که احتمالاً نقش اساسی در خنک کردن اینترکولر و اجزای الکترونیکی دارد، قرار گرفته است. شاید ریشه‌های ابتدایی این طرح را باید در خودروی مرسدس سال ۲۰۱۰ پیدا کرد که البته تاحدودی از طرح اولیه‌ی فراری الهام گرفته بود. مقامات فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) برای محدود کردن این طرح تلاش‌هایی انجام دادند؛ اما تیم فورس ایندیا (Force India) در سال ۲۰۱۱ طرحی مشابه به‌ کار برد. مهندسین تیم فرمول یک سابر از طرح افزایش ارتفاع سیستم تعلیق جلو که پیش از این توسط تیم‌های مرسدس و تورو روسو (Toro Rosso) استفاده شده بود نیز استفاده کرده‌اند. به‌ نظر می‌رسد که تیم فرمول یک سابر با الهام از ایده‌های فراری و مرسدس و حمایت آلفارومئو برای فصل ۲۰۱۸ اهداف جدیدی انتخاب کرده است.

خودروی جدید ویلیامز؛ ترکیب طر‌ح‌های مرسدس و فراری

Formula 1 / فرمول یک

یکی دیگر از تیم‌های فرمول یک که در خودروی جدید خود، از طرح‌های مرسدس و فراری استفاده کرده است، ویلیامز (Williams) است. سایدپادها در خودروی FW41 از تمام خودروهای فصل ۲۰۱۸، حتی از خودروی فصل ۲۰۱۷ فراری هم کوتاه‌تر هستند و دقیقاً از کنار محافظ سر راننده شروع می‌شوند. ویلیامز علاوه بر سایدپادهای کوتاه فراری، افزایش فاصله‌های محورهای مرسدس را هم به خودروی جدید خود اضافه کرده است. در واقع ایده‌ی فاصله‌ی زیاد محورها به‌قدری مورد توجه قرار گرفته است که تمام تیم‌ها از جمله مرسدس، در فصل ۲۰۱۸ از آن بهره خواهند گرفت.

Formula 1 / فرمول یک

تیم مهندسی ویلیامز با الهام از طرح باله‌هایی جلویی و دماغه‌ی خودروی فصل گذشته‌ی مرسدس، FW41 را کاملاً مجهز کرده است. بخش آیرودینامیک پشت چرخ‌های جلو نیز یادآور طرح W شکل مرسدس بنز است. پدی لو، مدیر تیم مهندسی فرمول یک ویلیامز، در سال ۲۰۱۶ در تیم مرسدس بود؛ وی در آن دوره اشاره کرده بود که از کپی نشدن طرح W شکل مرسدس توسط دیگر تیم‌ها متعجب شده است.

مک‌لارن و انقلاب باله‌های جلوی خودرو

Formula 1 / فرمول یک

تیم فرمول یک مک‌لارن سال گذشته با نمایش طرح جدید باله‌ی جلو در گرن‌پری ایالات متحده آمریکا، قدم بزرگی برداشت. این طرح که شامل دو شیار در انتهای طرفین باله‌ی جلو می‌شد، در خودروی فرمول یک ۲۰۱۸ فراری استفاده شده است. دیگر ایده‌ی مک‌لارن، وجود سه فضای باز در ستون اصلی باله‌ی جلو بود که در خودروهای جدید فراری، تورو روسو و رنو استفاده شده است.

Formula 1 / فرمول یک

البته در گرن‌پری اتریش بود که ایده‌ی اولیه‌ی مک‌لارن توسط ویلیامز کپی شد.

طرح‌ها و ایده‌های جدید در فصل ۲۰۱۸

Formula 1 / فرمول یک

مطمئناً الهام یا کپی‌برداری ایده‌ها و طراحی‌ها در فرمول یک وجود دارد؛ ولی فرمول یک و طراحی خودروها فقط در کپی‌برداری از بهترین تیم‌ها خلاصه نمی‌شود و همیشه با گذشت زمان پس از تغییر قوانین، شاهد خلاقیت‌های متنوع تیم‌ها هستیم. جالب این است که تیم فرمول یک مرسدس تقریباً هیچ‌وقت از طرح‌ تیم‌های دیگر کپی‌برداری نکرده است. تیم مهندسی این تیم، همیشه به‌ دنبال تلاش بیشتر، خلق ایده‌های تازه و آزمایش میدانی است. یکی از بهترین طرح‌های جدید مرسدس که احتمالاً با شروع فصل ۲۰۱۸ تیم‌های دیگر به آن توجه خواهند کرد، طرح پیچیده‌ی پشت چرخ‌های جلو و باله‌های آیرودینامیک آن است.

Formula 1 / فرمول یک

از طرح‌های جدید دیگر این فصل، سیستم تعلیق عقب جدید مک‌لارن است که توجه بسیاری از تحلیل‌گران و علاقه‌مندان فرمول یک را جلب کرده است. فراری فاصله‌ی دو محور را زیادتر کرده و البته سایدپاد‌های چندان انقلابی (مانند فصل گذشته) استفاده نکرده است؛ ولی بدون شک طرح جدید آینه‌ها که در آیرودینامیک، مقاومت جریان هوا و هدایت هوا به ناحیه خنک‌کنندگی کمک می‌کند، خودروی SF71H را متفاوت‌تر از دیگر خودروها نشان می‌دهد.

باید منتظر ماند و دید که در طول فصل جدید، کدام تیم‌ها با طرح‌های جدید و کدام تیم‌ها با طرح‌های کپی ظاهر خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات