شاید در آینده بتوانید لباسی با پارچه‌ی هوشمند بپوشید

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان موفق به ساخت نوعی بافت هوشمند شده‌اند که ضمن حفظ راحتی فرد، می‌تواند رسانای برق باشد.
تبلیغات

چند سالی است تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند به کاربری گسترده رسیده‌اند. حالا پژوهشگران به دنبال روش‌هایی برای ساخت پوشاک هوشمند هستند. برای انجام این کار، به پارچه‌ی هوشمند رسانای برق نیاز دارند اما پارچه‌هایی که تاکنون عرضه شده‌اند، هوا را به‌خوبی از خود عبور نمی‌دهند و انعطاف‌پذیر و راحت نیستند که این مانع از کاربرد روزمره‌ی آن‌ها می‌شود.

حالا یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران راهی برای تولید بافت‌های رسانا پیدا کرده که رفتار آن مانند دیگر پارچه‌ها است. این بررسی در مجله‌ی Flexible Electronics منتشر شده است.

تیمی از پژوهشگران با سرپرستی آندریاس گرینر از دانشگاه آلمانی بایرنوت و دانشگاه دانگ هوای چین و دانشگاه جنگلبانی نانجینگ، به پژوهش در مورد یک نوع پارچه‌ی هوشمند با کیفیت بالاتر می‌پردازند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق یک فرآیند تولید ویژه می‌توانند یک نوع ماده‌ی بدون بافت ایجاد کنند. این پارچه با حفظ آسایش و راحتی فرد، می‌تواند رسانای برق باشد.

برخلاف فرآیند به‌کاررفته برای تولید هوشمندترین بافت‌ها، این تیم از سیم فلزی در پارچه استفاده نکرده و در عوض یک مدل تغییریافته‌ی ریسندگی برقی (سال‌ها از این فرآیند برای تولید منسوجات بدون بافت استفاده می‌شود) کلاسیک به کار برده است تا بتواند فیبرهای پلیمری کوتاه را با سیم‌های نقره در یک مایع ترکیب کند. سپس این ترکیب، پالایش و خشک می‌شود و برای مدت‌زمانی کوتاه به‌منظور تولید بافت هوشمند حرارت می‌بیند.

ماده‌ی مورد نظر پژوهشگران کاربردهای بالقوه‌ی متعددی دارد. برای مثال یک بخش از لباس را می‌توان با سلول‌های خورشیدی پوشاند که نور خورشید را به گرما تبدیل و لباس را در یک روز سرد، گرم می‌کنند. حسگرهای تعبیه‌شده در یک لباس ورزشی می‌توانند به ردیابی معیارهای سلامت و تناسب اندام بپردازند و آن‌ها را در یک دستگاه جفت‌شده با لباس، ذخیره کنند یا جیب لباسی از جنس این پارچه، می‌تواند در نقش شارژر تلفن همراه ظاهر شود.

کاربرد این نوع پارچه تنها محدود به لباس‌ نیست. گرینر در یک نشست‌ مطبوعاتی پیشنهاد استفاده از این پارچه به‌عنوان روکش صندلی هواپیما یا خودرو را مطرح کرده است. در این نمونه، مسافرین می‌توانند دستگاه‌های خود را بدون ترک جایگاه خود شارژ کنند. هر وسیله‌ای که از این پارچه استفاده کند، می‌تواند به یک جهش هوشمند برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات