دنزا 500، محصول مشترک دایملر و BYD معرفی شد

سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروه خودروسازی دنزا در چین قرار دارد و صرفا به تولید محصولات تمام برقی می‌پردازد. با تکیه بر فناوری دایملر آلمان، خودروی کامپت دنزا 500 آماده‌ی تولید شده است.
تبلیغات

شرکت دنزا در سال ۲۰۱۰، بر اساس سرمایه‌گذاری ۵۰-۵۰ بی‌وای‌دی (BDY) چین و گروه دایملر با هدف تولید خودروهای برقی تأسیس شد. تنها محصول تولیدی این برند تاکنون، دنزا 400 است که مخصوص بازار چین از سال ۲۰۱۴ عرضه شده و می‌تواند با شارژ کامل، ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر (در مدل‌های دارای باتری‌های مختلف) حرکت کند. بر اساس شنیده‌ها، دنزا 500 جایگزین دنزا 400 خواهد شد و علاوه بر تغییراتی در بخش فنی، یک فیس‌لیفت از مدل قبلی محسوب می‌شود.

denza-500

به‌راحتی نمی‌توان گفت که دنزا 500، هاچبک‌ یا کراس‌اور است؛ چراکه با فضای مشابه سدان خانوادگی در صندلی عقب ارائه می‌شود، اما صندوق نسبتا کوچکی دارد. آنچه قیمت نسبتا گزاف این محصول را توجیه کند، استفاده از تجهیزات فنی و مهندسی مرسدس بنز در تولید دنزا 500 است. در تبلیغات خودرو، از عبارت «مهندسی‌شده با گروه دایملر» (Engineered with Daimler Group) استفاده می‌شود تا نشانه‌ی نقش پررنگ محبوب‌ترین خودروساز دنیا در ساخت دنزا 500 باشد.

مشابه بسیاری از خودروهای برقی دنیا، دنزا 500 هم فاقد جلوپنجره خواهد بود. لوگوی شرکت سازنده، کمی بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد و از طرفی، جایگاه مربوط به درگاه شارژ باتری‌ها است. چراغ‌های اصلی از سبک طراحی چشم ببر استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که با نوارهای LED روشنایی روز تزئین شده‌اند و به دلیل اندازه‌ی بزرگ، نبود جلوپنجره را توجیه می‌کنند.

denza-500

در نمای پشت، دنزا 500 حرفی برای گفتن ندارد و با حضور داخل کابین، احساسی شبیه به حضور در خودروهای ساخت مرسدس بنز تداعی نمی‌شود. از نکات مثبت در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۹ اینچ با امکانات رفاهی قابل قبول است. نرم‌افزار مخصوصی برای مسیریابی به سمت ۱۱۲ هزار جایگاه شارژ التریکی نیز در دنزا 500 وجود دارد که به کمک ناوبری ماهواره‌ای عمل می‌کند.

پیشرانه‌ی خودرو در مدل‌های مختلف تفاوت دارد و از ۱۱۵ اسب بخار در نسخه‌ی پایه تا ۱۸۱ اسب بخار در نمونه‌ی فول‌آپشن، متغیر است. نهایت گشتاور تولیدی از ۱۷۷ نیوتن‌متر تا ۳۰۰ نیوتن‌متر در مدل‌های مختلف دنزا 500 قابل سفارش خواهد بود. نهایت سرعت برای تمامی نسخه‌ها، حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰.۵ تا ۱۴ ثانیه در تیپ‌های مختلف خواهد بود.

denza-500

قیمت نسبتا بالای دنزا 500 با پک باتری‌های ۷۰ کیلووات ساعت توجیه می‌شود که بنا به ادعای شرکت سازنده، برای تردد در مسافت ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر کافی خواهد بود. این خودرو، توسط تیم مهندسی دایملر در شرایط آب و هوایی مختلف دنیا، تست و بررسی شده است تا در هوای منفی ۴۰ تا مثبت ۴۰ درجه سانتی‌گراد کار کند. قدرتمندترین مدل دنزا 500، حدود ۴۷ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است و با آپشن‌های بیشتر، تا ۵۲ هزار دلار فروخته خواهد شد.

Denza 500
Denza 500
Denza 500
Denza 500
Denza 500
Denza 500
Denza 500
Denza 500
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات