با ۱۰ تن از ثروتمندترین زنان تاریخ بشر آشنا شوید

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
ثروتمندترین زنان تاریخ از مسیرهای متنوعی وارد این فهرست شده‌اند. در این مطلب به معرفی آن‌ها و مختصری از زندگی‌شان می‌پرداریم.
تبلیغات

زمانی این‌طور تصور می‌شد که یک زن ثروتمند، زنی است که جواهرات کم‌یاب به خود آویخته باشد و در مراسم‌ها لباس‌های فاخر و گران‌قیمت بپوشد. در تعریف امروزی، زنان ثروتمند دیگر به نمایش ثروت به این شکل علاقه‌ای ندارند و سعی می‌کنند تا خودشان هم در این ثروت‌آفرینی سهیم باشند. در این مطلب به معرفی ثروتمندترین زنان تاریخ از گذشته تا اکنون پرداخته‌ایم. بعضی از آن‌ها وارث ثروت‌های نجومی و بعضی به صورت خودساخته توانسته‌اند تا در این فهرست جای بگیرند.

اپرا وینفری

اپرا وینفری

داستان روزگار پرمصیبت و سختی‌های این چهٰره‌ی معروف تلویزیونی را بارها خوانده یا شنیده‌ایم. بنا به گزارش فوربس، این شخصت بانفوذ دنیای رسانه، ثروتی معادل ۲.۷ میلیارد دلار دارد. هر چند که شروع زندگی او خیلی متفاوت با وضعیت فعلی‌اش بود و در محیطی زندگی می کرد که از لوله‌کشی آب خبری نبود و جدا از درد فقر مالی، بارها در کودکی‌اش از وی سوء استفاده شد.

وینفری خیلی زود تصمیم گرفت تا زندگی خود را تغییر دهد. بنابراین زمانی که فقط ۱۹ سال داشت به عنوان جوان‌ترین و نخستین مجری سیاه‌پوست، برنامه‌ی تلویزیونی خود را اجرا کرد. در نهایت، او برنامه‌ی گفتگو محور (تاک شو) خود را به مدت ۲۵ سال به نمایش گذاشت.

در سال ۲۰۱۱، هم‌زمان که برنامه‌ی وی به پایان رسید شبکه‌ی خود را راه‌اندازی کرد. وینفری ۶۴ ساله هنوز هم از دنیای فعالیت کنار نکشیده و در سال‌های اخیر روی چند فیلم بلند کار کرده است. وی در سال ۲۰۱۳ به علت فعالیت‌های بشردوستانه‌اش موفق به کسب مدال آزادی از باراک اوباما شد.   

کلئوپاترا

کلئوپاترا

کلئوپاترا به عنوان ملکه‌ی نیل شهرت دارد. او با این که ۳۰ سال قبل از میلاد مسیح مرده است اما افسانه‌‌ی زندگی‌اش هنوز جریان دارد.

بنا به گفته‌ی کتاب کلئوپاترا: یک زندگی، او یکی از ثروتمندترین زنان تاریخ بود که ارزش خالص دارایی‌اش معادل ۹۵.۸ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر ثروت، کلئوپاترا به عنوان باهوش‌ترین و جذاب‌ترین فرد زمان خود معروف بود و می‌توانست به ۱۲ زبان مختلف صحبت کند. وی در حالی که با مارکوس آنتونیوس ازدواج کرده بود، توانست شجاعانه و جسورانه ده‌ها کشتی جنگی مصری را هدایت کند.

آنه کوکس چمبرز

لیلیان بتانکور

چمبرز فراتر از یک وارث عمل کرده است. به طوری که در سن ۹۸ سالگی بر صندلی مدیریت تجارت خانوادگی‌اش تکیه داده است. پدر او، جیمز ام. کوکس در سال ۱۸۹۸ موسسه‌ی انتشاراتی‌اش را راه‌اندازی کرد. این موسسه در زمینه‌هایی چون ارتباطات، رسانه و دیگر کسب و کارها به صورت خصوصی فعالیت می‌کرد. فوربس ارزش خالص دارایی‌های چمبرز را ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرده است. او سهمی از درآمدش را صرف فعالیت‌های خیریه می‌کند.

ابیگیل جانسون

کلئوپاترا

در سال ۱۹۴۶، پدربزرگ ابیگل جانسون، شرکت مدیریتی و تحقیقاتی فیدلیتی را تاسیس کرد. امروز، ابیگل به عنوان عضوی از نسل سوم این خانواده، سرپرستی این شرکت را بر عهده دارد. جانسون به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت، دارایی بیش از ۶.۵ میلیارد دلار را اداره می‌کند.

بر خلاف بسیاری از مدیرانی که با ارث و میراث به این جایگاه رسیده‌اند، جانسون خودش راه خود را به این مسیر باز کرده است. او در دوران دبیرستان و کالج به عنوان کارمند دفتری خدمات مشتریان در فیدلیتی مشغول به کار بوده است. سپس در سال ۱۹۸۸ به صورت تمام‌وقت در شرکت مشغول به کار شد و قبل از این که مدیر ارشد اجرایی شرکت شود، به عنوان مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کرد. بنا به گزارش فوربس، دارایی خالص جانسون معادل ۱۶.۱ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۱۶، وی به عنوان ثروتمندترین فرد ماساچوست معرفی شد.

ملیندا گیتس

ملیندا گیتس

ملیندا گیتس از سال ۱۹۹۴ با بیل گیتس، بنیان‌گذار معروف مایکروسافت ازدواج کرده است. ملیندا با گرایشات بشردوستانه‌اش سعی دارد تا دنیا را محل بهتری برای زندگی کند. مجله‌ی فوربس، در سال ۲۰۱۶ ملیندا گیتس را به عنوان چهارمین زن قدرتمند دنیا معرفی کرد. او در ثرت ۹۰.۸ میلیارد دلاری همسرش شریک است.

این فارغ‌التحصیل دانشگاه دوک، بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرد و در حال حاضر به عنوان رئیس کمیته‌ی آن مشغول به کار است. ملیندا گیتس این موسسه را به منظور کمک به مردم سراسر جهان در جهت برخورداری از زندگی سالم و سازنده، راه‌اندازی کرد.

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ دارایی این سازمان به ۴۰.۳ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، ملیندا با کمک همسرش و دوست کارآفرین او یعنی وارن بافت، موسسه‌ی پیمان بخشندگی Giving Pledge را راه‌اندازی کرده است. پیمان بخشندگی، ثروتمندترین افراد جهان را تشویق می‌کند تا بیش از نیمی از ثروت خود را در طول مدت زندگی یا پس از مرگ، به خیریه اهدا کنند.

لیلیان بتانکور

لیلیان بتانکور

لیلیان بتانکور با ثروت ۴۴.۷ میلیارد دلاری خود یکی از ثروتمندترین زنان جهان تا زمان مرگش بود. پدر او، اوژن شولر موسس برند آرایشی لورال در سال ۱۹۰۹ بود. بنا به گزارش فوربس این شرکت در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۰۷.۵ میلیارد دلار ارزش داشت. بتانکور صاحب ۳۳ درصد از سهام این شرکت بود. متاسفانه، بتانکور در سال‌های پایانی عمرش دچار بیماری زوال عقلی شد و در سال ۲۰۱۲ نوه‌اش ریاست شرکت لورال را بر عهده گرفت.

او سعی کرد بیشتر مدت زمان عمر خود را در کانون توجه قرار نگیرد. هر چند که در سال ۲۰۱۵ به علت کلاهبرداری ۹ نفری از وی، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. یکی از این کلاهبردان، عکاسی بود که او را به مدت ۱۰ سال فریب داد و یک میلیارد دلار از بتانکور هدیه گرفت.

سارا بلکلی

لیلیان بتانکور

در سال ۱۹۹۸، سارا بلکلی برای یک مهمانی، جوراب شلواری مناسبی نداشت و خودش مجبور به تهیه‌ی آن شد. همین موضوع الهام‌بخش او شد و کمک کرد تا شرکت اسپانکس را در سال ۲۰۰۰ تاسیس کند.

بلکلی شرکت خود را با سرمایه‌ی ۵۰۰۰ دلاری تاسیس کرد که از فروش خانه به خانه‌ی دستگاه فکس به دست آورده بود. اکنون دارایی خالص این مدیر مد به ۱.۱ میلیارد دلار می‌رسد. علاوه بر این، بلکلی به همراه شوهرش جسی ایتزلر صاحب بخشی از باشگاه بسکتبال آتلانتا هاوکس است.

بلکلی با این که به یک موفقیت نجومی دست پیدا کرده است، رفتار متواضعانه‌ای از خود نشان‌ می‌دهد. او نخستین زن میلیاردری است که به بنیاد گیتس-بافت پیوسته است. علاوه بر این، بنیان‌گدار اسپانکس در حال اداره‌ی برنامه‌ای به نام Leg Up است که از زنان کارآفرین حمایت می‌کند. ضمن این که این برنامه میلیون‌ها دلار به سازمان‌های خیریه در سراسر جهان کمک می‌کند.

ژو کنفی

ژو کنفی

ژو کنفی مصداق بارز یک ثروتمند خودساخته است که از صفر، همه‌ی ثروت خود را ساخت. او اکنون مدیرعامل یک شرکت لنز تکنولوژی است که ارزش خالص آن به ۹.۱ میلیارد دلار می‌رسد.

او در سن ۱۶ سالگی از مدرسه اخراج شد و شروع به کار در یک کارخانه‌ی ساخت شیشه‌های ساعتی کرد. او فناوری ساخت شیشه‌ی ساعت را دنبال کرد و شرکتش در حال حاضر سازنده‌ی صفحه نمایش‌های شیشه‌ای برای تلفن‌های همراه و تبلت است. اپل و سامسونگ از جمله مشتریان مطرح شرکت او هستند. این شرکت اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۱ درصد از سازندگان تلفن‌های همراه جهان را تامین کرده است. در سال ۲۰۱۷، شرکت کنفی حداقل ۳۲ کارخانه با بیش از ۹۰,۰۰۰ نفر کارمند داشت.

لورن پاول جابز

لورن پاول جابز

لورن پاول جابز با دنیای شگفت‌انگیز کسب و کار بیگانه نیست. او همسر مدیر عامل مرحوم اپل، استیو جابز است و از ثروت عظیم خود به دیگران هم کمک می‌کند. ارزش خالص دارایی پاول جابز به ۱۹.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

پاول پس از این که تحصیلاتش را در رشته‌ی MBA در دانشگاه استنفورد شروع کرد، در سال ۱۹۸۹ با استیو جابز آشنا شد و سپس با او ازدواج کرد. او در کنار وظایف مادری‌اش مشغول ساخت یک موسسه با تمرکز روی اهداف بشردوستانه‌ی خود بود. در سال ۱۹۹۷، وی موسسه‌ی کالج ترک College Track را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به هدف بهبود وضعیت تحصیلات تکمیلی دبیرستان و ثبت‌نام کالج برای دانش‌آموزان کم‌درآمد تاسیس کرد. او همچنین امرسون کالکتیو Emerson Collective را به منظور همکاری نزدیک با کارآفرینان و سازمان‌ها در زمینه‌ی آموزش، اصلاح مهاجرت و حفاظت از محیط زیست بنا نهاد. پاول در سال ۲۰۱۷ بخش عمده‌ی سهام مجله‌ی آتلانتیک را خریداری کرد.

آلیس والتون

لورن پاول جابز

آلیس که تنها دختر سم والتون است، از وارثان شناخته شده‌ی امپراتوری والمارت است. او پس از مرگ لیلیان بتانکور در سال ۲۰۱۷، به عنوان ثروتمندترین زن جهان شناخته شد.

والتون با ثروت ۴۱.۹ میلیارد دلاری خود راه برادرانش را ادامه نداد و تصمیم گرفت تا خارج از تجارت خانوادگی دست به کار شود. در سال ۲۰۱۱، او موزه‌ی کریستال بریج را در بنتونویل، آرکانزاس تاسیس کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات