پیامدهای سانسور اطلاعات تغییرات اقلیمی توسط آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا

شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
حدود یک سال پیش، آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا اقدام به حذف برخی داده‌های مهم تغییرات اقلیمی از سایت این سازمان کرد.
تبلیغات

سال گذشته در روز ۱۹ ژانویه، آژانس حفاظت‌ از محیط‌ زیست آمریکا (ٍEPA) شروع‌ به حذف منابع کلیدی مربوط‌ به تغییرات اقلیمی از وب‌سایت خود کرد. اکنون بیش یک سال از این ماجرا می‌گذرد و هنوز اطلاعات درحال حذف شدن هستند.

خوشبختانه شبکه‌ی بین‌المللی EDGI از تمامی حذفیات پرونده‌ها، وب‌سایت‌ها و صفحات مربوط‌ به تغییرات اقلیمی یک پرونده‌ی دقیق تنظیم کرده است. باید اشاره کنیم که دولت حتی زبان اطلاعات موجود را هم تغییر داده است.

البته سازمان‌های دیگری مانند وزرات انرژی و وزارت امور خارجه هم مقداری از محتویات مربوط‌ به تغییرات اقلیمی را تحت مدیریت اسکات پروت حذف کرده‌اند. با این حال آژانس حفاظت‌ از محیط‌ زیست بیش‌ از هر جای دیگری اقدام به حذف محتویات کلیدی کرده است.

نتایج جستجو تغییرات اقلیمی

بزرگ‌ترین تغییر اعمال‌شده از سوی آژانس، درست در یک روز قبل‌ از تظاهرات مردم در خصوص تغییرات اقلیمی بود. آژانس حفاظت از محیط زیست در آن روز بیشترین تغییرات را روی وب‌سایت لحاظ کرد.

درحال حاضر (در زمان نگارش مقاله) اگر بخواهید وارد قسمت تغییرات اقلیمی سایت آژانس حفاظت‌ از محیط‌ زیست شوید، با این پیام روبرو خواهید شد: این صفحه درحال به‌روزرسانی است. علاوه بر آن صفحه‌ی مربوط به تغییرات اقلیمی کاملا از صفحه‌‌ی نخست آژانس حذف شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که از طرف آژانس برای این موضوع مطرح شد، این تغییرات در وب‌سایت برای نشان دادن مسیر و هدف جدید آژانس تحت کنترل رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و مدیریت آژانس یعنی اسکات پروت است.

دستکاری آژانس حفاظت از محیط زیست

آژانس بعد از اعمال تغییرات برای اینکه طبق مقررات لایحه‌ی آزادی اطلاعات عمل کند، اسکرین‌شات‌هایی را به‌صورت آرشیو از صفحات قدیمی خود ارائه داد. اما بعضی‌ از صفحات همچون «راهنمای جهانی تغییرات اقلیمی برای دانش‌آموزان» که کاملا حذف شده است، داخل آرشیو‌های آژانس در دسترس نبودند.

طبق گزارش ‌EDGI، اینکه آژانس اعلام کرده تغییراتی در راه است، نشان‌ از شفافیت آن‌ها است؛ ولی باز هم تمامی دامنه‌ها و صفحات حذف‌شده یا تغییرداده‌شده را نشان نداد. به‌علاوه آژانس بیانات خودش را دقیقا در همان روزی پست کرد که تغییرات شروع شده بود. این کار باعث شد که افراد نتوانند صفحات و اطلاعات ارزشمند را دانلود و بایگانی کنند.

یکی‌ از وب‌سایت‌هایی که سال گذشته حذف شد، وب‌سایت منابع انرژی و اقلیم برای دولت‌های محلی و قبیله‌ای حاوی ۳۸۰ صفحه اطلاعات بود. سه ماه پس‌ از حدف این وب‌سایت، وب‌سایت جدیدی با عنوان منابع انرژی برای دولت‌های محلی (کلمه اقلیم حذف شد) راه‌اندازی شد. در وب‌سایت جدید، بالغ‌ بر ۲۰۰ صفحه اطلاعات شامل منابع و توصیفات اقلیمی و تغییرات اقلیمی حذف شده یا تغییر کرده بود.

سایت آژانس حفاظت محیط زیست امریکا

بسیاری‌ از لینک‌های داخل زیرمجموعه‌ی دامنه هنوز وجود دارند، ولی یافتن آن‌ها بسیار سخت است؛ چراکه مطالب آن در بین صفحات دولتی مخفی شده‌اند. ضمنا صفحات دیگر کلا حذف شده‌اند. به‌عنوان مثال اگر واژه‌ی تغییرات اقلیمی را در EPA.gov جستجو کنید، ۵ هزار نتیجه به‌ دست می‌آید؛ درحالی‌که درگذشته چیزی حدود ۱۲ هزار نتیجه به‌ دست می‌آمد.

 آژانس اطلاعات را مخفی یا حذف کرده و در ادامه، اطلاعات موجود را به‌طور چشمگیری دستکاری کرده‌ است. به‌عنوان مثال نقشه‌ای که جزئیات تاثیرات منطقه‌ای تغییرات اقلیمی را نشان می‌داد، توسط یک نقشه با جزئیات کمتر جایگزین شده است.

در نقشه‌ی جدید، از میان ۵۹ ایالت و قلمرویی که در آن وجود دارند، تنها ۱۹ مورد از آن‌ها زحمت مطرح کردن تغییرات اقلیمی را به‌ خود داده‌اند که از این‌ میان تنها ۸ مورد آن‌ها کاربردی هستند. با این وجود بسیاری‌ از ایالات و شهرهای آمریکا نمی‌گذارند دولت فدرال از چنین سانسوری فرار کند؛ به‌عنوان مثال، شیکاگو صفحات وب قدیمی آژانس را روی وب‌سایت شهر خود کپی کرده است. بنری در سایت شهر شیکاگو وجود دارد که در آن نوشته شده است:

چنین اطلاعاتی ممکن است در سایت آژانس حفاظت‌ از محیط‌ زیست موجود نباشد؛ ولی ما در شیکاگو می‌دانیم که تغییرات اقلیمی واقعی هستند و وجود دارند. ما در حال ملحق شدن‌ به سایر شهرهای سراسر کشور هستیم تا مطمئن شویم که شهروندان به‌ اطلاعات تغییرات اقلیمی دسترسی دارند.
سایت آژانس حفاظت محیط زیست امریکا

۱۴ ایالت و سرزمین دیگر در کنار شیکاگو، اتحاد اقلیمی آمریکا را تشکیل داده‌اند که نشان می‌دهد به توافق‌نامه پاریس متعهدند و می‌خواهند انتشارات را کاهش دهند. همچنین ۳۸۲ شهر به شهرداران اقلیمی ملحق شده‌ و قول داده‌اند که همین کارها را انجام دهند. جینا مک‌کارتی که در زمان ریاست جمهوری اوباما، مدیریت آژانش حفاظت‌ از محیط‌ زیست را بر عهده داشت، به نشریه تایم گفت:

سانسور کردن داده‌های علمی، خطرات و تهدیدات آن را کم نمی‌کند؛ بلکه این مشکل را از مردم آمریکا مخفی می‌کند. بنابراین دولت ترامپ با این کارش سلامت عمومی مردم آمریکا را به‌ خطر می‌اندازد و چیزی‌ را که از تمام آمریکایی محافظت می‌کند، مورد تهاجم خود قرار می‌دهد. درک اینکه چرا آن‌ها از عمد دسترسی‌ به این اطلاعات را محدود یا آن‌ها را حذف کردند، بسیار دشوار است؛ آن‌هم اطلاعاتی که جوامع برای حفاظت‌ از جان و مال مردم به‌ آن‌ها نیاز دارند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات