وظایفی که باید از دوش کارآفرینان برداشته شود

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
شاید در مراحل تأسیس استارتاپ نیاز باشد که همه‌ی کارها توسط کارآفرین انجام شود؛ اما قطعا پس از مدتی برخی از آن‌ها باید حذف شوند.
تبلیغات

مصاحبه‌هایی که با کارآفرینان مختلف انجام می‌شود، عموما با خاطراتی از روزهای اولیه که همه‌ی کارها توسط یک نفر انجام می‌شده، پر شده است. در روزهای اولیه، همه‌ی کارها اعم از رسیدگی‌های مالی، استخدام‌ها، انجام کارهای اداری و بسیاری دیگر، توسط گروه کوچک مؤسس و گاهی توسط یک نفر انجام می‌شود.

پس از رشد شرکت، نیازها نیز افزایش می‌یابد و طبیعتا نمی‌توان تمام وظایف را به‌تنهایی انجام داد. مؤسس شرکت مجبور خواهد شد که استخدام‌های بیشتری انجام دهد و به مرور وظایفش را به دیگران محول کند. در مراحل اولیه این محول کردن کمی دشوار است؛ چرا که هیچ‌کس به اندازه‌ی کارآفرین، شرکتش را نمی‌شناسد و همراه کردن دیگران با اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت آسان نیست. علاوه بر آن، یک مقاومت طبیعی در کارآفرینان به‌ وجود می‌آید که اجازه‌ی محول کردن وظیفه‌ها و از دست دادن کنترل را نمی‌دهد.

به‌هرحال همه‌ی کارآفرینان پس از مدتی متوجه می‌شوند که باید برخی از وظایف را از دوش خود بردارند. با رشد بیشتر کسب و کار، نیاز آن‌ها به فعالیت‌های مهم‌تر بیشتر خواهد شد و برخی موارد باید به‌طور کامل واگذار شوند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی سه وظیفه‌ی مهم می‌پردازیم که در اولین فرصت باید از لیست وظایف مؤسس شرکت یا کارآفرین حذف شوند.

tax- مالیات

امور مالی

بسیاری از کارآفرینان پس از مدتی که کارهای حسابداری و کنترل ورود و خروج مالی شرکت را انجام می‌دهند، به این باور می‌رسند که در این زمینه استاد هستند؛ اما وقتی یک حسابدار یا مدیرمالی حرفه‌ای وارد شرکت شود، متوجه می‌شوند که بسیاری از مسیر را اشتباه طی کرده‌اند.

حسابداران متخصص به‌خوبی با سیستم‌های مورد نیاز برای مدیریت مالی آشنا هستند و آن‌ها را به‌ کار می‌گیرند. آن‌ها با قوانین مالیاتی و کاغذبازی‌های الزامی آن آشنا هستند و بخش زیادی از درگیری‌های آتی شرکت را کاهش خواهند داد. علاوه بر آن، مدیریت آن‌ها باعث می‌شود که دیدی کامل‌تر نسبت جریان سود و زیان شرکت پیدا کنید و با دانش مالی بهتر تصمیم‌ بگیرید.

قطعا تمام استارتاپ‌ها توانایی‌ استخدام مدیر مالی تمام وقت ندارند. در این مواقع پیشنهاد می‌شود از نیروهای دورکار، آزادکار یا حتی سرویس‌های آنلاین حسابداری استفاده کنید. نکته‌ی جالب توجه در این بخش این است که با توجه به کمبود سرویس‌های آنلاین خدمات مالی در ایران و از طرفی، رشد روزافزون استارتاپ‌ها، این حوزه را می‌توان به‌عنوان خدماتی با پتانسیل بالای رشد و کسب درآمد معرفی کرد.

امور قانونی

این وظایف نیز از مواردی هستند که نمی‌توان در آن‌ها صرفه‌جویی کرد. تمام کارآفرینانی که در استخدام نیروهای متخصص امور قانونی شرکت تعلل کرده‌اند، از این کار پشیمان هستند. آشنایی با قوانین بیمه و مالیات، حل کردن شکایت‌های احتمالی و مشاوره در قراردادها از مواردی هستند که تنها به دست متخصصان این حوزه قابل انجام خواهند بود.

lawyer

در نتیجه اگر هنوز به دنبال وکیل یا مشاور حقوقی برای استارتاپ نیستید، شاید در معرض خطر بزرگی قرار بگیرید. صرف‌ نظر از این که استارتاپ شما چقدر سرمایه دارد، باید هرچه سریع‌تر برای انجام این امور به افراد حرفه‌ای مراجعه کنید:

  • اقدامات قانونی ثبت شرکت، قرادادهای بیمه و اداره‌ی دارایی
  • مشاوره در زمینه‌ی قراردادها
  • قراردادهای کاری کارمندان
  • قوانین جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری
  • قوانین ادغام و خرید شرکت‌ها

لیست بالا تعدادی از موارد کلی در این زمینه است و می‌توان آن را تا بینهایت گسترش داد. به‌طور کلی اگر در جایی احساس کردید به وکیل نیاز دارید و قوانین را به‌خوبی نمی‌شناسید، قطعا باید به دنبال یک متخصص در این زمینه باشید.

امور اداری

امور روزمره‌ی اداری از مواردی هستند که زمان و هزینه‌ی زیادی از کارآفرینان هدر می‌دهند. این افراد پس از مدتی تنها باید زمانشان را روی شبکه‌سازی بیشتر، پرورش ایده‌های توسعه و همچنین بهبود محصولات معطوف کنند. به همین دلیل پرداختن به وظایف روزمره‌ی امور اداری خسته‌کننده و بی‌فایده خواهد بود.

البته استخدام دستیار یا نیروی امور اداری به دقت بالایی نیاز دارد. نمی‌توان کارهای اداری شرکت را به فردی واگذار کرد که تجربه‌ی کافی ندارد یا با فضای استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا آشنا نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از استخدام یک نیروی اداری تمام‌وقت یا پاره‌وقت، سؤال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چه وظایفی را از این شخص انتظار دارم؟
  • فرد مورد نظر باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟
  • انجام این وظایف به چه مقدار زمان نیاز دارد؟
  • وظیفه‌ی من در ارتباط با پیشرفت دادن این نیروی جدید چیست؟

در نهایت به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی بخش مهمی است که باید پیش از محول کردن وظایف بالا انجام دهید. ابتدا اولویت شرکت خود را بیابید و سپس به ترتیب، موارد گفته‌شده را به دیگران محول کنید. در استخدام‌ها دقت کنید و همچنین از کمک سرویس‌های آنلاین بهره ببرید. در مجموع این نکته را به یاد داشته باشید که زمان شما ارزشمندترین دارایی است و باید قطعا در جای درست خرج شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات