نگاه نزدیک به پورشه 911GT2 RS

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
قدرتمندترین محصول جاده‌ای پورشه، توانایی‌های فراتر از یک سوپراسپرت و نزدیک به ابرخودروها دارد. همراه با یک فیلم کوتاه دیدنی، به مهم‌ترین شاخصه‌های پورشه 911GT2 RS می‌پردازیم.
تبلیغات

معمولا توقع افراد از محصول ساخت پورشه، رانندگی اسپرت و شتاب‌گیری بالا، همراه با سطح قابل قبولی از امکانات رفاهی است. هواداران 911 توقع ندارند که محصولی از این سری با استانداردهای جاده‌ای، توانایی‌هایی در حد سوپراسپرت‌های ایتالیایی، مثل لامبورگینی و فراری داشته باشد. این باور قدیمی، با معرفی پورشه 911GT2 RS در سال ۲۰۱۷ به چالش کشیده شد. گران‌ترین محصول پورشه، نه‌تنها در شتاب‌گیری و نهایت سرعت خیره‌کننده عمل کرد، بلکه با شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ و زمان‌گیری‌های عالی در پیست‌های مختلف، تاریخ‌ساز شد.

GT2 RS

باورکردنی نیست؛ اما 911GT2 RS حتی سریع‌تر از ابرخودروی پورشه 918 عمل کرده و در نوربرگ رینگ، حدود ۱۰ ثانیه زمان‌گیری بهتر داشته است. از روز اول هم قرار بود GT2 RS قدرتمندترین 911 تاریخ باشد؛ ولی رسیدن به رکوردی فراتر از 918 و حتی بهتر از لامبورگینی هوراکان پرفورومانته با سیستم دو دیفرانسیل، عجیب به نظر می‌رسد. مهندسان پورشه اعتراف می‌کنند هدف آن‌ها دست‌یابی به رکوردی بهتر از ۷ دقیقه و ۵ ثانیه بوده است؛ اما توانسته‌اند با ۱۷.۷ ثانیه ارتقاء زمانی، به ۶ دقیقه و ۴۷.۳ ثانیه در جهنم سبز برسند. پورشه 911GT2 RS با پیشرانه‌ی توئین‌توربوی ۳.۸ لیتری عرضه می‌شود که ۷۰۰ اسب بخار (معادل ۵۲۱ کیلو‌وات) قدرت دارد، در زمان ۲.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند.

برای توضیح ویژگی‌های پورشه 911GT2 RS، لارس کرن انتخاب شده است. او نه‌تنها با عنوان راننده‌ی تست و مهندس ارتقاء‌دهنده‌ی محصولات پورشه شناخته می‌شود، بلکه به دلیل رانندگی با 911GT2 RS و شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ، شهرتی جهانی به دست آورده است.

۵- طراحی بدنه و آیرودینامیک

911 GT2 RS

کاهش مقاومت در برابر هوا و کم کردن وزن خالص خودرو، مهم‌ترین اهداف مهندسان پورشه در طراحی 911GT2 RS بوده؛ ضمن اینکه با ابتکاراتی تازه، عملکرد فنی پیشرانه نیز بهتر شده است. برای اولین در تاریخ 911، چند مجرای عبور هوا روی کاپوت وجود دارد تا به خنک‌ کردن ترمزهای جلو کمک کند.

911 GT2 RS

در عقب، رینگ‌های ۲۱ اینچ با لاستیک‌های پهن، منجر به افزایش عرض خودرو در قسمت گلگیرها شده‌اند. مهندسان پورشه با ایجاد شکاف و تمهیدات اختصاصی، از این قسمت برای مکش هوا به سمت اینترکولر استفاده کرده‌اند. روی گلگیر جلو هم هدایت‌کننده‌ی هوا وجود دارد تا علاوه بر افزایش جلوه‌ی اسپرت در ظاهر خودرو، شرایط آیرودینامیک 911GT2 RS بهبود پیدا کند؛ چراکه چرخش تایرها هم منجر به تنش‌های شدید در جریان هوای داخل گلگیر می‌شود. سپر جلو، کاملا یک‌تکه است و با طراحی مهندسی، حدود ۲۰۰ کیلوگرم نیروی عمود بر سطح دارد. با هدف کاهش وزن و افزایش استقامت این قسمت، از فولاد مشبک و سبک استفاده شده است. 

911 GT2 RS

با توجه به اینکه پیشرانه‌ی محصولات پورشه در عقب خودرو قرار دارد، رساندن هوا به این قسمت با چالش‌هایی همراه است. ورودی‌ مکنده‌های هوا در 911GT2 RS، پشت شیشه‌ی عقب و نزدیک بال (اسپویلر) قرار دارد تا با افزایش سرعت، از فشار هوا در این قسمت استفاده کند. پشت خودرو، بالچه‌ی نسبتا بزرگی قرار دارد که هماهنگ با دیفیوزر (هدایت‌کننده‌ی هوا) در زیر سپر، حدود ۴۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی ایجاد می‌کند.

۲- صدا

911 GT2 RS

جالب است بدانید که سازندگان سوپراسپرت‌ها و ابرخودروها، تلاش زیادی در زمینه‌ی بهبود صدای خروجی از اگزوز دارند. این محصولات قرار نیست کاملا ساکت یا بسیار گوش‌خراش عمل کنند. در عوض با صدای جذاب و گوش‌نواز قوای فنی عرضه می‌شوند. مهندسان پورشه، از ابتکار به کار گرفته شده در اگزوزهای کوتاه مدل ۹۳۵ ساخت ۱۹۷۶ در 911GT2 RS استفاده کرده‍‌اند تا خروجی صدای جدیدترین محصول آن‌ها، گیرا و مخصوص به خود باشد.

۳- کاهش وزن

911 GT2 RS

سوپراسپرت پورشه، دارای حجم قابل توجهی از فیبر کربن است که شامل تمامی کاپوت جلو، بال عقب و ادوات اضافه روی بدنه می‌شود. به‌جای شیشه‌های معمولی در پشت و زوایای جانبی، از گوریلاگلس (Gorilla Glass) استفاده شده است تا وزن کمتری داشته باشد. لارس کرن توضیح می‌دهد که هیچ قطعه‌ای در پورشه 911GT2 RS وجود ندارد که پیش از نصب، از نظر وزن مورد بازبینی و بررسی دقیق قرار نگرفته باشد.

۲- فرمان‌پذیری

911 GT2 RS

لازم به توضیح به نظر نمی‌رسد که رکورددار فعلی نوربرگ‌رینگ، توانایی‌های بسیار بالایی در مانور سریع و حرکت مارپیچ دارد. همان‌طور که در فیلم انتهای مطلب نمایش داده شده است، حتی در پیست مخصوص کارتینگ با عرض کم هم 911GT2 RS به‌خوبی تحت فرمان راننده خواهد بود و توانایی دریفت‌های نمایشی خواهد داشت.

۱- پیشرانه

911 GT2 RS

به نظر پورشه مهم‌ترین نقطه‌ی قوت 911GT2 RS، پیشرانه‌ی آن است. پیش‌تر اشاره شد که از موتور ۳.۸ لیتری این خودرو، قدرت ۷۰۰ اسب بخار گرفته می‌شود. چنین شرایطی، قدرتمندترین پیشرانه‌ی دنیا با حجم موتور کم‌تر از ۴ لیتر را فراهم می‌کند؛ اما این تمام ماجرا نیست. میانگین مصرف سوخت 911GT2 RS، تنها ۱۱.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود تا از این نظر هم بی‌همتا باشد.

سریع‌ترین پورشه 911 تاریخ، به تعداد محدود ۱۰۰۰ دستگاه تولید می‌شود و آستانه‌ی قیمت ۲۹۰ هزار دلار برای آن، اعلام شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات