سمعکی که مغز شما را برای کمک به درک گفتگو‌ها می‌خواند

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه کاتولیک لون و مریلند آمریکا راه‌حل جدیدی در زمینه کمک به شنوایی افراد ارائه داده‌اند.
تبلیغات

مشکل رایج میان افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند این است که می‌توانند صداها را بشنوند اما به‌صورت واضح نمی‌توانند کلمات را درک کنند؛ به این دلیل که شنیدن و درک کلمات دو امر مرتبط هستند اما مشابه نیستند. اخیرا روش جدیدی برای طراحی سمعک توسط محققان دانشگاه کاتولیک لون در بلژیک با همکاری دانشگاه مریلند آمریکا توسعه یافته که ممکن است راه حل دیگری در زمینه‌ی بهبود شنوایی ارائه دهد.

آنها یک آزمایش اتوماتیک شامل یک کلاه اسکن مغزی الکترومغناطیسی را توسعه داده‌اند که به وسیله‌ی آن دانشمندان می‌توانند امواج مغزی افراد را بررسی کنند تا دریابند که مغز چه صدای خاصی را شنیده‌ و حتی چگونه آن را درک کرده است. در این آزمایش از ۶۴ الکترود برای اندازه‌گیری موج مغزی بیمار در حالی که به یک جمله گوش می‌دهد استفاده می‌شود. پس از آن بر اساس پاسخ شکل موج مغزی می‌تواند نشان دهد که آنچه به بیمار گفته شده درک کرده است یا خیر.

کلاه اسکن مغزی الکترومغناطیسی

یکی از محققان این پروژه جوناس وانتورنهات در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی Digital Trends می‌گوید: "روش ما از حالت ذهنی شنونده مستقل است حتی اگر شنونده توجهی نداشته باشد هم می‌توانیم درک گفتاری را اندازه‌گیری کنیم زیرا مستقیما ادارک ذهنی را از مغز اندازه‌گیری می‌کنیم. ما سیگنال‌های گفتاری را با استفاده از امواج مغزی بازسازی و منطبق می‌کنیم، هنگامی که تطبیق موفق آمیز باشد به این معنی است که فرد این پیام را درک کرده است اما وقتی تطبیق انجام نشود فرد پیام را درک نکرده‌ است. روش ما این امکان را برای تشخیص و درک دقیق‌تر بیمارانی فراهم می‌کند که نمی‌توانند به طور فعال در یک آزمون گفتاری شرکت کنند مانند افرادی که خیلی جوان هستند یا افرادی که بیهوش هستند."

کلاه اسکن امواج مغزی

در حال حاضر این روش در مراحل آزمایشی قرار دارد با این حال همانطور که وانتورنهات بیان کرد در دراز مدت از این روش برای ساخت برخی محصولات جذاب استفاده خواهد شد؛ به عنوان مثال سمعک‌های هوشمند یا ایمپلنت‌های حلزون گوش را تصور کنید که سیگنال بلندگوی خود را براساس چگونگی درک صحیح شما از هر کلمه‌ به صورت ویژه تنظیم می‌کنند. این تکنولوژی همچنین می‌تواند تاخیر ایجاد شده برای حذف نویز صدا را در جهت شنیدن بهتر کاهش دهد. علاوه بر این می‌توان از این تکنولوژی برای تحقیقات جذابی مانند بررسی اینکه آیا دانش آموزان کلماتی را که در کلاس درس بیان می‌شود به خوبی درک می‌کنند یا خیر استفاده کرد (اگرچه ظاهرا نمی‌توان برای بررسی درک عمیق مطالب آموزشی از این روش استفاده کرد).

 وانتورنهات همچنین ادامه داد: "ما در حال حاضر تأثیرات توجه بر درک گفتار را بررسی می‌کنیم و با این نیت که روش ما بیشتر در محدوده‌ی آزمایشات بالینی طبقه بندی شود، آن را روی افرادی که از سمعک و کاشت حلزونی استفاده می‌کنند و همچنین در گروه‌های سنی مختلفی هستند آزمایش می‌کنیم. ما همچنین این مسئله را که چگونه بخش‌های مختلف مغز به درک گفتار کمک می‌کنند، بررسی خواهیم کرد.‌"

مقاله‌ای در زمینه‌ی توضیح این روش اخیرا در مجله‌ی انجمن تحقیقات مغز و اعصاب Otolaryngology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات