۴ موردی که در جستجوی شغل نگران آن هستیم

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیدا کردن شغل مناسب استرس‌هایی دارد و بیشتر آن‌ها شبیه هم هستند. در این مطلب این نگرانی‌ها را بازگو خواهیم کرد.
تبلیغات

عدم قطعیت و اطمینان کافی نداشتن، یکی از چالش‌های اصلی هر فرآیند جستجوی شغلی است. برای این که بتوانید جستجوی شغلی خود را به خوبی اداره کنید، باید بدانید که چگونه با اضطراب‌های ناشی از آن مقابله کنید. در ادامه به معرفی ۴ ترس مشترک اکثر افراد در پیدا کردن شغل پرداخته‌ایم:  

ترس ۱: از جایگاه خود مطمئن نیستید

سخت‌گیرترین فرد در این مقوله، خودتان هستید! شاید نمی‌دانید که واقعا چه کاری از دست‌تان بر می‌آید. شاید هم توانایی‌هایی خود را تا حدی می‌شناسید اما نمی‌دانید چطور در داستانی قانع‌کننده آن را ارائه دهید. بعضی از ما علاقه‌ای به اغراق و لاف زدن نداریم. دلیل شما هر چه که هست، لازم است که به خوبی از پس معرفی خود بربیایید تا بتوانید نظر کارفرمای خود را به خود جلب کنید.

البته گاهی اوقات اوضاع ساده‌تر از تصور است. بهترین راه برای شروع این مسیر این است که از دیگران پرس و جو کنید که کدام ویژگی شما را متفاوت می‌کند. در این میان، دوستان و همکاران سابق، گزینه‌های خوبی برای پرسیدن این موضوع هستند. سپس با استفاده از اطلاعاتی که از آن‌ها جمع‌آوری کرده‌اید، داستان قانع کننده‌ای برای معرفی خود به کارفرما آماده کنید. اگر با این روش به نتیجه نرسیدید از یک مربی حرفه‌ای در این خصوص کمک بگیرید. آن‌ها اغلب نقاط قوتی در شما پیدا می‌کنند که خودتان هم از آن‌ها خبر ندارید.

ترس ۲: رزومه‌ی شما در سیاهچال رزومه‌ها ناپدید خواهد شد

جستجوگران شغل سایت‌های کاریابی را دوست دارند. زیرا نسبت به روال آن‌ها احساس راحتی می‌کنند. ضمن این که می‌توانند در جریان آخرین آگهی‌های شغلی قرار بگیرند. با این حال، ناامیدی وقتی سراغ شما می‌آید که پس از ارسال رزومه‌ی آنلاین هیچ تماسی با شما گرفته نمی‌شود.

جستجوی شغل با کمک دیگران

البته درخواست‌های شغلی آنلاین در نوع خود روش سودمندی برای پیدا کردن شغل به شمار می‌روند اما این روش، فقط یکی از راه‌های یک جستجوی شغلی موفق است. اگر فقط به این روش اکتفا کنید، خود را در مسیر طولانی و ناامید کننده‌ای قرار داده‌اید. از آنجا که بسیاری از مشاغل توسط شبکه‌ی اطرافیان و آشنایان معرفی می‌شود، یکی از موثرترین راهکارها این است که ترس خود را کنار بگذارید و با دوستان و همکاران خود ارتباط مجدد برقرار کنید.

 از آن‌ها بخواهید تا برای شما در مشاغل مورد نظرتان جویای کار شوند. به خاطر داشته باشید که برخورداری از همراهی دیگران، مسیر جستجوی شغل را برای شما کوتاه‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.

ترس ۳: از تغییر دادن شغل خود می‌ترسید

پس از مدت‌ها کار در یک شغل، ممکن است احساس کنید که از شرایط شغل جدید چندان مطمئن نیستید. آیا باید موشکافانه جزئیات شغل جدید را در بیاورید یا طی یک جهش رادیکالی دل به دریا بزنید و وارد آن شوید؟ تا می‌توانید از تغییر شرایط نترسید. در اولین قدم تصمیم بگیرید با چه حرکتی‌ می‌خواهید وارد حرفه‌ی جدید شوید؟ از خودتان این سوال ساده را بپرسید: آیا می‌توانید در ۵ سال آینده خود را در شغل فعلی تصور کنید؟

اگر پاسخ شما مثبت قطعی است دیگر فکر خود را مشغول جستجوی شغل جدید نکنید. حداقل از زمان کنونی مجبور به انجام این کار نیستید. برای شما مرحله‌ی بعد این است که به دنبال ورود به شرکت بهتری در صنعت فعلی خود باشید. اگر پاسخ شما شاید یا مشابه آن باشد، احتمالا دقیقا نمی دانید چه می‌خواهید. اما مجبور خواهید بود تا جستجوی خود را استراتژیک‌تر انجام دهید. به این ترتیب فهرستی از داشته‌های شغل فعلی‌تان و فهرستی از امتیازات دیگری که به دنبالش هستید را تهیه کنید. این رویکرد به شما کمک خواهد کرد تا مهارت‌های مورد نیاز را برای جهش به موقعیت‌های پیش رو فراهم کنید.

اگر هم نمی‌توانید خود را در مسیر شغلی فعلی تا ۵ سال آینده تصور کنید، لازم است که افق دید خود را گسترش دهید. حتی اگر لازم است به دنبال یادگیری آموزش‌های جدید باشید تا بتوانید سریع‌تر وارد صنعت جدید شوید.

ترس ۴: حقوق شما مطابق انتظارتان نیست

پول یکی از دغدغه‌های افراد در مسیر جستجوی شغل است. قدم اول شما این است که بدانید که بازار فعلی بسته به جایگاه شما چه میزان درآمدی را می‌پردازد و آن را به عنوان مبنا قرار دهید. درست است که شما نرخ مورد نظر خود را می‌خواهید اما این قسمت مربوط به مرحله‌ی دوم است. وقتی که حقوق مربوط به جایگاه شغلی خود را (صرف از نظر از مقدار آن) به دست آوردید، مرحله‌ی جدید شروع می‌شود و می‌توانید برای حقوقی ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از حقوق فعلی، هدف‌گذاری کنید.

مطمئنا اگر کار جدیدی که پیدا کردید درآمدی کم‌تر از این مقدار افزایش را به شما پیشنهاد دهد، ارزش قبول کردن ندارد مگر این که مزایایی ارائه دهد که برای شما مهم باشد. وقتی که قرار است در خصوص حقوق پیشنهادی خود مذاکره کنید بالاترین حد ممکن را پیشنهاد دهید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که شغل جدید از لحاظ مالی ارزش پذیرفتن را دارد.

در عین حال سعی نکنید بیش از حد ممکن نگران این موضوع باشید. هنگامی که یک کارفرما تشخیص دهد که به اندازه‌ی کافی شما را برای کار مورد نظرش می‌خواهد، دست شما برای ارائه‌ی پیشنهاد درآمد بالاتر بازتر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات