نگاه عمیق به موزه‌ی ۷۰ سال با خودروهای اسپرت پورشه

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
مقامات پورشه به مناسبت سالگرد ۷۰ سالگی ساخت اولین مدل اسپرت و تولید انبوه این برند، برترین محصولات پورشه در طول ۷۰ سال گذشته را به نمایش گذاشتند.
تبلیغات

شرکت خودروساز باسابقه‌ و محبوب پورشه که این روزها به‌عنوان زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فولکس واگن فعالیت می‌کند، به مناسبت سالگرد ۷۰ سالگی عرضه‌ی اولین خودروی جاده‌ای و تولید انبوه خود، تعدادی از تاریخ‌سازترین محصولات این برند را در قالب همایش «۷۰ سال با خودروهای اسپرت پورشه» در شهر برلین آلمان به معرض نمایش گذاشته است.

پورشه / Porsche

محصولات نمایشی این موزه‌ی اختصاصی به‌قدری نایاب و جالب توجه بودند که بسیاری از کارشناسان رسانه‌های معتبر خودرویی جهان، یک هفته‌ی کامل در آلمان سپری خواهند کرد. علاوه بر این، والتر رهل (Walter Röhrl) راننده‌ی مشهور و باسابقه‌ی مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) و رقابت‌های ۲۴ ساعته لمانز نیز در کنار خودروهای زیبای پورشه، بازدیدکنندگان را همراهی می‌کند. در ادامه خلاصه‌ای از بازدید تیم تحریریه‌ی وب‌سایت موتور وان را خواهید خواند.

پورشه 356؛ آغاز مسیر موفقیت‌آمیز و پرافتخار

پورشه / Porsche

هیچ چیز بهتر از آغاز ستایش تاریخچه‌ی پرافتخار با اولین مدل تولید انبوه و جاده‌ای این برند، یعنی پورشه 356 نمی‌شود. درواقع اولین دستگاه از این مدل در ۱۸ خردادماه سال ۱۳۲۷ تولید شد. پورشه به‌عنوان یک خودروی اسپرت لوکس، طراحی بدنه منحصربه‌فردی داشت که حتی پس از ۷۰ سال هم زیبا جلوه می‌کند. این مدل با داشتن وزن بسیار سبک و فرمان‌پذیری حساس، در دو مدل کوپه و کروک عرضه شد.

دست‌اندرکاران این همایش ویژه، به‌منظور تأکید هرچه بیشتر بر اهمیت پورشه 356، ماکت کروک از آن را در دروازه‌ی براندربورگ برلین به نمایش گذاشته‌اند. طرفداران خودروهای آلمانی از رابطه‌ی نزدیک بین اشتوتگارت و کارخانه‌های خودروسازی اطلاع دارند؛ اما اولین محصولات پورشه از خط تولید این برند در کشور اتریش عرضه می‌شدند. در واقع پورشه دقیقاً ۴۷ دستگاه خودرو در این خط تولید مونتاژ کرد. در سال ۱۹۵۰ بود که مقامات پورشه به اشتوتگارت و منطقه‌ی تسوفتهاوزن وارد شدند.

پورشه / Porsche
پورشه / Porsche
پورشه / Porsche
پورشه / Porsche
پورشه / Porsche

یکی از زیبایی‌های پورشه 356، کابین بسیار ساده و با آرامش آن است؛ فضای داخلی این مدل در یک نیمکت صندلی، پنل فرمان ساده در جلوی راننده و چند دکمه کنترلی خلاصه می‌شود. کاملاً مشخص است که هدف اصلی تیم مهندسی پورشه، لذت رانندگی و معطوف کردن توجه راننده به جاده بوده است.

پورشه / Porsche

از دیگر موارد بسیار جالب پورشه 356، طرح کلی و مشابه نمای جلو و عقب آن است. شاید بتوان گفت که زیبایی خط ملایم گلگیرهای 356 در عقب بیشتر نمایان می‌شود؛ چرا که برخلاف نمای جلو، موارد و جزئیات کمتری وجود دارد که تمرکز بیننده را از آن جدا کند. برای درک اهمیت پورشه 356، کافی است بدانید که حتی والتر رهل پرافتخار هم به‌عنوان مهمان افتخاری افتتاحیه، اجازه‌ی نشستن پشت فرمان اولین کوپه‌/کروک لوکس تولید انبوه پورشه نداشت. رهل در توصیف 356 گفت:

به‌ نظر من خودروی اسپرت باید سبک‌وزن و خوش‌صدا باشد.

فردیناند پورشه؛ از خودروی مردمی تا اسپرت همه‌کاره

پورشه / Porsche

در ورودی این موزه‌ی اختصاصی، نقل قولی معروف از بنیان‌گذار برند پورشه، فردیناند آنتون ارنست پورشه از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند:

خودروی اسپرت رؤیاهایم را پیدا نکردم؛ پس خودم آن را ساختم.
پورشه / Porsche

خودروهای به‌ نمایش گذاشته‌شده در این موزه، به‌طور کلی در ۱۰ موضوع از «خاستگاه خودروی اسپرت» تا «خودروی اسپرت آینده» طبقه‌بندی شده‌اند تا نماینده‌ای شایسته از برترین محصولات برند پرآوازه‌ی پورشه باشند. به‌عنوان مثال در سال گذشته پورشه به رکورد تولید یک میلیون دستگاه از مدل افسانه‌ای و بنچمارک کوپه‌های اسپرت جهان، مدل 911 رسید؛ این مدل به‌خصوص که نسخه‌ی کاررا S از 911 است در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

از 911 تا 914؛ نمایشی باشکوه از تمامی مدل‌ها

پورشه / Porsche

احتمالاً بیشتر افراد، این موزه را مملو از مدل‌های مختلف 911 تصور می‌کنند؛ ولی پورشه فقط 911 و 356 را مهم نمی‌داند و حتی یکی از بحث‌برانگیزترین مدل‌های این برند، مدل 914 هم در این موزه دیده می‌شود. 914 نه به دلیل طراحی زیبا یا عملکرد فنی فوق‌العاده بلکه به جهت داشتن پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی هواخنک پورشه در پشت سر راننده، جایگاهی ویژه در موزه کسب کرده است. علاوه بر این، مدل 914 در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز سال ۱۹۷۰ در کلاس GTS به مقام قهرمانی رسید که بدون شک تیم مهندسی و مدیران پورشه به آن افتخار می‌کنند.

نمایش موفقیت‌ها و افتخارات پورشه فقط به مقام قهرمانی 914 خلاصه نمی‌شود؛ در حقیقت این برند آلمانی سابقه‌ی درخشانی در موتوراسپرت دارد که بخشی از موزه مهم به این مورد اختصاص داده شده است.

موتوراسپرت؛ از پیست به جاده

پورشه / Porsche

مدل 917/20 که به‌دلیل طراحی متفاوت نقش بسته روی بدنه، به «خوک صورتی» معروف شده، نمونه‌ی خودروهای مسابقه‌ای و موفق پورشه است. این مدل حاصل تلاش تیم مهندسی پورشه، جهت ترکیب بهترین طراحی آیرودینامیک از نسخه‌های دماغه‌کوتاه و دماغه‌بلند مدل 917 بود که با طراحی متفاوت بدنه، در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز ۱۹۷۱ شرکت داده شد. این مدل منحصربه‌فرد به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر خطی با قدرتی حدود ۶۰۰ اسب بخار مجهز شده بود.

باکستر و پانامرا؛ کروک و استیشن به سبک پورشه

پورشه / Porsche

پورشه باکستر، دومین محصول پورشه است که با هدف تولید یک خودروی کروک ساخته شد. نمونه‌ی اولیه و مفهومی این مدل که در دهه ۱۹۹۰ رونمایی شد، در این موزه قرار داده شده است. نسل اول باکستر نقش مهمی در احیای دوباره‌ی برند پورشه در بازار جهانی داشت. مدل مفومی باکستر بدون شک نشان‌دهنده‌ی الهام اصلی تیم طراحی پورشه از مدل 356 است. درواقع به‌ نظر می‌رسد که تیم طراحی پورشه به‌ دنبال عرضه‌ی 356 مدرن بوده است.

پورشه / Porsche

پورشه برخلاف دیگر برندهای آلمانی، اخیراً اولین مدل استیشن خود را عرضه کرد. پانامرا توربو S هیبرید اسپرت توریزمو از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری به همراه دوتوربوشارژر (طرح بی‌توربو) و موتور الکتریکی استفاده می‌کند تا به‌عنوان استیشن مدرن پورشه، ۶۸۰ اسب بخار در اختیار متقاضیان اروپایی این کلاس قرار دهد.

میشن E؛ آینده‌ی روشن پورشه

پورشه Mission E

 نمایش خیره‌کننده‌ی ۷۰ سال خودروهای اسپرت پورشه، با مدل مفهومی، تمام برقی و مورد انتظار میشن E به اتمام می‌رسد. میشن E به‌عنوان مدل تمام برقی و نماینده‌ی خودروهای آینده‌ی پورشه، زمان زیادی با رونمایی فاصله ندارد. رهل هنوز این مدل مفهومی را نرانده است؛ اما طراحی آن را زیبا تعریف می‌کند. وی معتقد است که مقامات پورشه، به جمله‌ی معروف بنیان‌گذار این برند پایبند خواهند ماند:

آخرین خودروی پورشه، یک مدل اسپرت خواهد بود.
پورشه / Porsche

مطمئناً پورشه با رویکرد ساخت مدل‌های اسپرت بی‌نظیر، همیشه در بازار جهانی خوش درخشیده است. از 911 تا میشن E همه نشان‌دهنده‌ی استعداد و تلاش مجموعه‌ی مدیریت و فنی این برند هستند.

همایش و موزه‌ی «۷۰ سال با خودروهای اسپرت پورشه» پس از برلین، حدود ۳ ماه دیگر به اشتوتگارت می‌رسد. مقصد نهایی این همایش، فستیوال سالانه‌ی گودوود انگلستان و گردهمایی رن‌اسپرت در پیست لاگونا سکا واقع در کالیفرنیا خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات