مراقب حرفه‌ای‌های دروغین دنیای کسب و کار باشید

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دنیای امروز کسب و کار از افراد زیادی پر شده است که ادعای حرفه‌ای بودن دارند و در انتخاب آن‌ها به‌عنوان همکار باید دقت کرد.
تبلیغات

اگر جستجویی ساده برای پیدا کردن همکار،مشاور یا پیمانکار داشته باشید، قطعا به بسیاری از افراد با ادعای حرفه‌ای‌گری برخورده‌اید؛ افرادی که خود را در شغل و زمینه‌ی کاری باتجربه و قابل اطمینان معرفی می‌کنند. می‌توان گفت که ما اکنون در «عصر حرفه‌ای‌ها» زندگی می‌کنیم و پیدا کردن فردی حرفه‌ای در هر زمینه‌ای بسیار آسان است.

البته قطعا برخی از افراد با ادعای بالا، حرفه‌ای، باتجربه و قابل اطمینان هستند؛ اما می‌توان ادعا کرد که اکثر پروفایل‌ها و ادعاهای حرفه‌ای که در دنیای امروز می‌بینید، دروغین هستند. اغلب آن‌ها افرادی هستند که با دوره‌های آموزشی کوتاه یا مطالعه‌ی نظریات و مطالعات افراد خبره در هر زمینه، ادعای معلومات و تجربه می‌کنند. نکته‌ی مهم این است که چگونه می‌توان این حرفه‌ای‌های دروغین را از بقیه تشخیص داد؟ در ادامه این مقاله زومیت، راهکارهایی برای این چالش توضیح می‌دهیم.

۱- ادعای پروفایل، پست‌های ویدیویی و صوتی، پست‌های وبلاگی و مطالب شبکه‌های اجتماعی، هیچ‌کدام تأییدی بر حرفه‌ای بودن یک نفر نیستند. باید پیش از هر اقدامی، افرادی را که پیش از این با فرد مورد نظر رابطه و همکاری داشته‌اند پیدا کنید و نظرات آن‌ها را از راه‌های مختلف اعم از کامنت‌های شبکه‌های مجازی یا از طریق ایمیل جویا شوید. تجربه‌های واقعی بسیار مفیدتر از ادعاهای خود فرد هستند. البته فراموش نکنید که در مطالعه‌ی کامنت‌های تعریف و تمجیدی نیز با ظرافت عمل کنید.

۲- تحقیقات آنلاین را دست‌ کم نگیرید. قطعا پروفایل‌های فرد مورد نظر پر از ادعاها و رزومه‌هایی است که خودش آن‌ها را بارگذاری کرده. علاوه بر آن به دنبال وبسایت‌های دیگری باشید که در مورد این فرد اطلاعات بدهند. در مورد چالش‌های کاری و شکست‌های او در تجربه‌های قبلی تحقیق کنید. هیچ‌گاه هیچ خریدی را بدون تحقیق انجام ندهید.

۳- مراقب شعارهای تبلیغاتی باشید. برخی شعارها ادعا می‌کنند که خدمات یک فرد تنها برای مدت محدود (مثلا فقط امروز) در دسترس خواهند بود. اسیر این جو تبلیغاتی نشوید و در خرید خدمات عجله نکنید. در عموم موارد، این تبلیغات تکرار می‌شوند. از طرفی افرادی که واقعا خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند نیازی به ارائه‌ی تخفیف‌های لحظه‌ای ندارند و با قیمتی منصفانه و ثابت به کار خود ادامه می‌دهند.

consultant

۴- در جلسات مصاحبه با این افراد یا شرکت‌ها، سؤالات بسیاری بپرسید. بکوشید شرایطی چالشی ایجاد کنید و واکنش آن‌ها را بسنجید. افراد حرفه‌ای واقعی در این موارد پاسخ‌های مناسبی دارند و می‌توانند شرایط را تغییر دهند. اگر حس کردید طرف مقابل نمی‌تواند تمام نیازهای اساسی شما را رفع کند، از همکاری با او خودداری کنید.

۵- اگر فرد یا گروهی در یک زمینه‌ی به‌خصوص ادعای حرفه‌ای بودن دارد، با دقت به دنبال سابقه‌ی کاری آن‌ها باشید. به دنبال تجربیات گذشته و شکست‌ها و پیروزی‌های واقعی باشید و دلایل آن‌ها را جویا شوید. به‌عنوان مثال مشاور کسب و کاری که شرکت خودش ورشکست شده است، چگونه می‌تواند قابل اطمینان باشد؟

۶- توصیه‌نامه‌ها را با دقت مطالعه کنید. افراد و شرکت‌ها برای تأیید کیفیت خود از توصیه‌نامه‌های مشتریان استفاده می‌کنند. مطمئن شوید که این مطالب واقعی هستند و از طرف شرکت‌ها و افراد واجد شرایط صادر شده‌اند. علاوه بر آن به دنبال تاریخ آن‌ها باشید؛ چرا که ممکن است فردی در گذشته خدمات خوبی ارائه کرده است ولی اکنون قابل اعتماد نیست.

۷- در مرحله‌ی آخر به دنبال دیگر افراد حرفه‌ای زمینه‌ی مورد نظر باشید. قطعا افراد زیادی را کشف خواهید کرد که ممکن است پروفایلی ساده اما سابقه‌ای درخشان داشته باشند.

با گسترش ظهور حرفه‌ای‌ها در بازار کار، تلاش برای ربودن وقت و سرمایه‌ی شما نیز بیشتر می‌شود. افراد زیادی با ادعای حرفه‌ای بودن تلاش می‌کنند سابقه‌ی ضعیف خود را پنهان کنند و قراردادی پرسود با شما ببندند. مراقب جوسازی‌های این افراد باشید و پیش از هر تصمیمی وظیفه‌ی خود در قبال تحقیق را انجام دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات