چگونه با رئیس پرخاشگر برخورد کنیم

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
حفظ خونسردی در مواقعی که رئیس، پرخاشگر و عصبانی می‌شود، بسیار دشوار است. برخی تکنیک‌ها می‌توانند در این مواقع مفید واقع شوند.
تبلیغات

جدا کردن احساسات از کسب و کار، عملی حرفه‌ای و در عین حال بسیار دشوار است. به هر حال شما در طول روز و در محیط کار با انسان‌ها در تماس هستید و احساسات، خواه‌ ناخواه به روند کاری شما وارد می‌شوند. نکته‌ی مهم کنترل این احساسات خصوصا در مواقع عصبانیت است. مدیران و رؤسای شرکت می‌توانند با تکنیک‌ها مختلف با این موارد کنار بیایند. به‌عنوان مثال آن‌ها می‌توانند کارمندی قابل اطمینان داشته باشند که در مواقع به هم ریختن اوضاع و عصبانیت، به آن‌ها تذکر دهد.

اما برای کارمندان، کنار آمدن با چنین شرایطی دشوار است. آن‌ها در عین حفظ خونسردی باید تلاش کنند که اوضاع بدتر نشود. به هر حال در این مواقع نیز می‌توان از روش‌هایی استفاده کرد که عموما به آرام شدن رئیس عصبانی که دائم در حال فریاد زدن است، کمک می کنند.

رفتار و احساسات خود را کنترل کنید

اولین قدم و دشوارترین قدم این است که تحت تأثیر شرایط قرار نگیرید و احساسات خود را کنترل کنید. قطعا این کار انرژی زیادی می‌خواهد و باید برای آن تمرین کرده باشید. نفس عمیق، تلاش برای بروز ندادن احساسات و فکر کردن به اتفاقات خوشایند در آن لحظه، از راهکارهای کاربردی و البته دشوار هستند. به هر حال باید به این فکر کنید که شرایط موجود گذرا است و به‌زودی همین رئیس پرخاشگر احساساتش را کنترل خواهد کرد.

بلندی صدای خود را کنترل کنید

یک رفتار طبیعی در انسان این است که بلندی صدای خود را با طرف مقابل هماهنگ می‌کند. شاید ابتدا متوجه این قضیه نشوید؛ اما پس از چند ثانیه می‌بینید که شما هم در حال فریاد کشیدن هستید. مقابله با این رفتار را تمرین کنید و در زمان‌هایی که فریاد می‌شنوید، با رفتاری متضاد، شدت صدای خود را کم کنید و به‌آرامی حرف بزنید.

در بین صحبت‌ها به رئیس بگویید که تمام صحبت‌های او را به‌خوبی و کاملا واضح می‌شنوید؛ چرا که اگر طرف مقابل تصور کند به او بی‌محلی می‌کنید و به صحبت‌هایش گوش نمی‌دهید، عصبانیتش دو‌چندان خواهد شد.

anger

اعمال خود را بررسی کنید

مدیر شما تحت هیچ شرایطی نباید پرخاشگری کند؛ اما برخی اوقات در کلیت مسئله حق با او است. ممکن است شما اشتباهی کرده یا وظیفه‌ای را به‌طور کامل انجام نداده باشید. به هر حال این موارد در زندگی کاری طبیعی هستند و عواملی از جمله خستگی یا دلزدگی از کار، موجب آن‌ها می‌شوند. اگر به این درک برسید که دلیل این دعوا و فریادها خودتان هستید، با رئیس همراه شوید و به‌سرعت حرف او را قبول می‌کنید. این اقدام یک حالت همدلی بین شما ایجاد می‌کند و مسیر را برای جبران اشتباه هموارتر خواهد کرد.

نشان دهید که در حال گوش دادن هستید

عموما، فریادهای یک مدیر به این معنی است که شما توجهی به او ندارید. این احساس را می‌توان با گوش دادن صحیح تغییر داد. در مواقع صحبت نشان دهید که در حال گوش دادن هستید و صحبت‌های رئیس را متوجه می‌شوید. با عبارات تأییدی، صحبت‌های او را پیگیری کنید. تکرار صحبت‌ها و تأکید بر اینکه مورد را متوجه شده‌اید، در این مورد بسیار سودمند است. نشان بدهید که نه‌تنها صحبت‌ها را می‌شنوید، بلکه برای عملی کردن آن‌ها مصمم هستید.

بخش نیروی انسانی را فراموش نکنید

می‌توان گفت که این راهکار تنها در سازمان‌های بزرگ با زیرمجموعه‌ها و بخش‌های متنوع قابل اجرا است. وقتی شرایط به حد بحرانی می‌رسد و فریادها و پرخاشگری‌ها بیش از اندازه می‌شوند، می‌توانید به مدیر مستقیم رئیستان یا بخش نیروی انسانی گزارش دهید.

در نهایت باید به رئیس نشان دهید که رفتارهای اشتباه او می‌تواند منجر به ترک شرکت توسط شما شود. اگرچه پیگیری‌ قانونی در این موارد نتایج دلگرم‌کننده‌ای برای کارمندان ندارد؛ اما می‌توان آن‌ را نیز به‌عنوان گزینه‌های اصلاحی در نظر گرفت.

گزینه‌های خود را بررسی کنید

با خودتان صادق باشید. رئیس پرخاشگر شما تنها گزینه‌ی کاری‌ نیست. می‌توانید با افزایش مهارت‌ها به دنبال شغل‌ها و شرکت‌های دیگر باشید. اگر پرخاشگری و فریاد زدن به‌ندرت در کار شما اتفاق می‌افتد، می‌توانید آن را تا حدودی تحمل کنید. اما اگر این یک اتفاق عادی در شرکت است، شما در حال کار در محیطی سمی هستید.

استرس و بیماری‌های ناشی از آن به هیچ قیمتی قابل قبول نیستند. مدیری که مدام در حال فریاد زدن باشد، زندگی کاری شما را دچار صدمه و آسیب می‌کند. اگر واقعا تحمل شرایط موجود را ندارید، پیش از آنکه دیر بشود در زمان‌های خالی به دنبال شغلی دیگر باشید.

نکته‌ی پایانی این که اگر مطمئن هستید دلایل رئیس برای پرخاشگری صحیح و دلیلش شما هستید، خونسردی خود را حفظ کنید و شرایط را با حرفه‌ای‌گری در کنترل بگیرید. اگر هم خود شما فردی پرخاشگر در محیط کار هستید، بهتر است یک بازنگری در رفتارتان داشته باشید. این رفتار باعث ایجاد محیطی سمی می‌شوند که به‌مرور افراد را از شما دور می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات