غلبه بر موانع کارآفرینی به کمک ارتقای ذهنیت

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بسیاری از کارآفرینان پس از مراحل اولیه‌ی رشد، به ایستایی و رکود دچار می‌شوند؛ زیرا از مواجهه با تغییرات اجتناب می‌کنند.
تبلیغات

اگر به‌عنوان یک کارآفرین، ‌بزرگ‌ترین مانع و محدودیت پیشرفت شما ذهنیت و افکار خودتان باشد، چه می‌کنید؟

مردم فکر می‌کنند این تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها هستند که باعث پیشرفت آن‌ها می‌شوند. آن‌ها فکر می‌کنند اگر از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های مناسب و درست استفاده کند، حتماً رشد خواهند کرد. چه در زندگی شخصی و چه زندگی کاری، مردم با دقت و وسواس، میزان راهی را که طی کرده‌اند می‌سنجند و با آمار و ارقام محاسبه می‌کنند که چقدر به اهدافشان نزدیک‌تر شده‌اند.

البته، همه‌ی این مسائل در جای خود مهم هستند؛ اما فقط اگر از ذهنیت درستی برخوردار باشید.

پذیرش این نکته کار آسانی نیست. سخت است که باور کنید چیزی که شما را به این نقطه رسانده است، شما را به هدف (یا نقطه‌ی آرمانی) نمی‌رساند. ولی به‌عنوان یک انسان شما تکامل می‌یابید و باید خودتان را با ایده‌ها، باورها، مفاهیم و هویت جدیدی سازگار کنید.

در حال حاضر علم شما، به‌اندازه‌ی آن چیزی است که تا به امروز دیده‌اید و یاد گرفته‌اید. اما به‌ مرور زمان، این موضوع تغییر می‌کند. شما با افراد جدیدی ملاقات خواهید کرد، با ایده‌های جدیدی روبرو خواهید شد که بسیاری از باورهای قدیمی شما را کنار می‌زند. کافی است به یک، دو و پنج سال پیش فکر کنید. چقدر با انسانی که امروز هستید، متفاوت بودید؟

آیا همان شخص هستید؟ به همان مسائل اعتقاددارید؟ آیا امروز مطابق باورهای دیروزتان عمل می‌کنید؟

البته که نه. به همین دلیل است که می‌گوییم آنچه شما را به نقطه‌ی امروزی رسانده است، شما را به آینده‌ی دلخواه نمی‌رساند.

Upgrade Mindset

پیشرفت کارآفرینان

صرف‌ نظر از اینکه درگذشته چه راهی را انتخاب کرده بودید و بر مبنای چه اصولی پیش می‌رفتید، با این فرض که هنوز مشتاق پیشرفت هستید، باید بدانید هر راه و روشی که دیروز به‌خوبی به شما جواب می‌داد، لزوماً در آینده راه‌ حل مشکلات شما نخواهد بود. همان‌طور که هویت شما تکامل می‌یابد، باید به تغییرات بیشتری فکر کنید و این همان نقطه‌ای است که اغلب کارآفرینان با مشکل مواجه می‌شوند. آن‌ها خودشان را به یک سری اصول، پروسه یا تکنیک زنجیر می‌کنند و پس‌ازآن بجای صعود کردن، به رکود و سکون می‌رسند.

شما باید حرکت کنید. باید همچنان به پیشرفت و نوآوری ادامه دهید. در غیر این صورت از سایر رقبا عقب می‌مانید و این موضوع هیچ ربطی به تاکتیک و استراتژی و حتی تولید لید یا بازاریابی شرکت ندارد.

مسئله، اتفاقی است که درون سیستم‌عامل ذهنی شما رخ می‌دهد. همان‌طور که پس از مدتی باید لپ‌تاپ یا تلفن همراه خودتان را به‌روزرسانی کنید، باید ذهنیت خودتان را هم ارتقاء دهید. ذهنیت و ادراک شما است که تعیین می‌کند چه‌کاری انجام بدهید و چگونه فکر کنید.

Entrepreneur Obstacles

باید چشمان خود را باز نگه‌دارید (و گوش‌هایتان را!)

شما چگونه می‌خواهید سیستم‌عامل درونی خود را به‌روزرسانی کنید؟ چگونه هویت خود را ارتقاء می‌دهید و به فرد بهتری تبدیل می‌شوید؟ چگونه بر موانعی که سد راه پیشرفت شما هستند، غلبه می‌کنید؟

برای شروع، باید خودتان را با افراد جدید، ایده‌های جدید و موقعیت‌های جدید احاطه کنید. اگر بخواهید همچنان به کارهایی که تا به امروز انجام می‌دادید ادامه دهید، در همین سطح باقی می‌مانید؛ بدون رشد، پیشرفت و تکامل.

شما باید خودتان را با باورهای جدید، ایده‌های جدید و مفاهیمی جدید که مرزهای شما را به کنار می‌زنند، احاطه کنید. باید باورها و دانسته‌های خود را زیر سؤال ببرید و این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که چشم‌ها و گوش‌هایتان را خوب باز کنید.

همچنین شما به ذهنی باز و اندیشه‌ای فراتر از منطقه‌ی امن همیشگی نیاز دارید؛ زیرا کافی نیست که اطرافتان را انسان‌ها و ایده‌های جدید فراگرفته باشند. ممکن است مسائل و واقعیات جدیدی را ببینید و تجربه کنید، اما تا زمانی که آن‌ها را نپذیرید، کمکی به پیشرفت خود نمی‌کنید.

منظور این نیست که باید با همه‌ی اتفاقات جدید موافقت کنید یا به هر چیز جدیدی که می‌بینید عمل کنید، ولی باید مسائل را روی میز خود بگذارید و بپرسید: «شرایط جدید چه تأثیری روی من خواهند داشت؟»

ایده‌ها را تشریح و آنالیز کنید. از خودتان بپرسید که در حال حاضر چه عقیده‌ای دارید و این ایده، چگونه عقاید شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بازهم تأکید می‌کنیم که قرار نیست شما هر ایده‌ای را باور کنید. اما برای پذیرش واقعیت، به ذهنیتی باز نیاز دارید.

طبیعی است که فکر شما در برابر تغییرات مقاومت خواهد کرد. اما این مقاومت، به معنی عدم نیاز شما به تغییرات جدید نیست.

Mindset

موفقیت توسط ذهنیت شما تضمین می‌شود

نه استراتژی، نه تاکتیک و نه اهداف، بلکه مجموعه‌ی ذهنیت و چهارچوب فکری شما، تعیین‌کننده‌ی مسیر رشد کسب‌وکار خواهد بود. البته آنچه شما را به موقعیت فعلی رسانده، نقش مهمی در این مسیر ایفا کرده است؛ اما بیش از این خدمتی به آینده‌ی شما نمی‌کند.

به همین دلیل باید دیوارهای اطرافتان را فرو بریزید و خودتان را دوباره کشف کنید. عقاید محدودکننده را کنار بگذارید، به عادت‌های جدیدی روی بیاورید و از منطقه‌ی راحتی خود خارج شوید. مهم نیست تا چه زمانی می‌خواهید در برابر این فرایند مقاومت کنید، اما موفقیت در کار و زندگی، به آزادی شما از این قیود بستگی دارد. در غیر این صورت، تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها فقط کسب‌وکار شما را بیشتر و بیشتر از اهداف نهایی دور می‌کنند. ذهنیت و چشمانِ باز است که شما را به سطوح بعدی موفقیت می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات