مهلت ۱۵ روزه‌ دادگاه عالی روسیه به تلگرام برای تسلیم اطلاعات کاربران

چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دادگاه عالی روسیه از تلگرام خواسته است امکان دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران را در اختیار مقامات دولتی قرار دهد.
تبلیغات

یک دادگاه عالی در روسیه از تلگرام خواسته است کلیدهای رمزنگاری پیام‌رسان تلگرام را در اختیار مقامات دولتی این کشور قرار دهد. تلگرام که توسط کارآفرین روسی، پاول دورف تأسیس شده، از سال گذشته با سرویس امنیتی دولت روسیه (FSB) بر سر در اختیار گذاشتن کلید رمزگشایی پیام‌های تلگرام درگیر بوده است.

تلگرام سال گذشته این درخواست را رد کرده بود؛ اما روز سه‌شنبه دادگاه عالی روسیه آن را مجددا مطرح کرد. حال تلگرام علاوه‌ بر متحمل شدن جریمه، توسط رگولاتور ارتباطات دولت روسیه ملزم شده است که ظرف مدت ۱۵ روز کلیدها را در اختیار مقامات دولتی این کشور قرار دهد. چنانچه تلگرام از این اقدام خودداری کند، سرویس تلگرام در روسیه مسدود خواهد شد.

دورف در واکنش به این رأی در توییتر خود نوشت:

تهدید به مسدود کردن تلگرام در صورت عدم تسلیم داده‌های خصوصی کاربران راه به جایی نخواهد برد. تلگرام بر اعتقاد به آزادی و حریم خصوصی پای‌بند می‌ماند.

پیام‌رسان تلگرام به دلیل تمهیدات امنیتی قوی، توسط بسیاری از افراد که دغدغه‌ی امنیت حریم خصوصی دارند مورد استقبال قرار گرفت و اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. این اپلیکیشن توسط تروریست‌ها به‌عنوان ابزار ارتباط و انتشار پروپاگاندا و اطلاعات نادرست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پول رمزنگاری شده تلگرام

از سوی دیگر تلگرام به دلیل ذخیره‌ی کلیدهای رمزنگاری در سرورهای خود مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان امنیتی قرار دارد. متیو گرین، استاد رمزنگاری در دانشگاه جان هاپکینز، زمانی در مورد تلگرام در توییتر خود نوشت:

اعتماد به سیستم رمزنگاری تلگرام مانند چنگال در چشم فرو کردن است.

سایر پیام‌رسان‌ها، مانند واتساپ و سیگنال، از رمزنگاری کاربر به کاربر استفاده می‌کنند و کلیدهای رمزنگاری جایی ذخیره نمی‌شوند. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که اخیرا برای چهارمین بار در این سمت ابقاء شد، قوانینی برای مقابله با تروریسم وضع کرد که به عقیده‌ی بسیاری آزادی بیان را با بهانه‌های امنیتی محدود می‌کند.

این قوانین شرکت‌های روسی را ملزم به ذخیره‌ی داده‌ی شهروندان روس در داخل مرزهای خود می‌کنند تا از این طریق سرویس‌های امنیتی بتوانند به این داده‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین بر اساس این قوانین، FSB کنترل بسیار وسیع‌تری بر اینترنت مردم روسیه دارد و در صورتی که هرکدام از سایت‌های اینترنتی این کشور از ارائه‌ی اطلاعات کاربران خود سر باز بزند، توسط این نهاد حذف خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های غربی با روند جدید کنار آمدند و مواردی هم مانند لینکدین سر فرود نیاوردند و در این کشور مسدود شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات