چگونه می‌توان از مزایای اقتصاد گیگ بهره برد

شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اقتصاد گیگ نه‌تنها با متحول کردن روند سنتی معاملات، درآمدزایی کارمندان را تضمین می‌کند، بلکه با کاهش هزینه‌های مشتریان، یک بازی برد-برد محسوب می‌شود.
تبلیغات

اقتصاد گیگ، پدیده و فرصت جدیدی برای شرکت‌ها و کارمندان است. اگر هنوز این واقعیت را باور نکرده‌اید، کافی است نگاهی به این آمار داشته باشید: «طبق تحقیقات پلتفرم جستجوی نیروی کار Jobble، اقتصاد گیگ به‌وضوح رشد چشمگیری دارد و مرکز تحقیقات Pew نیز می‌گوید تقریباً یک‌چهارم آمریکایی‌ها، از «اقتصاد دیجیتال» کسب درآمد می‌کنند. درعین‌حال حدود ۵۳ میلیون آمریکایی یعنی یک‌سوم نیروی کار این کشور، به‌عنوان آزادکار یا فریلنسر مشغول به کارند.»

زندگی در عصر رؤیاهای گیگ

بسیاری از آزادکاران میگویند طی یک دهه‌ی گذشته، هرگز شغلی به‌خوبی شغل فعلی نداشته‌اند. به لطف اینترنت، فناوری‌های جدید و شرکت‌هایی که خواسته‌های مالی و استراتژیک نیروی کار را برآورده می‌کنند، امروزه کارمندان می‌دانند که مجبور نیستند به شیوه‌های سنتی موقعیت کاری خود را انتخاب کنند.

افرادی که در زمینه‌ی اقتصاد گیگ فعالیت می‌کنند، به شما خواهند گفت که زندگی‌شان تا چه حد تغییر کرده است. برخی از آن‌ها حتی می‌گویند باوجود ساعات کاری کمتر، دو برابر درآمد کسب می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند برنامه‌ی کاری خود را تنظیم کنند و بیشتر از اوقاتشان لذت ببرند. به عبارتی، آن‌ها کنترل بیشتری بر حرفه و زندگی خود دارند.

 Gig Economy

آنچه به‌عنوان یک کارمند گیگ باید بدانید

اقتصاد گیگ مزایای زیادی برای کارمندان دارد؛ ولی نمی‌توان مسائل و مشکلات این عرصه را نادیده گرفت. به‌عنوان‌ مثال آزادکاران همیشه با مشکل عدم قطعیت درآمد آتی مواجه‌اند. گرچه برخی از آن‌ها تلاش می‌کنند در طول زمان با مشتریان ثابت و خاصی کار کنند و  این عدم اطمینان را کاهش دهند؛ ولی این موضوع در مورد اغلب آن‌ها صادق نیست که به همین دلیل برای برآورده کردن اهداف مالی خود، به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مراقبت دائم نیاز دارند.

از طرف دیگر آزادکاران برخی از مزایای کارمندان ثابت را از دست می‌دهند. درنتیجه باید پول بیمه‌ی سلامت و پس‌انداز بازنشستگی خود را به نحوی پوشش دهند و البته در نظر داشته باشند که در دوران تعطیلات، حقوقی دریافت نمی‌کنند. همه‌ی این موارد به برنامه‌ریزی‌های جداگانه‌ای نیاز دارد و البته فرصتی پیش روی کسب‌وکارهای جدید قرار می‌دهد که خدماتی مخصوص به آزادکاران (به‌عنوان مخاطبان هدف) ارائه دهند.

چرا شرکت‌های پیشرو از اقتصاد گیگ استقبال می‌کنند؟ همان‌طور که EY در گزارش جهانی خود می‌نویسد، اقتصاد گیگ می‌تواند روند کار شرکت‌ها را کاملاً متحول کند. از یک سمت، استخدام نیروهای آزادکار هزینه‌ی منابع انسانی شرکت‌ها را پایین می‌آورد و از سمت دیگر، برخی از شرکت‌ها می‌توانند با تولید و عرضه‌ی محصولاتی که مورد نیاز آزادکاران است، جریان درآمدی جدیدی داشته باشند.

در حقیقت حالا حتی کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند از مهارت و استعداد نیروهای متخصص بهره بگیرند؛ درحالی‌که قبلاً مجبور بودند کارمند تمام‌وقت استخدام کنند. (اگر می‌خواهید از این نیروهای کار استفاده کنید، باید دقیقاً تصویر کاملی از انتظارات خود را به متخصصان مستقل و آزادکار نشان دهید. به‌علاوه اگر از همکاری با آن‌ها راضی بودید، برنامه‌ای برای حفظ آن‌ها در طول زمان و همکاری در پروژه‌های بعدی داشته باشید.)

How to Thrive in the Gig Economy

اقتصاد گیگ صنایع را متحول می‌کند

برخی از شرکت‌ها، اقتصاد گیگ را به‌عنوان فرصتی برای تغییر صنایع خود و همچنین کسب درآمد بیشتر و رشد می‌بینند. به‌عنوان‌ مثال شرکت موفق پارو در شیکاگو تصمیم گرفته است از اقتصاد گیگ به‌عنوان چهارچوبی برای بازسازی صنایع حسابداری خود استفاده کند. مایکل باردیک، مدیرعامل پارو، می‌گوید:

شرکت‌های حسابداری از زمانه‌ی خود عقب هستند. به‌علاوه در این شرکت‌ها کارمندان برتر همه‌ی زحمات را متحمل می‌شوند؛ اما رؤسا همه‌ی سود را به دست می‌آورند. موفقیت این شرکت‌ها به تعاملات فردی کارمندانشان با متقاضیان و مشتریان بستگی دارد؛ آن‌هم در دنیایی که به‌سرعت در حال دیجیتالی و مجازی شدن است.

پارو برای طراحی نسل بعدی شرکت‌های حسابداری، بازاری راه‌اندازی کرده است که در آن مشتریان می‌توانند با برترین حسابداران شرکت‌کننده، ارتباط برقرار کنند. این بازار امکانات و منابع خوبی برای شرکت‌ها و آزادکاران نظیر ابزارهای ردیابی زمان، پردازش عملیات پرداخت، بهبود اپلیکیشن مدیریت وظایف و همچنین تضمین اجرای تعهدات فراهم کرده است. آزادکارانی که در شبکه‌ی پارو حضور دارند، می‌توانند از ابتدایی‌ترین وظایف (نظیر ترازنامه و محاسبه‌ی مالیات) تا پیچیده‌ترین امورات مالی نظیر راهنمای CFO، مدل‌سازی مالی و توسعه شاخص‌های کلیدی عملکرد را به کمک این پلتفرم اجرا کنند.

مشتریان با استفاده از این پلتفرم نوآورانه اقتصاد گیگ، می‌توانند صرف‌ نظر از مکان فیزیکی، از خدمات بهترین حسابداران آزادکار استفاده کنند و درعین‌حال هزینه‌های خود را کاهش دهند. به گفته‌ی باردیک، حالا مشتریان هزینه‌های خود را به‌صورت ساعتی پرداخت می‌کنند و آزادکاران نیز دستمزدی منصفانه دریافت می‌کنند. درواقع استفاده از پلتفرم پارو، به نفع همه‌ی طرفین خواهد بود.

اما حسابداری فقط یک نمونه از صنایعی است که تحت تأثیر اقتصاد گیگ، متحول شده است. این واقعیت، یک روند جهانی محسوب می‌شود. همه‌ی صنایع، از شرکت‌هایی که محصولات مصرفی عرضه می‌کنند تا شرکت‌های B2B، می‌توانند از خدمات بهترین کارمندان مستعد استفاده کنند و هم‌زمان هزینه‌های خود را کاهش دهند. به‌علاوه شرکت‌ها قادر خواهند بود پروسه‌های دیجیتال جدیدی را به کار بگیرند که انتظارات آن‌ها را با سرعت بیشتری برآورده و خدمات بهتری ارائه می‌کند. آیا شما هم می‌توانید راهی برای بهره‌گیری از این فرصت جدید پیدا کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات