تولید پادتن جدید با توانایی مقابله با ۹۹ درصد از سویه‌های مختلف HIV

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در یک پروژه‌‌ی پژوهشی، پادتن جدیدی تولید شده است که می‌تواند تقریبا با تمام سویه‌های ویروس HIV مقابله کند.
تبلیغات

 مطالعه‌ای نوین موفق به تولید پادتنی شده است که می‌تواند ۹۹ درصد از سویه‌های HIV را از بین می‌برد. پروتئین تولیدشده از سه پادتن خنثی‌کننده‌ی گسترده شکل یافته است و گفته می‌شود بیش از هر پادتن طبیعی دیگری که تاکنون کشف شده است، مؤثر خواهد بود.

پادتن‌های پیشرفته

پژوهشی که توسط مؤسسه‌ی ملی سلامتی ایالات متحده (NIH) با همکاری شرکت دارویی سانوفی انجام شده است، پادتنی با توانایی حمله به ۹۹ درصد از سویه‌های HIV ساخته‌ است. انجمن بین‌المللی  ایدز  این رویدادها را به‌عنوان یک پیشرفت هیجان‌انگیز قلمداد کرده است.

بدن انسان به‌ دلیل تغییرات و جهش‌های ویروسی، برای مقابله با HIV با مشکل روبرو است. یک بیمار می‌تواند به‌صورت هم‌زمان سویه‌های منحصر‌به‌فرد فراوانی از عفونت را در بدن‌ خود داشته باشد. گروه بسیار اندکی از افرادی که از HIV رنج می‌برند، در نهایت واسطه‌هایی برای مقابله با ویروس، در قالب پادتن‌های خنثی‌کننده‌ی گسترده توسعه می‌دهند.

آنتی بادی جدید علیه ایدز

این پروتئین‌ها توانایی کشتن سویه‌های فراوان HIV را به‌صورت فوری خواهند داشت؛ بنابراین در این مطالعه‌ی مشترک میان مؤسسه‌ی ملی سلامتی ایالات متحده و سانوفی، پژوهشگران شروع به یافتن راهی برای به کنترل در آوردن این دفاع طبیعی کردند.

پژوهشگران تا اینجا توانسته بودند سه پادتن‌ منحصر‌به‌فرد را به‌منظور تولید پادتن سه‌مشخصه‌ای (Tri-specific) با یکدیگر ترکیب کنند. در حالی که مؤثرترین آنتی‌بادی‌های رخداد طبیعی تنها می‌توانند ۹۰ درصد از سویه‌های HIV را هدف قرار دهند، مشاهده شد که این پادتن سه‌مشخصه‌ای می‌تواند علیه ۹۹ درصد از آن‌ها اقدام کند. این پادتن حتی در غلظت‌های پایین هم موفق بود. گذشته از این، آزمایشی روی ۲۴ میمون دارنده‌ی پادتن فوق انجام شد. در این آزمایش، به میمون‌ها ویروس‌هایی تزریق شد و آن‌ها دچار هیچ عفونتی نشدند.

پادتن‌های سه‌مشخصه‌ای به‌دلیل پهنای بیشتر توانایی بالاتری نسبت به هر آنتی‌بادی طبیعی دیگری که کشف شده است، دارند.

گام بعدی این پادتن‌های قدرتمند، آزمایش بالینی است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ اجرا شود.

هنوز کار زیادی باقی مانده است که باید انجام شود

ما طی چند دهه‌ی ‌گذشته شاهد پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در مبارزه با HIV بودیم. این پیشرفت‌ها شامل شیوه‌های درمانی متفاوتی هستند که امروزه به‌ لطف پویش آموزشی بسیار موفقی که در آفریقا اجرا شده است، در دسترس قرار گرفته‌اند.

حقیقت این است که بدون جست‌و‌جو برای درمان‌های بهتر در مورد ویروس HIV، هیچ مانعی از سر راه برداشته نمی‌شد. دانشمندان در آفریقای جنوبی در حال بررسی پسری ۹ ساله هستند که به‌ نظر می‌رسد پس از دریافت درمان ضد ویروس (Antiretroviral Therapy) درمان شده است. در مطالعه‌ای دیگر، پژوهشگران در حال بررسی توانایی گاوها برای تولید پادتن‌های خنثی‌کننده‌ی گسترده، با هدف استفاده از آن‌ها برای مبارزه با ویروس هستند.

با کمی خوش‌اقبالی، روش و اسلوب مبارزه به‌سرعت تغییر خواهد کرد. در پایان سال ۲۰۱۵، ۳۶.۷ میلیون نفر در سراسر دنیا با HIV/َAIDS زندگی می‌کردند؛ آماری که به‌روشنی مشخص می‌سازد کار بسیاری باقی مانده است که باید انجام شود. به هر روی، این پروژه‌ی پژوهشی تازه و دیگر موارد مشابه آن ممکن است منجر به دست‌یابی به سطح جدیدی از پیشرفت در ارتباط با ویروس شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات