ساخت کالیپرهای ترمز بوگاتی با فناوری چاپ سه بعدی

استفاده از فناوري چاپ سه بعدی باعث كاهش هزينه‌های توليد در شركت‌های خودروسازی خواهد شد. بوگاتی برای نخستين بار با استفاده از این فناوری و آلياژ تيتانيوم، کالیپرهای ترمز بوگاتی شيرون را ساخته است.

بوگاتي، جواهر گروه فولکس‌واگن است. آزمایشگاه‌های بخش تحقیق و توسعه این شرکت با دپارتمان فنی پورشه و کامپوزیت‌های لامبورگینی همکاری نزدیکی دارند و مجموعه توسعه فنی این گروه عظیم خودروسازی را تشکیل می‌دهند. در این مركز، فناوری‌های جدید با آزمایشات گسترده در خطوط تولید به کار گرفته می‌شوند. آخرین پیشرفت بوگاتی در لابراتوار خود، ساخت کالیپر تیتانیومی ترمز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به کمک لیزرهای چهارگانه ۴۰۰ واتی است. همان‌طور که میدانید، چاپ سه‌بعدی پیشرفت‌های خوبی داشته است و از پلیمرهای خاص یا فلزاتی که دمای ذوب پایینی دارند استفاده می‌کند. ولی به کار بردن آلیاژ تیتانیوم یا آلومینیوم بسیار دشوار خواهد بود.

 بوگاتی کایرون

بااین‌حال مهندسان بوگاتی که در ساخت خودروهای قدرتمند و سریع تخصص دارند، با انجام تحقیقات گسترده توانستند روشی برای به کار بردن آلیاژهای تیتانیوم، آلومینیوم و وانادیوم در چاپ سه‌بعدی کشف کنند. همان‌گونه که انتظار داریم، شیرون قدرتمندترین ترمزهای نصب‌شده روی یک خودرو را دارد که شامل بزرگ‌ترین کالیپرهای جهان با ۸ پیستون تیتانیومی در جلو و ۶ عدد در عقب است.

كليپر تيتانيومي بوگاتي شيرون

چاپ سه‌بعدی این کالیپرها با استفاده آلیاژ آلومینیوم و تیتانیوم باعث کاهش ۴۰ درصدی وزن، افزایش مقاومت آن نسبت به نمونه‌های قبلی و صرفه‌جویی در زمان است، چراکه برای ساخت هرکدام از آن‌ها ۴۵ ساعت زمان صرف می‌شود. اکنون تلاش بوگاتی بر کم کردن زمان تولید این قطعه متمرکز شده است تا مالکان ثروتمند این خودرو نگران توقف طولانی آن در تعمیرگاه نباشند.

منبع topgear

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید