چرا صنعت بلاک‌ چین نیازمند رهبران زن است

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بلاک‌ چین می‌تواند مشکلات اقتصادی سراسر جهان را حل کند و آینده‌ی صنعت بانکداری باشد. عدم حضور زنان در این صنعت به معنای عدم وجود فرصت‌های مالی برای آن‌ها در آینده است.
تبلیغات

این روزها بحث تبعیض و عدم تعادل جنسیتی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است؛ به‌طوری که صنایع مختلف از هالیوود گرفته تا سیلیکون‌ ولی، مشکلاتی در این زمینه تجربه کرده و برای حل آن‌ها قطعنامه صادر کرده‌اند. صنعت بلاک‌چین نیز باید به این موضوع رسیدگی کند و فرصت‌های بیشتری در اختیار زنان قرار دهد. قبل از اینکه به بررسی نیاز حضور زنان در نقش‌های مدیریتی صنعت بلاک‌چین بپردازیم، باید ابتدا بررسی کنیم که مشکلات تبعیض جنسیتی چه تأثیری روی این صنعت داشته؛ نه مشکلاتی که فقط برای سازمان‌های غیر متمرکز ایجاد کرده است. طبق تحقیقات فوربز، زنان تنها پنج تا هفت درصد کاربران ارزهای رمزنگاری شده را تشکیل می‌دهند. بلاک‌چین آینده‌ی صنعت بانکداری است و اگر این ارقام افزایش پیدا نکنند، یعنی زنان هیچ نقشی در بانکداری و فرصت‌های مالی آینده نخواهند داشت.

بیت‌کوین، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و توانسته است نظر سرمایه‌گذاران را از سراسر جهان به خود جلب کند. اما واقعیت این است که اغلب استفاده‌کنندگان این ارز جهانی را مردان تشکیل می‌دهند. نتیجه‌ی نظرسنجی که در سایت بیت‌کوین منتشر شد،  نشان داد که مردان نه‌تنها صاحب بخش عمده‌ای از آن هستند و در آینده تمایل بیشتری نسبت به خرید آن دارند، بلکه نسبت به زنان دیدگاه‌های مطلوب‌تری نسبت به این ارز دیجیتال دارند. مطمئنا نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند و چشم‌اندازها را دوباره تعریف کرد؛ اما می‌توان از همین حالا اقدامات ضروری برای ارائه‌ی معماری قابل دسترس برای همه‌ی مردم جهان انجام داد.

چرا بلاک‌چین به حضور زنان احتیاج دارد

واحد پول و افزایش دستاوردهای مالی تنها دلیل تمرکز روی بلاک‌چین تصور می‌شود؛ ولی باید گفت پتانسیل آن چیزی فراتر از افزایش موجودی حساب‌های بانکی است. بلاک‌چین باید راه حلی برای از بین بردن مشکلات اقتصادی باشد و با حذف کردن نهادهای واسطه از کنترل جریان اطلاعات و انتقال وجوه، باید کاری کند که مردم خودشان کنترل تراکنش‌ها را در اختیار داشته باشند. بلاک‌چین می‌تواند چنین راه حلی را نه در اختیار یک شخص یا گروه خاص، بلکه در اختیار تمام مردم قرار دهد. شفافیت و دسترسی‌پذیری بلاک‌چین با کاهش دسترسی بانک‌ها و جلوگیری از فساد دولتی، قدرت را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

برای رسیدن به پیشرفت واقعی باید سطح دانش زنان در مورد راه حل‌های بلاک‌چین و قدرت مالی آن‌ها را بالا برد. رویا محبوب، بنیان‌گذار صندوق دیجیتال شهروندی، اخیرا مصاحبه‌ای با Cisco داشت. او در مورد اینکه سازمانش چگونه از تکنولوژی بلاک‌چین برای افزایش فرصت‌های کارآفرینی و سواد مالی در بازار آنلاین استفاده می‌کند توضیح داد. او گفته است زنانی که هیچ موقع قادر به راه‌اندازی حساب بانکی نبوده‌اند، با استفاده از این تکنولوژی می‌توانند بدون نیاز به حضور در مؤسسات مالی، وجه مورد نظر خود را دریافت کنند و انتقال دهند.

زنان سراسر جهان در حال همکاری با یکدیگر برای از بین بردن مشکلات همنوعان خود هستند. بسیاری از آن‌ها هیچ اطلاعات و توانایی در مورد امور مالی ندارند؛ اما نمی‌توان انتظار داشت که اصلاح فقر اطلاعاتی جوامع جهان سوم بدون رفع و اصلاح زیرساخت‌های معیوب ممکن شود. تکنولوژی بلاک‌چین فرصت مناسبی برای حل تمامی این مشکلات فراهم کرده است.

سازمان‌های نوظهور بلاک‌چین حضور زنان را در اولویت قرار داده‌اند

بلاک‌چین هنوز راه درازی در پیش دارد. اما سازمان‌های در حال ظهور، گام‌های بزرگی برای تقویت استعدادها و به‌سازی تکنولوژی بلاک‌چین برداشته‌اند. «نانو ویژن» یک بلاک‌چین غیر متمرکز است که شانس جمع‌آوری داده برای پیشرفت‌های پزشکی را برای مردم و دانشمندان مهیا می‌کند. نانو ویژن با ارائه‌ی یک تراشه‌ی رمزنگاری شده، داده‌های مولکولی را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. این داده‌ها سپس از طریق بلاک‌چین ایمن و تأیید اعتبار می‌شوند و به منبع اصلی خود بازمی‌گردند. نانو با پیشگام شدن در توسعه‌ی پلت‌فرم پزشکی با استفاده از یک دفتر غیر متمرکز، مردم سراسر جهان را برای پیدا کردن راه حلی برای درمان بیماری‌های عفونی تشویق می‌کند.

نانو ویژن به‌عنوان یک شرکت اختصاص داده‌شده به نظر مردم فارغ از محل زندگی‌شان فعالیت می‌کند و فرهنگ سازمانی بین‌المللی را با قدرت دادن به زنان ساخته است. مدیر ارشد فناوری این شرکت خانمی است که در رشته‌ی علوم کامپیوتر و نانوتکنولوژی تحصیل کرده است. وظیفه‌ی مدیر همکاری‌های شرکت، یکی دیگر از مشاغل مدیریتی شرکت نانو است که وظیفه‌ی انجام آن به یک خانم محول شده است. این دو نفر نه‌تنها کلیدی برای پیشرفت جهانی شرکت نانو ویژن بوده‌اند بلکه حضورشان در شرکت، زنان بیشتری را به فعالیت در مشاغل مرتبط با بلاک‌چین تشویق می‌کند.

این شرکت‌ها از طریق طرح‌های آموزشی برای تشویق متخصصان جوان به ملحق شدن به برنامه‌های توسعه‌ای و استخدام بیشتر رهبران زن برای توسعه و ارائه‌ی راه حل‌های بلاک‌چین، نقش مهمی در برابری جنسیتی در صنعت بلاک چین ایفا کرده‌اند. عدم تعادل فرهنگی مشکلی نیست که یک‌شبه از بین برود؛ بلکه نیازمند تلاش مداوم کسانی است که در فعالیت‌های مرتبط با بلاک‌چین درگیر هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات