نگاه نزدیک زومیت به ذن فون 5 زد، ذن فون 5 و ذن فون 5 لایت

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۷
مطالعه 8 دقیقه
ایسوس ساعاتی پیش از گوشی‌های جدید خود با نام‌های ذن‌فون ۵ و ذن‌فون ۵ لایت رونمایی کرد که در این مطلب نگاه نزدیکی به آن‌ها داریم.
تبلیغات

کنگره‌ی جهانی موبایل، در روز دوم پذیرای ایسوس بود تا با برگزاری مراسمی در ساعت ۲۲ به‌وقت تهران، از محصولات جدید خود رونمایی کند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ایسوس در این مراسم از نسل جدید گوشی‌های هوشمند سری ذن‌فون رونمایی کرد. تایوانی‌ها مطابق رسم گذشته‌ی خود، از چندین محصول در قالب خانواده‌ی ذن‌فون ۵ و با نام‌های ذن‌فون ۵ لایت، ذن‌فون ۵ و گوشی پرچم‌دار ذن‌فون ۵ زد پرده برداشتند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به گوشی‌های جدید ایسوس نگاهی داشته باشیم.

پیش از آغاز مطالعه‌ی نگاه نزدیک زومیت به پرچم‌دار جدید ایسوس و برادران اقتصادی آن، شما را به تماشای ویدیوی اولین تجربه‌ی کاری زومیت با محصولات جدید ایسوس دعوت می‌کنیم.

در نگاه اول، بی‌شک آنچه حین در دست‌ گرفتن ذن‌فون ۵ خودنمایی می‌کند، نمایشگر تمام‌‌صفحه‌ و بریدگی باریکی در لبه‌ی بالایی آن است که قطعاتی همچون سنسور مجاورت، دوربین سلفی و اسپیکر مکالمه را در بطن خود دارد؛ ما پیش‌تر این المان‌ را در زبان طراحی آیفون ۱۰ تجربه کرده‌ایم. تایوانی‌ها معتقدند که نمایشگر تمام‌صفحه با چنین فُرمی، به یک ترند تبدیل شده است و کاربران از آن استقبال کرده‌اند؛ بنابراین نادیده گرفتن آن، عاقلانه نخواهد بود.

ایسوس ذن‌فون 5 /  Asus Zenfone 5

صرف‌ نظر از زبانه‌ی باریک یادشده، نمایشگر ۶.۲ اینچی ذن‌فون ۵ تا انتهای لبه‌ی بالایی گوشی پیشرفته؛ اما در لبه‌ی پایین، با حاشیه‌ای باریک محصور شده است. این نمایشگر از پنل IPS LCD با نسبت تصویر نامأنوس ۱۹:۹ و رزولوشن ۲۲۴۶ × ۱۰۸۰ پیکسل بهره می‌برد و طبق ادعای ایسوس، می‌تواند ۱۰۰ درصد از طیف رنگی DCI - P3 را پوشش دهد و به حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت و نسبت کنتراست ۱۵۰۰:۱ دست یابد. صرف‌ نظر از اعداد و ارقام، تجربه‌ی کوتاه ما از کار با این گوشی، حکایت از عملکرد خوب آن در تولید رنگ‌های دقیق و تصاویر شفاف دارد.

ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite

ذن‌فون ۵ از تراشه‌ی هشت هسته‌ای و ۱۴ نانومتری اسنپدراگون ۶۳۶ بهره می‌برد که در اکتبر سال ۲۰۱۷ معرفی شده است و دو نمونه از هسته‌های پردازشی آن از سری Kryo کوالکام انتخاب شده‌اند؛ بنابراین پردازنده‌ی جدیدی محسوب می‌شود؛ اما همان‌طور که از پردازنده‌‌های سری ۶۰۰ انتظار داریم، اسنپدراگون ۶۳۶ تراشه‌ای میان‌رده است. تایوانی‌ها ذن‌فون ۵ را با ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و ۴ یا ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم روانه‌ی بازار خواهند کرد.

ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite

ایسوس نسخه‌‌ای بالارده‌ی ذن‌فون ۵ را نیز با نام ZenFone 5Z روانه‌ی بازار خواهند کرد که تمام مشخصات و ویژگی‌ها آن با گوشی ذن‌فون ۵ مشترک است؛ با این تفاوت که قلبت تپنده‌ی ذن‌فون ۵ زد، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ خواهد بود و تایوانی‌ها آن را در سه نسخه‌ با حافظه‌های رم ۴، ۶ یا ۸ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی روانه‌ی بازار خواهند کرد.

ایسوس ذن‌فون 5 /  Asus Zenfone 5

منبع تأمین انرژی ذن‌فون یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که چند قابلیت نرم‌افزاری، وظیفه‌ی بهبود بازدهی و طول عمر آن را در طولانی‌مدت برعهده دارند. یکی از این قابلیت‌ها، AI Charging نام دارد که با توجه به عادت کاربر در شارژ گوشی، بازه‌های زمانی خاصی برای شارژ تنظیم می‌کند؛ بدین ترتیب، شارژ باتری تا فاصله‌ی دو ساعت به بیدار شدن کاربر، در حد ۸۰ درصد باقی می‌ماند و سپس در ساعات پایانی از سیکل خواب وی، باتری را به‌طور کامل شارژ می‌کند، بدین ترتیب طبق ادعای ایسوس، طول عمر باتری دو برابر می‌شود.

ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite

ذن‌فون از دوربین دوگانه بهره می‌برد که در آن سنسور دوم، درست‌ مانند گوشی‌های پرچم‌دار ال‌جی، از یک لنز واید با میدان دید ۲۰۰ درجه بهره می‌برد که به‌کاربر اجازه‌ی ثبت صحنه‌های عریض‌تری می‌دهد؛ اما ایسوس از دوربین دوم در حالت پرتره با هدف ایجاد پس‌زمینه‌هایی با افکت بوکه استفاده می‌کند، ذن‌فون ۵ از این دوربین برای تشخیص عمق بهره می‌برد؛ اما وظیفه‌ی ثبت افکت بوکه برعهده‌ی سنسور اصلی با مدل IMX363 سونی است که در پس لنزی با دیافراگم F/1.8 و میدان دید ۸۳ درجه‌ای قرار داد.

ایسوس ذن‌فون 5 /  Asus Zenfone 5

برخلاف ذن‌فون ۵ لایت، گوشی بدون‌ حاشیه‌ی تایوانی‌ها از یک دوربین سلفی تکی با سنسور ۸ مگاپیکسلی، لنز F/2.0 و میدان دید ۸۳ درجه بهره می‌برد. نرم‌افزار دوربین ذن‌فون ۵ به مدد هوش مصنوعی، توانایی تشخیص سوژه، شرایط محیطی و به‌ دنبال آن، تغییر خودکار پارامترهای عکاسی را خواهد داشت؛ علاوه‌ بر این، ایسوس ۶۰ حالت از پیش‌ تعیین‌شده نیز برای عکاسی در حالت خودکار در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ذن‌فون ۵ با استفاده از دوربین سلفی و واقعیت افزوده، قابلیتی موسوم به ZeniMoji نیز ارائه می‌دهد که عملکرد آن مشابه انیموجی آیفون ۱۰ است و چهره‌ی کاربران را به اموجی‌های پویا بدل می‌کند.

ایسوس ذن‌فون 5 /  Asus Zenfone 5

ایسوس تمرکز ویژه‌ای بر قابلیت‌های صوتی ذن‌فون ۵ داشته و آن را به اسپیکرهای استریویی مجهز کرده است که شدت و شفافیت صدای فوق‌العاده بالایی دارند و به‌ نظر می‌رسد که ذن‌فون ۵ از این حیث، پرچم‌دارانی همچون آیفون ۱۰ را به چالش می‌کشد. تایوانی‌ها ابعاد اسپیکر لبه‌ی پایینی را ۴۱ درصد و اسپیکر موجود در لبه‌ی بالایی گوشی را ۲۵ درصد افزایش داده‌اند؛ ضمن اینکه با حفظ جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون، پشتیبانی از DTS Headphone:X را با هدف ارائه‌ی صدایی فراگیر به محصول خود اضافه کرده‌اند. 

ایسوس ذن‌فون 5 /  Asus Zenfone 5

ذن‌فون ۵ لایت، نام محصول دیگری است که زیر پرچم‌ گوشی‌های سری ذن‌فون ۵ قرار می‌گیرد، این گوشی نیز درست‌ مانند برادر بزرگ‌تر خود از بدنه‌ای مبتنی بر شیشه و فلز بهره می‌برد؛ با این تفاوت که دیگر خبری از نمایشگر تمام‌صفحه با زبانه‌ای باریک در لبه‌ی بالای گوشی نیست و نمایشگر آن از پنلی LCD با ابعاد ۶ اینچی، نسبت تصویر ۱۸:۹ و رزولوشن ۲۱۶۰ × ۱۹۲۰ پیکسل بهره می‌برد. هر دو دوربین پشتی و سلفی فادر به ثبت تصاویر پرتره‌ی بهتر از نوع دوگانه هستند که در آن‌ها سنسور دوربین دوم در پس لنزی واید با میدان دید ۱۲۰ درجه قرار دارد. سنسور اصلی در دوربین اصلی از نوع ۲۰ مگاپیکسلی است و دوربین پشتی از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite

تایوانی‌ها در ذن‌فون ۵ لایت، تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۳۶ به‌کاررفته در گوشی ذن‌فون ۵ را کنار گذاشته و آن را با پردازنده‌ی ضعیف‌تر اسنپدراگون ۶۳۰ جایگزین کرده‌اند. این گوشی از حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برد و ایسوس آن را در دو نسخه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی روانه‌ی بازار خواهد کرد. ضمن اینکه یک باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت، وظیفه‌ی تأمین انرژی ذن‌فون لایت را بر عهده خواهد داشت.

ذن‌فون ۵ و ذن‌فون ۵ زد در دو رنگ آبی و نقره‌ای در ماه‌های آوریل و مارس ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار خواهد شد؛ قیمت پایه‌ی ذن‌فون ۵ زد با حافظه و رم ۶۴ و ۴ گیگابایتی حدود ۴۷۹ یورو اعلام شده است؛ اما خبری از قیمت ذن‌فون ۵ در دست نیست. تایوانی‌ها اطلاعات مربوط به قیمت و تاریخ عرضه‌ی ذن‌فون ۵ لایت را نیز منتشر نکرده‌اند.

ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite
ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite
ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite
ایسوس ذن‌فون 5 /  Asus Zenfone 5
ایسوس ذن‌فون 5 و ذن‌فون ۵ لایت / Asus Zenfone 5 & 5 lite

نظر شما درباره‌ی گوشی‌های جدید ایسوس چیست؟ آیا در لیست علاقه‌مندی‌های شما جایی دارند؟ نظرات خود را درباره‌ی محصولات جدید ایسوس با ما و سایر کاربران عزیز زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات