مدیاتک از هلیو پی 60 با پشتیبانی از هوش مصنوعی رونمایی کرد

دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک امروز در کنفرانسش در MWC 2018 از یکی از بهینه‌ترین تراشه‌های میان‌رده‌ی خود رونمایی کرد.
تبلیغات

مدیاتک در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۸، از جدیدترین پردازنده‌ی خود به نام Helip P60 رونمایی کرد. مدیاتک با این تراشه که یک پردازنده‌ی میان‌رده به‌حساب می‌آید، قصد دارد گوشی‌های هوشمند جدید و مقرون‌به‌صرفه را تسخیر کند؛ گوشی‌هایی که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار قیمت دارند، اما اکثر ویژگی‌های گوشی‌های پرچم‌دار را در خود جای می‌دهند. هلیو پی ۶۰ یک تراشه‌ی هشت هسته‌ای است که از چهار هسته‌ی A73 با فرکانس دو گیگاهرتز و چهار هسته‌ی A53 با فرکانس مشابه بهره می‌برد. پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در این SOC از نوع Mali G72 MP3 است که جدیدترین تراشه‌ی گرافیکی ARM به‌حساب می‌آید.

هلیو پی ۶۰ به یک واحد پردازش هوش مصنوعی (APU) نیز مجهز است؛ قابلیتی که رفته‌رفته با رواج کاربردهای هوش مصنوعی، در تراشه‌های جدید جا باز می‌کند. این تراشه در بخش هوش مصنوعی از فناوری NeuroPilot شرکت مدیاتک استفاده می‌کند و بنابراین قادر است چهره، اشیاء و حتی مناظر را تشخیص دهد. نوروپایلت با شبکه‌ی عصبی اندروید و سایر فریم‌ورک‌های مشابه مانند تنسور فلو، تی‌اف لایف، کافه و کافه ۲ نیز کار می‌کند. در نتیجه، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود اپلیکیشن‌های مخصوص هوش مصنوعی این تراشه را به‌سرعت برنامه‌نویسی کنند.

در بخش دوربین، واحد پردازش تصویر مجزایی برای این تراشه در نظر گرفته شده است که قادر به پردازش تصاویر دوربین دوگانه با لنزهای ۲۰ و ۱۶ مگاپیکسلی است. مدیاتک می‌گوید سه واحد پردازشگر تصویر در هلیو پی ۶۰ به کار برده و با این وجود، مصرف باتری ۱۸ درصد کاهش داشته است. بنابراین می‌توانید با خیال راحت‌تری از دوربین گوشی که معمولا پرمصرف‌ترین بخش در استفاده از باتری است، استفاده کنید.

helio P60

مدیاتک فناوری CorePilot خود را در این تراشه به‌ کار برده است. این فناوری که وظیفه‌ی تقسیم کار بین هسته‌های پردازنده را بر عهده دارد، باعث می‌شود ضمن ذخیره‌ی انرژی، تجربه‌ی نرم و روانی از کار با گوشی داشته باشید. به گفته‌ی مدیاتک، هلیو پی ۶۰ در مقایسه با هلیو پی ۲۳ هنگام اجرای فعالیت‌های سنگین ۲۵ درصد مصرف باتری کمتری دارد و مجموعا ۱۲ درصد کم‌مصرف‌تر است. هلیو پی ۶۰ از بیشینه‌ی نسبت تصویر ۲۰ به ۹ با کیفیت فول اچ‌دی پلاس پشتیبانی می‌کند. این تراشه برای دانلود از Cat 7 و برای آپلود از Cat 13 پشتیبانی می‌کند و با استفاده از فرآیند ساخت ۱۲ نانومتری شرکت TSMC تولید شده است.

مدیاتک انتظار دارد دستگاه‌های مجهز به هلیو P60 تا سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری به بازار بیایند؛ چرا که آن‌ها نمونه‌هایی از این پردازنده را در اختیار شرکای خود قرار داده‌اند. مدیاتک از این شرکا نام نبرده است؛ اما انتظار می‌رود به‌زودی شاهد معرفی تعداد زیادی گوشی با این پردازنده باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات