مصاحبه زومیت با علیرضا مؤمنی نژاد، مدیر ناوگان دینگ
سرویس در اختیار، دونگی و سیستم بانوان، عنوان خدماتی است که دینگ بهتازگی در اپلیکیشن خود ارائه کرده تا نیاز کاربران را بیش از پیش برآورده کند. در ادامه به گفتگو با علیرضا مؤمنینژاد، مدیر ناوگان دینگ مینشینیم.
دینگ از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟
از یک سال پیش فعالیت دینگ شروع شد و ۶ تا ۷ ماه بررسی ورود به بازار زمان برد؛ سپس به این نتیجه رسیدیم که جا برای فعالیت در این بازار وجود دارد تا شرکتی با عنوان «دینگ» هم وارد آن شود. از شهریورماه کار ثبتنام و جذب رانندهها را آغاز کردیم و در نهایت ۱۷ دیماه، اپلیکیشن دینگ رونمایی شد و مجموعه دینگ به شکل رسمی، فعالیت خود را در بازار آغاز کرد. بیشتر از یک ماه است که کار را آغاز کردهایم و پیشرفت خوبی داشتهایم.
پیشبینی شما از سهم دینگ از بازار رقابتی سرویسهای اشتراک آنلاین خودرو چیست؟
اکنون بسیار زود است که از سهم داشتن در بازار صحبت کنیم؛ چرا که از رونمایی اپلیکیشن دینگ زمان زیادی نگذشته است و ما بهتازگی وارد بازار شدهایم. اپلیکیشنهای دیگر بیش از دو سال از عمرشان گذشته است و ما در ابتدای راه قرار داریم؛ بنابراین بسیار زود است که سهمی از بازار به دست آوریم؛ اما تلاش میکنیم تا سال آینده سهم خود را از بازار به دست آوریم.
مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا چیست؟
ویژگیهای بسیاری چه برای مسافران، چه برای رانندگان که میزبانان دینگ به شمار میروند، وجود دارد؛ ما رویهی بازار را از حالت سنتی صرف درخواست خودرو از مبدأ تا مقصد تغییر دادیم؛ بهعنوان مثال، مسافران میتوانند بهصورت دربستی سفرشان را انجام دهند. بر اساس تحلیل بازار، مردم تقاضای بیشتری از یک اپلیکیشن دارند. با توجه به بررسیهای انجامشده، ویژگی رزرو را قرار دادهایم؛ به این صورت که مسافر برای روزها و ساعتهای آینده قادر به رزرو ماشین است و ماشین در زمان و مکان خاصی حاضر میشوند و مشتری را به مقصد میرساند. بر این اساس نگرانی قبول درخواست در تایم خاصی وجود ندارد و مشتری از قبل تاکسی را رزرو کرده است؛ این ویژگی برای کارمندان و دانشجویان که در ساعات خاصی از روز رفتوآمد میکنند کاربرد بسیاری دارد.
ویژگی «در اختیار» نیز ویژگی دیگری محسوب میشود که دینگ برای مشتریان در نظر گرفته است؛ با این ویژگی مشتریان میتوانند چند مقصد را انتخاب کنند و میتواند از یک تا سه ساعت در مسیرهای مختلف هر مقدار توقف داشته باشند و به کارهایشان بپردازند. ما با این ویژگی به راحتی مسافر اهمیت دادهایم. ویژگی دیگر ارائهشده در سرویس ما، سیستم بانوان است که به شکل پررنگ روی آن تمرکز کردهایم تا خانمها در سفرهای شهری خود احساس امنیت بیشتری داشته باشند. سیستم گلد و اختصاصی، سرویس لوکسی محسوب میشود که ۵۰ درصد هزینهی بیشتری نسبت به سرویسهای معمولی دارد.
آیا دینگ سرویسهای دیگری هم دارد؟
ما بخش مرتبط با تخفیف را نیز برای اپلیکیشن دینگ در نظر گرفتهایم که البته هنوز رونمایی نشده است؛ در این بخش تخفیفهای مراکز تفریحی، تجاری و خدماتی به مسافران و رانندگان ارائه میشود.
این سرویس به چه شکلی است؟
شرکتهای خدماتی که با دینگ قرارداد بستهاند، بر این اساس کاربران دینگ میتوانند از تخفیفهای این مراکز استفاده کرده و آن تخفیف به شکل اعتبار در اپلیکیشن دینگ برایشان اضافه میشود تا برای سفر از آن استفاده کنند.
ما با شرکتهای خدماتی قرارداد بستهایم تا کاربران دینگ از تخفیفهای این مراکز استفاده کنند و در صورت نیاز آن تخفیف به شکل اعتبار در اپلیکیشن دینگ برایشان اضافه میشود تا برای سفر از آن بهرهمند شوند.
پنلهای تخفیفی جامعیت بسیاری دارد؛ سعی بر این است که با همه و ریزترین مشاغل شهر قرارداد برای ارائهی تخفیف قرارداد بسته شود؛ مثلا برای سوپرمارکت، پروتئینیها و حتی تعمیرکاران، پنلی برای ارائهی تخفیفها قرار داده شده است.
درآمدزایی رانندگان و کاهش هزینه مسافران به چه شکلی است؟
ویژگی دونگی هزینه را برای مسافر کم میکند و برای راننده درآمد را افزایش میدهد؛ شایان ذکر است که این مدل برای دانشجویان صرفهی اقتصادی زیادی دارد. سوار شدن چند نفر در یک مسیر باعث کاهش هزینهها میشود. در این روش راننده یا همان میزبان درآمد بیشتری کسب و مسافر نیز هزینهی کمتری پرداخت میکند.
ما ویژگی رزرو را برای میزبان یا راننده نیز در نظر گرفتهایم؛ راننده به لطف این ویژگی برای سرویسدهی در خیابان معطل و سرگردان نخواهد ماند. میزبان با کمک این ویژگی کل رزروها را در نقشه دیده و طبق آن برای انتخاب برنامهریزی میکند. راننده در این حالت قادر به محاسبه و برنامهریزی درآمد کل روز خودش است. ویژگی در اختیار برای میزبان درآمد بیشتری دارد.
مزیتهایی که برای رانندگانتان در نظر گرفتهاید شامل چه مواردی میشود؟
اولین مزیتی که برای راننده در نظر گرفته شده، هزینهی استهلاک خودرو است که تمام هزینههای آن را خودمان پرداخت میکنیم. هزینهی روغن، فیلتر روغن، فیلتر هوا در هر ۶ هزار کیلومتر سرویسدهی به حساب راننده واریز میشود. با رسیدن این عدد به ۴۰ هزار کیلومتر، هزینهی لنتهای جلو و عقب نیز به وی پرداخت خواهد شد. همچنین در هر ۵۰ هزار کیلومتر سرویسدهی در دینگ، هزینهی ۴ حلقه لاستیک و فیلتر بنزین به حساب میزبان واریز میشود.
مزیت بعدی برای رانندگان بیمههایی است که برای آنها در نظر گرفتهایم. بیمه تکمیلی، بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه اتومبیل سه نوع بیمهی در نظر گرفتهشده برای رانندگان است؛ در بیمه تکمیلی هم راننده و هم افراد درجه یک خانواده تحت پوشش قرار میگیرند. ما همچنین قراردادی را با شرکت رازی منعقد کردهایم که رانندگان میتوانند از مزایای آن بهرهمند شوند.
برای بیمه شخص ثالث، میزبانان ۳۵ درصد حق بیمه را در ابتدای کار میپردازند و باقی را نیز طی ۵ فقره چک پرداخت میکنند. رانندگان ما روی بیمه بدنه هم حداکثر تا ۷۰ درصد تخفیف میگیرند و مابقی را طی ۴ فقره چک تسویه میکنند.
درباره سرویس تخفیف جدیدتان توضیح دهید
راهکار تخفیف برای میزبانان نیز وجود دارد و آنها میتوانند از این راه برای کسب درآمد استفاده کنند؛ معرفی میزبان یا مسافر برای میزبان درآمدزا است. اگر میزبان یا مسافران از اپلیکیشن فقط برای جابجایی استفاده کنند، درآمد محدودی خواهد داشت، بنابراین ما یک مدل جدید را برای میزبان و مسافران توسعه دادهایم که میتوان از آن برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد؛ در این راهکار با معرفی هر میزبان یا مسافر به مجموعه، از هر یک سفر تا انتها (تا زمانی که دینگ وجود دارد) یک درصد از هر هزینهی سفر به حساب شخص معرف واریز میشود. نحوهی معرفی شخص ساده است؛ کد معرف شماره موبایل وی است که با وارد کردن آن حساب کاربری مسافر شارژ میشود. اما میزبانها قادر به کسب درآمد بسیار بیشتری با این روش هستند. با توجه به این راننده تعداد سفرهای بیشتری را نسبت به مسافر در یک روز انجام میدهد، معرفی راننده درآمد بیشتری برای وی خواهد داشت.
قیمتها نسبت به رقبا چه تفاوتی دارد؟
در بحث قیمتها ادعا نمیکنیم که متفاوت از دیگران عمل خواهیم کرد و هزینههای ما کمتر است. ما با تجربهی بازار و رصد آن، متناسب با بازار و خط مشی خودمان ممکن است در شرایط مختلف قیمتی کمتر یا بیشتری نسبت به رقبا ارائه دهیم. قیمتدهی سرویسها بسته به نحوهی فرمولدهی، شرایط آبوهوایی و ترافیک تغییر میکند.
آیا این موضوع صحت دارد که دینگ یک سری خودرو به شکل تملیک در اختیار میزبان قرار میدهد؟
چنین مسئلهای صحت ندارد و ما خودرویی بهصورت اجاره به شرط تملیک در اختیار میزبان قرار نمیدهیم.
جذب میزبان (راننده) در دینگ به چه شکل است؟
رانندگان یا به خود مجموعه مراجعه کرده و خودشان ثبت نام را انجام میدهند یا به سیستم بیتیال جذب راننده در سطح شهر مراجعه میکنند و از آنجا ثبتنام خود را انجام میدهند. ما سیستم جذب داخل شهر را با تمام مشکلاتی که وجود دارد نوینتر کردهایم؛ همچنین تلاش کردهایم تا حد امکان با شکل مناسبتری این قضیه را انجام دهیم. تعدادی خودرو را به شکل برندینگ شده با پرسنل خودمان داخل سطح شهر قرار دادهایم تا ثبتنام برای کسانی که مراجعه به داخل مجموعه برایشان دشوار است، بتوانند راحتتر ثبتنام کنند؛ در سطح شهر لوکیشنهایی را مشخص کردهایم که داخل خودروهای برندینگ دینگ، پروسه ثبت نامشان انجام شود. سعی کردیم تا حد امکان محیط تفاوتی با مجموعه نداشته باشد؛ چه به لحاظ احترامی که به مشتری میگذاریم و چه هدایایی که برای رانندگان در نظر میگیریم. تماما سعی کردیم مشکلات را تا حد ممکن کاهش دهیم.
تلاش کردهایم که پروسهی ثبتنام در این خودروها، تفاوتی با ارائهی این خدمات در خود مجموعه نداشته باشد؛ از نظر احترام و هدایا تفاوتی بین خدمات در این خودروها و خود مجموعه وجود ندارد و ما در دینگ تمام سعی خود را برای به حداقل رساندن مشکلات این بخش کردهایم.
پروسه ثبتنام رانندگان در دینگ به چه شکل است؟
در شهر تهران، افرادی را ثبتنام میکنیم که بومی هستند و پلاک خودروی آنها به شهر تهران تعلق دارد و در این بین تنها افرادی حق فعالیت دارند که خودروهای آنها بالای سال ۹۲ تا ۸۷ یا ۸۶ - بنا به تأییدیهی کارشناس - باشد. مدارک مربوط به احراز هویت رانندگان مورد بررسی قرار میگیرد و به جهت احراز صلاحیت رانندگان، مدارک شخص آنها از جمله شناسنامه و کارت ملی تأیید و با چهره مطابقت داده میشود. ساکن تهران بودن، اهمیت بسیار بالایی دارد. گواهینامه، کارت ماشین، سند خودرو، بیمهی شخص ثالث، معاینهی فنی از طرف کارشناسان و پرسنل ما مورد بررسی قرار میگیرد. اگر بیمه از نوع سلامت یا تأمین اجتماعی باشد، مورد بررسی قرار میگیرد. بانکی که فرد در آن حساب دارد، بسیار مهم است.
به رانندگان سه هفته فرصت میدهیم که گواهی عدم سوءپیشینه ارائه کنند، در این بازهی زمانی، سیستم باز است و آنها میتوانند کار خود را شروع کنند؛ اما اگر بعد از سه هفته گواهی عدم سوءپیشینه ارائه ندهند، اکانت آنها بهطور کامل بسته میشود. صحبتی با اماکن و نیروی انتظامی انجام دادهایم که پنلی هم در اختیار شرکتهای همکار قرار گیرد تا صلاحیت مشتریان را تأیید کنند. ما هم در حال رایزنی هستیم تا این پروسه تسریع شود.
در حال حاضر فعالیت شما در چه شهرهایی است و برای ورود به چه شهرهایی برنامهریزی کردهاید؟
فعلا فقط در شهر تهران و شهرستانهای آن فعالیت میکنیم؛ اما برنامههای ویژهای برای گستردهسازی دامنهی فعالیتهای خود داریم و امیدواریم که تا سال آینده نام دینگ در بیشتر استانهای کشور شنیده شود؛ اما هماکنون در تلاش برای تثبیت خود در شهر تهران هستیم و سپس برای ورود به استان البرز برنامه داریم.
رانندگان شما از کدام اپلیکیشن مسیریابی استفاده میکنند؟
تنها اپلیکیشن موجود گوگل مپس است و ما نیز به دستور دادستانی اجازهی استفاده از اپلیکیشن ویز را به رانندگان خود نمیدهیم.
آیا صحبت دیگری در رابطه با اپلیکیشن دینگ و فعالیت آن دارید؟
بههیچعنوان انحصارطلب نیستیم و سیاستمان این است که باید بهاندازهای خوب عمل کنیم که مسافران و میزبانان به شکل خودجوش ما را انتخاب کنند. ما هرگز میزبان را وادار به فعالیت صرف برای دینگ نمیکنیم و هر رانندهای میتواند هر تعداد اپلیکیشنی را روی گوشی خود داشته باشد و از آن استفاده کند؛ بنابراین دینگ برای رانندگان خود، هیچگونه محدودیتی ایجاد نمیکند.
بانکداری دیجیتال دیگر آینده نیست، اکنون است. در این مطلب با سامانه بام بانک ملی آشنا میشوید که نگاه شما به خدمات بانکی را تغییر میدهد.
اگر حجم بستهی اینترنت شما بهسرعت تمام میشود اما دلیل آن را نمیدانید، در این مقاله با علل این مشکل و برطرفکردن آن آشنا خواهید شد.
یک شرکت به واسطه دوربینهای خود در ایستگاه فضایی بینالمللی، نمای بینظیری از زمین را در اختیار عموم قرار داده است.
با نوبت دهی اینترنتی تامین اجتماعی بدون نیاز به مراجعهی حضوری یا انتظار تلفنی، سریع و آسان نوبت پزشک مورد نظرتان را ثبت کنید.
بدون مراجعه به بانک، تنها با موبایل و اینترنت حساب بانکی باز کنید. در این مطلب، با شرایط و مراحل افتتاح حساب غیر حضوری در بانکهای مختلف آشنا ...
در گزارش ماه آوریل ۲۰۲۵ اسپیدتست، میان سرعت اینترنت ثابت و همراه افزایش داشت اما رتبه ایران در جدول افت کرد.
گوشیهای تاشو در سالهای اخیر رفتهرفته جایگاه خود را در بازار پیدا کردهاند؛ اما فهرست بهترین گوشی تاشو بازار شامل چه مدلهایی میشود؟