ارتباط هدفمندی در زندگی و خواب خوب

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان و دانشمندان دانشگاه نورث وسترن معتقدند اگر در زندگی‌تان هدف معناداری را دنبال کنید، شب‌ها خواب بهتری خواهید داشت.
تبلیغات

آیا تابه‌حال با مشکلات خوب مواجه شده‌اید؟ شما تنها نیستید!

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در کشور آمریکا، تقریباً ۵۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی از اختلالات خواب رنج می‌برند. در واقع مشکلات خواب در میان رده‌ی سنی بزرگ‌سال بیشتر رایج است و طیف وسیعی از اختلالات را نظیر سخت خوابیدن، سخت بیدار شدن، وقفه‌ی تنفسی در خواب و سندروم پای بی‌قرار، شامل می‌شود.

با توجه به اینکه درصد بالایی از مردم به‌نوعی درگیر اختلالات خواب هستند، جای تعجب نیست که کسب‌وکارها نیز از این مشکل کارمندان، آسیب می‌بینند. کمبود خواب کارمندان، بهره‌وری و تمرکز آنان را در محیط کار کاهش می‌دهد، به اشتباهات ناشی از بی‌دقتی منجر می‌شود و هزینه‌های زیادی به شرکت‌ها وارد می‌کند. در زندگی شخصی نیز مشکلات خواب به افزایش وزن، تحریک‌پذیری، رخوت و افسردگی منجر می‌شوند. استرس و عادات بد پیش از خواب هم از مهم‌ترین علل اختلالات خواب محسوب می‌شوند.

اما مطالعات علمی اخیر نشان می‌دهد خواب خوب شبانه، با این موضوع که چقدر در زندگی‌تان احساس هدفمندی می‌کنید، رابطه‌ای مستقیم دارد.

آرلنر ترنر، کریستین اسمیت و جیسون اونگ، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن دریافتند که افرادی که در زندگی‌شان هدف مشخصی را به‌طور مؤثر دنبال می‌کنند و اصولاً احساس هدفمندی بیشتری دارند، افرادی هستند که شب‌ها بهتر می‌خوابند. لازم به ذکر است که این تحقیقات فاکتورهای دیگری نظیر سن، جنسیت، نژاد و سطح تحصیلات را نیز در نظر گرفته بود.

در این مطالعات از ۸۲۵ آمریکایی خواسته شد که کیفیت خوابشان و اهدافشان در زندگی را با پاسخ دادن به عباراتی مانند «برخی از مردم زندگی پوچ و بی‌هدفی را می‌گذرانند، اما من یکی از آن‌ها نیستم»، امتیازدهی کنند. (محققان هدفمندی را این‌گونه تعریف می‌کنند: احساس معنادار بودن زندگی و حرکت کردن به سمت خواسته‌های مشخص، به‌ویژه آرزوها و آرمان‌هایی که در آینده محقق می‌شوند و تجربیاتی که به زندگی رنگ و معنی می‌بخشند.)

در این مطالعات مشخص شد شرکت‌کنندگانی که اهداف بزرگ‌تری در زندگی‌شان داشتند، در حین خواب، حرکات بدنی کمتری را تجربه می‌کردند، که نشانگر یک شب آرام‌تر بود.

دیزی گرووال در نشریه‌ی Scientific America می‌نویسد:

افرادی که حس می‌کنند زندگی‌شان معنادار است، از سلامت جسمی و روحی بهتری برخوردارند که به‌نوبه‌ی خود باعث افزایش کیفیت خواب آن‌ها می‌شود.

مطالعات دانشگاه نورث وسترن اولین تحقیقاتی است که رابطه‌ای قوی کیفیت خواب یک فرد و کیفیت زندگی او را نشان می‌دهد. شیوع بی‌خوابی بین مردم جهان، ارزش درمان‌هایی را که مطالعات علمی و دانشگاهی توصیه می‌کنند، دوچندان کرده است.

گرووال در ادامه‌ی مقاله‌ی خود می‌نویسد:

شاید پیگیری یک هدف در زندگی، به همان اندازه‌ی ترک عادات نامناسبی شبیه قهوه نوشیدن در شب، روی خواب خوب مؤثر باشند.

این نکته، مهم و قابل‌توجه است. پس دفعه‌ی بعد که روز خسته‌کننده و پر چالشی را پشت سر گذاشتید، پیش از خوابیدن همه‌ی اهداف واقعی زندگی‌تان را به خودتان یادآوری کنید. احتمالاً می‌توانید مثل یک کودک، راحت بخوابید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات