گارتنر از کاهش فروش گوشی‌ هوشمند خبر می‌دهد

پنج‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود رشد کلی فروش گوشی‌ هوشمند در سال ۲۰۱۷، گارتنر از افت فروش این محصولات در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۷ خبر می‌دهد.
تبلیغات

چند سالی است که رشد بازار گوشی‌ هوشمند سرعت همیشگی را ندارد. شرکت تحقیقاتی گارتنر از سال ۲۰۰۴ در حال رصد بازار گوشی‌ هوشمند بوده است و اکنون از اولین کاهش در آمار فروش گوشی‌ هوشمند خبر می‌دهد؛ البته گارتنر اولین شرکتی نیست که از افت این بازار خبر داده است.

طبق اعداد و ارقام منتشرشده توسط گارتنر، فروش گوشی‌ هوشمند در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۷ حدودا ۴۰۸ میلیون دستگاه بوده است؛‌ این رقم نشان‌دهنده‌ی کاهش ۵.۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ است. طبق این گزارش، سامسونگ که پرچم‌دار بازار گوشی‌ هوشمند است، شاهد افت ۳.۶ درصدی فروش در سه‌ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۷ بوده است. در عین حال اپل نیز در زمینه‌ی فروش گوشی‌ هوشمند در همین بازه‌ی زمانی شاهد افت ۵ درصدی بوده است؛ هرچند توانسته در جایگاه دوم بازار باقی بماند.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

طبق ادعای گارتنر، دو عامل موجب کاهش فروش گوشی‌ هوشمند هستند: اول از همه، به‌ دلیل نبود گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده ارزان و باکیفیت، بسیاری از افراد گوشی‌های ساده یا همان فیچرفون خود را به گوشی‌ هوشمند ارتقاء نمی‌دهند. از طرف دیگر مالکانی که گوشی‌ هوشمند رده‌بالا خریداری می‌کنند نیز برای مدت طولانی‌تری به استفاده از گوشی‌های خود ادامه می‌دهند که موجب طولانی شدن چرخه‌ی به‌روزرسانی این محصولات می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که بر فروش گوشی‌های اپل تأثیر گذاشته، معرفی آیفون ۱۰ است. معرفی این گوشی باعث شده فروش آیفون ۸ و ۸ پلاس با افت روبه‌رو شود. از سوی دیگر، به‌واسطه‌ی کمبود قطعات و محدودیت ظرفیت تولید، فرایند تحویل آیفون ۱۰ کند شده است. گارنتر انتظار دارد به‌ لطف بازگشت سرعت تحویل آیفون ۱۰ به حالت عادی، اهالی کوپرتینو در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ شاهد افزایش فروش باشند.

آیفون 10 ایکس / iphone x

گارنتر همچنین احتمال می‌دهد به لطف معرفی پرچم‌دار جدید سری گلکسی سامسونگ، این غول کره‌ای در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۸ با افزایش فروش روبه‌رو شود. در مجموع در سال ۲۰۱۷ سهم سامسونگ از بازار گوشی‌ هوشمند به ۲۰.۹ درصد رسیده و این در حالی است که کوپرتینویی‌ها موفق شده‌اند ۱۴ درصد از این بازار را در اختیار خود داشته باشند.

ماه گذشته گزارشی منتشر شد که خبر از اولین کاهش سالانه در بازار گوشی‌ هوشمند چین می‌داد. بازار گوشی‌ هوشمند در غرب پیش از این به حالت اشباع رسیده بود، اما در چین برای چندین سال در حال رشد بود؛ اما به‌ نظر می‌رسد فروش گوشی هوشمند در این کشور نیز رو به کاهش است.

در عین حال، رشد تولیدکنندگان چینی متوقف نشده و طبق گزارش گارتنر، مجموع سهم آن‌ها در بازار موبایل با رشد ۴.۲ درصدی در سال ۲۰۱۷ روبه‌رو بوده؛ درحالی‌که سهم اپل و سامسونگ از این بازار ثابت مانده است. هواوی و شیائومی موفق شده‌اند در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۷ سهم خود را در بازار افزایش دهند. تعداد گوشی‌های ارائه‌شده توسط هواوی و شیائومی در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۲۰۱۶ به ترتیب ۷.۶ و ۷۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته‌ی تحلیلگران، هواوی با معرفی گوشی‌های موبایل جدید در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۱۷، مشتریان بیشتری در این بازه‌ی زمانی به‌سوی محصولات خود جلب کرده است. شیائومی نیز با کمک گرفتن از ماهیت رقابتی خود به بازارهای آسیا-اقیانوسیه نفوذ کرده و موفق شده است سهم  ازدست‌رفته در بازار چین را در این بازارهای جدید به دست آورد.

هواوی میت 10 پرو /huawei mate 10 pro

هواوی با حفظ جایگاه سوم در بازار گوشی‌ هوشمند و کسب سهم ۹.۸ درصدی در سال ۲۰۱۷، توانسته است فاصله‌ی خود را با اپل و سامسونگ کاهش دهد. به گزارش گارتنر، مجموع فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱.۵ میلیارد دستگاه می‌رسد که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۲.۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ است.

در زمینه‌ی سیستم‌ عامل، اهالی مانتین ویو با سیستم عامل اندروید به رهبری خود در این بازار ادامه می‌دهند. در سال ۲۰۱۷ سهم اندروید از بازار گوشی‌ هوشمند به ۸۶ درصد رسیده که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است. سهم آی‌او‌اس نیز ۱۴ درصد است و  دیگر سیستم‌های عامل موبایل تنها ۰.۱ درصد بازار را در اختیار دارند؛ چنین عدد کوچکی را می‌توان عملا قابل چشم‌پوشی دانست.

نباید فراموش کنیم که در روزهای آینده شاهد شروع کنگره‌ی جهانی موبایل در شهر بارسلون اسپانیا خواهیم بود. انتظار داریم شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و اچ‌ام‌دی (مالک برند نوکیا) در جریان این کنگره از محصولات جدید خود رونمایی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات