خصوصی سازی خودروسازان در دستور کار دولت

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر صنعت، اعلام کرده که پیشنهاد خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا به بورس داده شده است و چالشی در این راه وجود ندارد؛ اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع معتقد است باید سهام این بنگاه‌ها شفاف‌سازی شود.
تبلیغات

 محمد شریعتمداری درباره خصوصی سازی سایپا و ایران خودرو گفت:

هیچ گونه چالشی مقابل خصوصی سازی سایپا و ایران خودرو وجود ندارد و این کار باید به‌تدریج صورت بگیرد؛ در حال حاضر هم به بورس پیشنهاداتی داده شده است. بخش قانونی خصوصی شده و در میز هیئت مدیره ایران خودرو صندلی دارد و طبیعی است که این مسیر ادامه پیدا کند. آن بخش دولتی صرف که سهام شرکت سازمان نوسازی و توسعه صنعتی کشور است کمتر از ۱۵ درصد سهم دارد.
محمد شریعتمداری

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت درخصوص کاهش تعرفه‌های خودروهای برقی عنوان کرد:

تعرفه خودروهای برقی در حال حاضر همان ۵ درصد قبل است که ۴ درصد را مطابق قانون نمی‌توانیم تغییر دهیم و یک درصد هم حداقل نرخ تعرفه‌های قانونی است.

وی درباره انتقاد تولیدکنندگان داخلی مبنی بر اینکه عملکرد وزارت صنعت منجر به نابودی تولید شده است، گفت:

وزرات صنعت، معدن و تجارت واردکننده هیچ چیز نیست. همه واردات کالا از طریق بخش‌های دولتی انجام می‌شود و عمده آن‌چه وارد می‌شود، بر اساس تعرفه‌های مصوبی است که دولت تصویب کرده. هیچ‌گونه کار سلیقه‌ای در دولت وجود ندارد و تمامی کارهای که انجام می‌شود بر مبنای مقررات حاکم است.
منصور معظمی

 از سویی دیگر، منصور معظمی مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با اشاره به روند خصوصی سازی در خودروسازی گفت:

آن چیزی که امروز وجود دارد با خصوصی‌سازی واقعی فاصله زیادی دارد. باید سهام این بنگاه‌ها شفاف‌سازی شود و به بخش خصوصی واقعی تعلق بگیرد؛ حالا این بخش خصوصی داخلی یا خارجی باشد مهم نیست.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در خصوص فعالیت بین‌المللی قطعه‌سازان و خودروسازان اظهار داشت:

تاکنون در بخش قطعه سازی ۱۳ قرارداد خارجی امضا شده و در بخش خودروسازی نیز توانستیم ۶ قرارداد با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی امضا کنیم که در تمامی آن‌ها خودروسازهای طرف خارجی مکلف شده‌اند کیفیت تولید قطعه‌سازان داخلی را ارتقاء دهند؛ به‌طوری‌که تولید آن‌ها قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی باشد.صنعت خودرو و قطعه‌سازی ما متأثر از سیاست‌های پولی و بانکی کشور است. یک خودروسازی مگر چقدر سود کسب می‌کند که بخواهد ۲۴ درصد سود بانکی پرداخت کند. در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی خودروسازان و قطعه‌سازان سود بانکی است و لازم است بانک‌ها به‌صورت دیگری به این صنعت نگاه کنند؛ البته در همین خصوص صحبت‌های مفیدی نیز با رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم و ایشان نیز قول همکاری دادند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات