نگاهی پنج فناوری که می‌توانند جهان را تغییر دهند

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
دانشمندان و شرکت‌های فناوری در تلاش‌اند از فناوری‌های هوشمندتر برای تغییر و تحول فناوری و زندگی استفاده کنند.
تبلیغات

اغلب اوقات در مورد فناوری اغراق می‌شود، اما نوآوری‌های سهل‌الوصول و مستقیمی هم وجود دارند که توانایی ایجاد تغییر و تحول واقعی در دنیا را دارند. برای مثال هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، در حالی که  دانشمندان در حال کار بر روش‌های تعبیه‌ی AI در مغز انسان هستند تا بتوانند درمانی را برای بیماری‌های مغزی مثل صرع پیدا کنند، اما شاید  فکر کنید می‌توان از فناوری برای آپلود و دانلود اطلاعات در مغز استفاده کرد.

تصویر ۱

بعضی از فناوری‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند برگرفته از فهرست ده فناوری برتر ۲۰۱۷ از MIT هستند، و برخی از آن‌ها پتانسیل تغییر بالایی دارند.

۱. وسایل نقلیه‌ی خودکار

این‌روزها اضافه کردن اتومبیل‌های خودکار به فهرستی از روندهای تغییردهنده‌ی دنیا، به یک کلیشه تبدیل شده است. اما با این که فناوری خودروری بدون راننده پتانسیل بالایی دارد،  پیاده‌سازی آن در این نقطه تقریبا غیرممکن است.

تصویر ۲

سیستم اتوپایلوت تسلا (NASDAQ:TSLA) یکی از معروف‌ترین سیستم‌های نیمه‌خودکار شناخته‌شده است که می‌تواند خودرو را برای رانندگی آزادراه کنترل کند. این شرکت حتی پیش‌بینی کرده است که یک سفر کاملا خودکار را تا انتهای سال در ایالات متحده پیاده‌سازی کند. تمام تسلا‌های جدید مجهز به سخت‌افزار خودکار بدون راننده هستند (سنسورهای اولتراسونیک، دوربین و رادار) و این شرکت در حال گسترش سطوح جدیدی از خودکارسازی در وسایل نقلیه‌ی خود است.

قطعا تسلا تنها سازنده‌ی اتوموبیل خودکار نیست. فورد و جنرال موتورز هر دو با توسعه‌ی فناوری‌های خودکار و تجربه‌ی خدمات اشتراک‌گذاری خودرو که می‌توانند مرکزی برای دنیای اتوموبیل خودکار باشند، در زمینه‌ی صنایع نیمه‌خودکار پیشتاز شده‌اند.

به‌طور کلی، هدف نهایی وسایل نقلیه‌ی خودکار بسیار فراتر از گردش در شهر است. این وسایل نقلیه به واسطه‌ی سوپرکامپیوترها، سنسورها و هوش مصنوعی، قابلیت‌های رانندگی ممتازی را  به انسان ارائه می‌دهند. این وسایل نقلیه کمتر در  معرض خطر تصادف قرار می‌گیرند و زمانی که فراگیر شوند، تقریبا می‌توانند در هر دهه فقط در ایالات متحده، جان سیصد هزار نفر را از خطر مرگ نجات دهند.

۲. واقعیت افزوده در جراحی

واقعیت افزوده (AR) در سال گذشته و با عرضه‌ی بازی Pokeman Go توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند اما پتانسیل واقعی این فناوری که اطلاعات را از کامپیوتر به زندگی واقعی شما می‌آورد، امروزه روشن خواهد شد.

تصویر ۳

در حال حاضر جراحان به تست دوربین‌های واقعیت افزوده می پردازند تا بهتر بتوانند داخل بدن انسان را ببینند و به این صورت کارایی خود در حین عمل را افزایش دهند. هدست‌های واقعیت افزوده می‌توانند زاویه‌ی دید دقیقی از داخل بدن بیمار را برای جراح فراهم کنند، این هدست‌ها در قسمت بالای بدن قرار می‌گیرند و یک نوع بینایی اشعه‌ی ایکس را برای پزشک فراهم می‌کنند.

درحال حاضر بعضی جراحان از  پردازش تصویر سه بعدی استفاده می‌کنند، اما AR می‌تواند این تکنیک‌ها را بهبود دهد

درحال حاضر بعضی جراحان از  پردازش تصویر سه بعدی استفاده می‌کنند، اما واقعیت افزوده می‌تواند این تکنیک‌ها را بهبود دهد. یک فناوری کنترل واقعیت افزوده اخیرا توسط شرکت رویال فیلیپس طراحی شده است و به جراحان اجازه می‌دهد با اشعه‌ی ایکس همراه و تصاویر خارجی از بدن که توسط دوربین‌ها ارائه می‌شوند، به‌صورت سه‌بعدی داخل بدن بیمار را ببیند. شبکه‌ای از این تصاویر یک دید جامع و زمان واقعی را از داخل و خارج بدن در طول جراحی فراهم می‌کنند.

در بررسی اجرایی فرآیند این نتیجه به دست آمد  که کاربرد واقعیت افزوده برای بعضی انواع جراحی ستون فقراتی،  می‌تواند کارایی جراح را تا ۸۵ درصد، و برای روش‌های دست آزاد تا ۶۴ درصد افزایش دهد. این فناوری  برای جراحی‌های ستون فقراتی، جمجمه‌ای و جراحی زخم و آسیب به شکل فراگیر عرضه خواهد شد.

۳. افزودن هوش مصنوعی به مغز انسان

اغلب افراد به کامپیوترها، خودروها و تلفن‌های هوشمندی که مجهز به هوش مصنوعی هستند، عادت کرده‌اند، این در حالی است که  دانشمندان و کارآفرینان در حال حاضر در تلاشند تا هوش مصنوعی را به مغز انسان اضافه کنند.

تصویر ۳

مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، ایلان ماسک، اخیرا در حال همکاری با شرکتی به نام نورالینک کراپ هستند، هدف این شرکت اضافه کردن الکترودهایی به مغز انسان برای کمک به درمان بیماری‌هایی مثل صرع است. واسطه‌های ماشین-مغز  برای دسترسی به اطلاعات از طریق اتصال بی‌سیم، از الکترودهای تعبیه‌شده در مغز استفاده می‌کنند. ماسک به این اتصال بند عصبی بین کامپیوترها و انسان می‌گوید از این اتصال نه‌تنها می‌توان برای درمان بیماری‌ها بلکه می‌توان از آن‌ها برای بهبود توانایی‌های شناختی انسان هم استفاده کرد.

شاید لازم باشد یک راه طولانی برای رسیدن به این هدف طی شود، اما ماسک در رسیدن به اهداف خود تنها نیست. سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته‌ی دفاعی (DARPA)، یک شاخه‌ی پژوهشی از بخش دفاع ایالات متحده، سال گذشته برنامه‌ای را به‌منظور توسعه‌ی واسطه‌ی عصبی قابل کاشت در مغز انسان توسعه داد که قادر است با کامپیوترها ارتباط برقرار کند. این برنامه طرح سیستم مهندسی عصبی نامیده می‌شود (NESD) و دستگاه‌هایی را تولید می‌کند که برای تبدیل سیگنال‌های الکتروشیمیایی در مغز به صفر و یک‌های قابل استفاده برای کامپیوتر بر اساس DARPA، مثل یک مترجم عمل می‌کنند.

DARPA و دانشمندان دیگر به زودی از طریق اتصال عصبی می‌توانند به درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها بپردازند، نقص‌های بینایی و شنوایی را درمان کنند و حتی امکان ارسال دستورات به کامپیوتر با افکارمان را فراهم کنند.

۴. کامپیوترهای کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی از قوانین مکانیک کوانتوم به گونه‌ای استفاده می‌کنند، این قوانین امکان محاسبه‌ی اطلاعات در یک مقیاس وسیع‌تر و سریع‌تر را برای کامپیوترها فراهم می‌کنند. دانشگاه واترلو محاسبات کوانتومی را به این صورت توصیف می‌کند:

کامپیوتر کوانتومی را می‌توانید این‌گونه تصور کنید: در حالی که کامپیوتر کلاسیک با صفر و یک کار می‌کند،  کامپیوتر کوانتومی می‌تواند از صفر و یک‌ها و برهم نهی یک و صفر استفاده کند، این یعنی می‌تواند  همزمان از صفر و یک استفاده کند.
تصویر ۴

قدرت محاسباتی وسیع کامپیوترهای کوانتومی به دانشمندان اجازه می‌دهد مدل‌های پیچیده‌‌ای از  داروها را برای مبارزه با بیماری‌ها بسازند که ساخت آن‌ها با کامپیوترهای سنتی امکان‌پذیر نیست. IBM معتقد است می‌توان از محاسبات کوانتومی برای پیش‌بینی بهتر الگوهای هوایی، بهبود یادگیری هوش مصنوعی و خلق رمزنگاری کامپیوتری تقریبا غیرقابل نفوذ استفاده کرد.

الفابت گوگل در حال حاضر چند پردازنده‌ی محاسبات کوانتومی را ساخته و هدف آن به پایان رساندن پیشرفته‌ترین پردازنده تا انتهای سال است. هدف گوگل، استفاده از پیشرفت‌های محاسبات کوانتومی برای فروش خدمات از طریق پلتفرم محاسبات ابری است، همچنین امکانات استفاده‌ی رایگان برای به پژوهشگران و دولت را فراهم می‌کند.

هنوز بحث‌ها و سوال‌های زیادی در مورد محاسبات کوانتومی و کاربرد فعلی آن مطرح می‌شود اما این فناوری در طول سال‌های آینده توسعه می‌یابد و می‌تواند توان کامپیوترها را تا چندبرابر افزایش دهد.

تصویر 5

۵. اینترنت ماهواره‌ای جهانی

در کنار بلندپروازی‌های فرستادن انسان به مریخ، چند ماه پیش ایلون ماسک از شرکت اسپیس ایکس برنامه‌هایی را ارائه کرد که هدف آن‌ها ت توسعه‌ی ۴۴۲۵ ماهواره با قابلیت اتصال اینترنت به سراسر جهان است.

تصویر ۶

به گفته‌ی این شرکت، ماهواره‌ها خدمات ارتباطی گسترده‌ای را برای کاربران حرفه‌ای، دولتی، سازمانی، تجاری و مسکونی در سراسر جهان فراهم می‌کنند، در سال ۲۰۱۹ این برنامه اجرا خواهد شد و تا سال ۲۰۲۴ به کل دنیا خواهد رسید.

آوردن اینترنت ماهواره‌ای به هر بخشی از جهان، یک تلاش بزرگ با حداقل هزینه‌ی ۶ میلیارد دلار است و مشکلات کمتری را به دنبال خواهد داشت. اما اگر اسپیس ایکس موفق به پیاده‌سازی این سیستم شود،  اینترنت ماهواره‌ای فراگیر صرف نظر از موقعیت افراد، در هر گوشه‌ی دنیا وجود خواهد داشت. اگر SpaceX موفق شود، گستردگی اتصال به اینترنت حتی از برق هم بیشتر شده و به دورافتاده‌ترین مناطق جهان خواهد رسید.

البته هیچ کدام از این نوآوری‌های فناوری، هنوز قطعی نشده‌اند و بعضی از آن‌ها هنوز در مراحل شکل‌گیری و تولد قرار دارند. اما هر کدام پتانسیل تغییر دنیا را در سال‌های پیش رو دارند. خبر خوبی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذارهای دنباله‌روی فناوری که  در نهایت می‌تواند به سود همه باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات