رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
با اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پرونده‌ی واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» مختومه و این سایت به شرکت فرانسوی رنو واگذار شد. امتیاز تولید رنو کوئید و نیوسمبل هم به سایپا رسید.
تبلیغات

این انتقال البته در شرایطی صورت گرفته است که سایپا نیز به این راحتی قید بن‌رو را نزده و در قبال واگذاری این سایت، امتیازی بزرگ از رنو گرفته‌ است. مردادماه امسال بود که ایدرو و رنو پس از مذاکره و کش‌و‌قوس بسیار، سرانجام قرارداد همکاری امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضور مستقل در صنعت خودرو ایران پیدا کند. اما در یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد، بنا بود بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد مورد نظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.

New simbol

این در حالی بود که سایپایی‌ها در آن مقطع زیر بار انتقال بن‌رو به رنو نرفتند و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده مورد نظر در مقطعی حتی بایگانی شد و مسئولان ایدرو به‌نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت؛ با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به‌منظور جایگزینی بن‌رو، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و یکی از آن‌ها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده است، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده مورد نظر دوباره به جریان افتاد. گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده است، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد مورد نظر، چالش‌هایی جدی به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره با سایپایی‌ها آغاز کند و این بار هر طور شده، موافقت آن‌ها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کند. ازآنجاکه سایپا دیگر مهدی جمالی مدیرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در رأس کار نداشت، مذاکرات ایدرو و مدیرعامل جدید روان‌تر پیش رفت و ایدرو سرانجام توانست امضای انتقال بن‌رو را از نارنجی‌های جاده مخصوص بگیرد.

امتیاز بزرگ رنو به سایپا

اما چه شد که سایپایی‌ها سرانجام به واگذاری بن‌رو به رنو رضایت دادند و این پرونده پرحاشیه مختومه شد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در خبری مهم که از سوی مدیرعامل سایپا اعلام شد، به روشنی تمام یافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: «ما برای انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطی داریم که اگر محقق شوند، این انتقال صورت خواهد گرفت.» اما نکته مهم آنجا بود که جهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌ اقتصاد» مبنی‌ بر ارتباط این شرط و شروط با مشارکت جدید رنو و سایپا، اعلام کرد: «شک نکنید همین طور است.» در واقع مدیرعامل سایپا رسما اخبار کلی منتشرشده مبنی‌ بر امتیازگیری این شرکت از رنو در پرونده بن‌رو را تأیید کرد.

New simbol

حدودا دو هفته پیش بود که «دنیای‌اقتصاد» از توافق ایدرو، رنو و سایپا بر سر مسئله «بن‌رو» خبر داد؛ توافقی که طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار می‌شود و ثانیا مشارکتی جدید میان سایپا و خودروساز فرانسوی شکل خواهد گرفت. هنوز تمام جزئیات این مشارکت مشخص نشده است؛ با این حال آن‌طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا نیز طی سخنرانی خود در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تلویحا این موضوع را تأیید کرد و در اظهاراتش از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه، منابع آگاه تأکید می‌کنند که قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی «نیو سیمبل» و «کوئید» را در پارس خودرو به تولید برساند.

Renault kwid

در این بین، نیو سیمبل به احتمال فراوان در بازه قیمتی بالای ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد؛ اما کوئید جزو محصولات به‌اصطلاح ارزان رنو به‌شمار می‌رود و به‌ نظر می‌رسد منظور مدیرعامل سایپا از خودرو مشترک با رنو، همین محصول است.این در شرایطی که پیش‌تر قرار بود رنو مدل‌های نیو سیمبل و کوئید را با مشارکت سازمان گسترش و در کارخانه مختص خود در ایران به تولید برساند. حالا با توجه به تولید نیو سیمبل و کوئید در سایپا، رنو باید به فکر محصولاتی دیگر برای همکاری با ایدرو باشد. البته نیو داستر نیز جزو خودروهایی است که رنو پیش‌‌تر وعده تولید آن را در ایران داده و به احتمال زیاد، اولین محصولی است که خودروساز فرانسوی در دور جدید فعالیت‌هایش در کشور، آن را به تولید خواهد رساند.

New simbol
New simbol
New simbol
New simbol
رنو کوئید
رنو کوئید
رنو کوئید
رنو کوئید

هرچه هست، ایدرو، رنو و سایپا سرانجام با یکدیگر توافق کردند و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوی آماده ورود به فاز اجرایی شود و هم نارنجی‌های جاده مخصوص سرشان بی‌کلاه نماند. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید پروسه آماده‌سازی بن‌رو برای تولید محصولات جدید رنو، چه زمانی آغاز می‌شود و این خودروساز اروپایی کدام محصولات خود را در آن به تولید خواهد رساند. البته تکلیف محصولات فعلی سایپا که در بن‌رو به تولید می‌رسند، هنوز مشخص نیست. سایپایی‌ها در حال حاضر وانت پراید و محصولی چینی به نام آریو را در بن‌رو به تولید می‌رسانند و با انتقال این سایت به رنو، دومین خودروساز بزرگ کشور باید قید آن‌ها را بزند یا خط تولیدی جدید برای ادامه تولیدشان در نظر بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات