والمارت برای خرید ۴۰ درصد از دارایی‌‌های فلیپ‌ کارت رایزنی می‌کند

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
والمارت در حال رایزنی برای خرید بخش قابل توجهی از سهام بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی هند است.
تبلیغات

طبق گفته دو منبع معتبر در روز جمعه و همچنین گزارش رویترز مومبای، شرکت والمارت درحال مذاکره برای خرید بیش‌ از ۴۰ درصد سهام شرکت تجارت الکترونیک هندی فلیپ‌کارت است و این کار چالشی بزرگ برای آمازون در سومین اقتصاد بزرگ آسیا به‌ همراه دارد.  

منابع گزارش داده‌اند که وال‌مارت با این قرارداد که یکی‌ از بزرگ‌ترین قراردادهای خارجی آن محسوب می‌شود، قصد دارد سهام فعلی و جدید شرکت فلیپ‌کارت را بخرد و اقدامات لازم برای این کار قرار است اوایل هفته آینده شروع شود. این منابع حاضر نشدند اسمشان مطرح شود؛ چراکه مذاکرات مخفیانه بوده‌ است.

آن‌ها همچنین اظهار کرده‌اند که هنوز دقیقا مشخص نیست چه مراوداتی بین طرفین صورت گرفته است؛ اما ارزش فلیپ‌کارت چیزی بالغ‌ بر ۱۲ میلیارد دلار است. این تخمین از آنجا به‌دست می‌آید که شرکت ژاپنی سافت‌بانک ویژن‌فاند، سال گذشته توانست با مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار، حدود یک‌پنجم سهام این شرکت را خریداری کند.

یکی‌از سخنگویان فلیپ‌کارت گفته است که این کمپانی به شایعات و گمانه‌زنی‌ها دامن نمی‌زند. نماینده‌ی وال‌مارت در هند هم از ابراز نظر خودداری کرد. قرارداد از طرف وال‌مارت، نیروی لازم برای مبارزه با آمازون را در اختیار فلیپ‌کارت قرار می‌دهد. آمازون تعهد داده است که ۵ میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کند و این پول صرف تحویل آنلاین مواد غذایی‌ می‌شود که طبق نظر تحلیلگران، می‌تواند میدان نبرد بزرگ بعدی برای بخش تجارت الکترونیک این کشور باشد.

بر اساس پژوهشی ازطرف شرکت فورستر، فلیپ‌کارت علاوه‌ بر اینکه سایت تجارت الکترونیک خودش را دارد، دارای درگاه‌های مد و فشن مینترا و جابونگ است و تقریبا کنترل ۴۰ درصد از خرده‌فروشی آنلاین هند را در اختیار دارد (بیش‌ از آمازون). این کمپانی همچنین به‌دنبال توسعه به‌سمت تحویل مواد غذایی است.

فلیپ کارت

ساتیش مینا، تحلیل‌گر اصلی فورستر، می‌گوید:

مهارت وال‌مارت در فروش مواد غذایی و پوشاک ارزان، می‌تواند به فلیپ‌کارت کمک کند تا همچنان قدرت اصلی در بازار تجارت الکترونیک هند باقی بماند.

یک قرارداد برای وال‌مارت بنتون‌ویل آرکانزاس، می‌تواند جبهه جدیدی برای مبارزه با آمازون به‌ وجود بیاورد و به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی خشت‌ و ملات دنیا اجازه‌ی دسترسی‌ به بازار تجارت الکترونیکی بدهد؛ بازاری که مورگان استنلی برآورد می‌کند در یک دهه رشدی سریع و بیش‌ از ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد داشت.

این‌ها تنها بخشی‌ از فشار تجارت الکترونیک عظیمی است که وال‌مارت وارد آورده. این شرکت تعداد زیادی‌ استارتاپ‌ را نیز خریداری کرده و مثلا حدود ۳ میلیارد دلار برای خرده‌فروشی آنلاین jet.com پرداخت کرده است. ماه گذشته هم این شرکت اعلام کرد که با شرکت ژاپنی راکوتن برای تحویل مواد غذایی و خواروبار آنلاین وارد شراکت شده است. یکی‌ از منابع اشاره کرده است:

آمازون مقدار زیادی‌ از درآمد والمارت را به‌خودش جذب کرده است و من فکر می‌کنم آن‌ها به‌ هند به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار ممکن برای رقابت‌ با آمازون نگاه می‌کنند.

وال‌اسمارت سال‌ها است که برای ورود به هند تلاش می‌کند؛ اما تنها محدودبه عمده‌فروشی نقدی است و با محدودیت‌های شدیدی در سرمایه‌گذاری خارجی روبه‌رو بوده است. این شرکت در حال حاضر دارای ۲۱ فروشگاه این‌چنینی در هند است. تصمیم وال‌مارت برای وارد شدن‌ به تجارت الکترونیک به‌ این دلیل بود که آمازون قصد دارد ۲۷.۶ میلیون دلار از سهام خرده‌فروشی هندی شرکت شاپر استاپ را بخرد.

آمازون در آمریکا نیز سال گذشته شرکت Whole Foods Market Inc را به قیمتی ۱۳.۷ میلیارد دلار خریداری کرد.

ساچین بانسال و بینی بانسال ار کارکنان سابق آمازون بودند که فلیپ‌کارت را سال ۲۰۰۷ در مرکز فناوری هند بنگلور تأسیس کردند. این دو نفر همانند جف بزوس (مؤسس آمازون)، کارشان را با فروش کتاب آغاز کردند؛ ولی سریعا به‌سمت فروش گوشی های شیائومی و موتورولا از طریق معامله‌ی روز انحصاری تغییر جهت دادند و در حال حاضر در تمامی دسته‌بندی‌ها با آمازون رقابت می‌کنند.

موفقیت فلیپ‌کارت، سرمایه‌گذاران ثروتمند زیادی را به‌ خود جذب کرده است که عبارت‌اند از: تایگر گلوبال منیجمنت آمریکا، تنسنت هولدینگز چین، شرکت بازار آنلاین EB و غول نرم‌افزار دنیا یعنی مایکروسافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات