آیا فرایند ماینینگ به‌عنوان یک سرویس مستقل سودآور مطرح خواهد شد؟

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ارزهای رمزپایه در حال تبدیل شدن به یک صنعت میلیاد دلاری هستند و ماینینگ این پول‌ها می‌تواند تبدیل به یک صنعت مستقل سودآورد شود.
تبلیغات

همان‌طور که تنها افراد کمی نحوه‌ی استخراج طلا از زمین و تأثیر آن براقتصاد را درک می‌کنند، افراد کمی درمورد نحوه‌ی خلق بیت‌کوین یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در مورد ماینینگ بیت‌کوین اطلاعات دارند و این عمل را درک می‌کنند.

ماینینگ عبارتی است که معمولا توسط طرفداران ارزهای رمزپایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حامیان تازه‌کار و مشتاق این ارزها، واژه ماینینگ را شنیده‌اند؛ ولی معنای کامل آن را نمی‌دانند و آن‌هایی که بیت‌کوین را همچون یک جادوی سیاه می‌بینند، وقتی عبارت ماینینگ به‌گوششان می‌خورد، فکر معدن، بیل و تونل‌های تاریک به ذهن‌شان خطور می‌کند.

بدون وجود ماینینگ، اثری از ارزهای رمزی باقی نمی‌ماند

اگر بخواهیم تعریف ماینینگ بیت‌کوین را برای کسانی که با آن آشنایی ندارند توضیح بدهیم، باید بگوییم که ماینینگ عبارت‌ است‌ از روند و پروسه‌ای که معاملات در آن تأیید و سپس به دفتر کل عمومی (که معروف‌به بلاک‌چین است) اضافه می‌شوند. ماینینگ همچنین عبارت‌ است‌ از راه‌هایی که طی آن‌ها بیت‌کوین‌های جدیدی آزاد می‌شوند. افراد که فکر می‌کنند ماینینگ باعث خلق این بلاک‌های داده می‌شود، با ده‌ها هزار دلار این بیت‌کوین‌ها را می‌خرند؛ چراکه حدس می‌زنند بیت‌کوین‌ها به‌ خاطر تعداد محدودی که دارند، باگذشت زمان افزایش قیمت پیدا خواهند کرد. همین روند برای اتریوم و ده‌ها ارز رمزپایه‌ی دیگر نیز اتفاق می‌افتد. اما طبق گفته دن ریتزیک، مدیرعامل DMG، روند و پروسه‌ی ماینینگ، بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که مردم فکر می‌کنند. او می‌گوید:

همه می‌توانند بیت‌کوین بخرند؛ ولی همه نمی‌توانند برای خودشان ماینینگ کنند.
بلاک چین و ارزهای رمزپایه

DMG که یک کمپانی چندمنظوره‌ی بلاک‌چین است و به‌تازگی با نماد DMGI‌ (تحت بورس سهام تورنتو-تی‌اس‌ایکس) عمومی شده، اخیرا به‌وسیله پیدایش چیزی که به‌ نظر می‌رسد کسب‌وکار بزرگ آینده باشد و همچنین ظهور ارزهای رمزپایه و بلاک‌چین به‌موفقیت رسیده است. با وجود شرکت‌های مالی جریان‌ اصلی‌ که درهایشان را به‌سمت تجارت ارزهای رمزپایه باز کرده‌اند و بازارهایی که برای آینده‌ی قراردادهای آینده‌ی بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران به‌وجود آمده‌اند، یک مورد مشخص است: ارزهای یادشده جایگاه خودشان را تثبیت کرده‌اند و موضوع فوق چندان ربطی به پذیرش یا عدم پذیرش ما در این مقطع ندارد. تثبیت جایگاه ارزهای رمزپایه بدین معنا است که نیاز فناوری به ماینینگ افزایش خواهد یافت؛ چرا که این ماینینگ، شبکه‌هایی را که این ارزها برپایه آن‌ها به‌وجود می‌آیند، می‌سازد و از آن‌ها نگهداری می‌کند. ریتزیک می‌گوید:

اکثریت ماینینگ ارزهای رمزی درحال‌حاضر در چین انجام می‌شود؛ اما به‌دلیل مقررات خاص چین، اکثر ماینر‌ها درصدد خارج شدن‌ از چین هستند. اینجا در کانادا، ما هم برق و هم قانون مناسب برای حمایت‌ از این ماینرها را در اختیار داریم. طی ماه گذشته، دو گروه بزرگ و اصلی آن‌ها به دفتر من آمده‌اند و گفته‌اند که صاحب بیش‌ از ۵۰ هزار ماشین ماینینگ هستند و می‌خواهند آن‌ها را از چین خارج کنند و از ما می‌خواهند که میزبان آن‌ها باشیم.

بااینکه DMG در چهار دسته حول محور ارزها، درآمدزایی دارد (راه‌حل‌های بلاک‌چین، نرم‌افزار، سخت‌افزار و ماینینگ) کاملا واضح است که ماینینگ به‌سرعت می‌تواند به سودآورترین دسته تبدیل شود. DMG می‌تواند با استفاده‌ از مهارت خود و توزیع برق، هم برای اشخاص و هم برای شرکت‌ها، ماینینگ را به‌عنوان سرویس ارائه دهد. نهادها از DMG ماشین می‌خرند و سپس درازای میزبانی و مدیریت DMG، به این شرکت هزینه‌ای به‌صورت ماهانه پرداخت می‌کنند و درعوض بیت‌کوین دریافت می‌کنند. با توجه‌ به شراکت قوی‌ که اکنون با برنامه‌ی ۴۰ هزار نفری مربوط‌ به ارزهای رمزی بیت‌مستر ژاپن وجود دارد، این نیاز برای ارائه دادن ماینینگ به‌عنوان سرویس، به اوج خود خواهد رسید.

جیسون ساندر، رهبر کسب‌وکاری که با انجام پروژه‌های عجیب و متنوع در جهان سرمایه‌ای بالغ‌ بر ۱۰۰ میلیون دلار به‌ دست آورده است، چنین فرصتی را غنمیت شمارد و اخیرا، هم به‌عنوان سرمایه‌گذار شخصی و هم به‌عنوان سرمایه‌گذار مشترک با سایر احزاب، وارد این کار شده است. DMG تا به‌ امروز، بالغ‌ بر ۳۳ میلیون دلار به‌ دست آورده که ۲۸ میلیون دلار از این مبلغ تنها از طرف یکی‌ از شرکت‌های سرمایه‌گذاری اصلی کانادا یعنی کاناکورد جنیوئیتی بوده است. هدف DMG ساخت یک مرکز ۸۵ مگاواتی است. برای اینکه با بزرگی این مرکز بیشتر آشنا شوید، باید بگوییم که هر مگاوات، برقی معادل برق مصرفی ۱۰۰۰ خانه است. ساندر می‌گوید:

من همواره اعتقاد زیادی به فناوری بلاک‌چین داشته‌ام و چند وقتی است که در این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌ام. غیر از شراکت DMG با بیت‌مین در چین، اینکه دن ریتزیک دو تن از مدیران اجرایی بیت‌فیوری (شلدون بنت و استیون الیسکو) را استخدام کرد، من را خوشحال کرد. من فورا مشاوران و سرمایه‌گذاران استراتژیک دیگری را وارد کار کردم تا برای توسعه‌ی این کسب و کار به ما کمک کنند. یکی‌ از این افراد، لو کرنر، تحلیل‌گر سابق شرکت گلدمن ساکس بود که سال‌ها پیش، دنیای مالی رسمی را رها کرد تا وقت خود را صرف آموزش افراد در زمینه‌های بلاک‌چین و ارزهای رمزپایه کند. لو زمانی‌ که شنید فیدلیتی (یکی‌ از بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا) برای جذب سرمایه DMG، چکی برای این شرکت نوشته است، کار خود را رها کرد و خواست فورا وارد این کار شود.
بیت کوین و مصرف انرژی

بیت‌فیوری که خارج‌ از روسیه قرار دارد، دومین شرکت بزرگ در دنیا است که سرورهای ماینینگ ارائه می‌دهد. مدیر اجرایی DMG، شلدون بنت، کسی بود که عملیات‌ آمریکای شمالی بیت‌فیوری را اجرا می‌کرد و کار نظارت‌ بر توسعه‌ی مرکز ۵۷ مگاواتی ماینینگ بیت‌کوین در کانادا را بر عهده داشت. DMG اخیرا بلاک‌سیر را از سیلیکون‌ولی خریده است. این خرید بدین معنا است که دنی یانگ، مؤسس این شرکت نیز به تیم DMG ملحق خواهد شد. همچنین چارلی لی، بنیانگذار لایت‌کوین که به‌تازگی وارد هیئت مشاوران بلاک‌سیر شده است، به تیم DMG ملحق خواهد شد. ریتزیک گفت:

ما یک مدل کسب‌وکار ترکیبی هستیم و همان‌طور که قصد داریم نرم‌افزار، سخت‌افزار و حتی ارائه‌ی راه‌حل‌های بلاک‌چین خودمان را توسعه دهیم، به ماینینگ به‌عنوان سرویسی که هنوز دست‌نخورده است، نگاه می‌کنیم. همان‌طور که ارزهای رمزی روز‌به‌روز در اقتصاد ما بیشتر جا می‌افتند، ماینینگ به‌عنوان یک سرویس نیز برای سایر صنعت‌های بزرگ تبدیل‌ به یک مورد ضروری خواهد شد. ماینینگ در واقع تبدیل برق به پول است.

آیا برای شما جای تعجب نیست که چرا ۱۰۰ دلاری با عکس بنجامین فرانکلین روی آن، باارزش‌ترین اسکناس باقی مانده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات