آرم از طراحی پردازنده‌‌های ML و OD برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی بریتانیایی ARM ساعاتی پیش دو معماری جدید تراشه را برای توسعه‌ی پردازنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده است.
تبلیغات

کمپانی بریتانیایی آرم که در حوزه‌ی طراحی تراشه‌های جدید و همچنین توسعه معماری برای تولیدکنندگان تراشه فعالیت می‌کند، دو طراحی جدید تراشه را مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی کرده است. براساس اطلاعات ARM، این دو طراحی جدید بدین منظور توسعه یافته‌اند تا کمپانی‌هایی که گجت‌هایی برای هوش مصنوعی تولید می‌کنند بتوانند بار پردازشی مربوط به یادگیری ماشین را روی دوش پردازنده‌های هوش مصنوعی بگذارند. 

این دو طراحی جدید پردازنده شامل ARM Machine Learning Prcessor و ARM Obbject Detection است که به اختصار ML و OD خوانده می‌شوند. پردازنده‌ی ML برای انجام پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین و همچنین شناسایی چهره مورد استفاده قرار می‌گیرد، حال آنکه طراحی پردازنده‌ی OD برای استفاده در کاربردهایی نظیر پردازش اطلاعات تصویری و شناسایی افراد و همچنین اشیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع هر یک از طراحی‌های مورد نظر برای پردازش‌های مورد نظر برنامه‌ریزی شده‌‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده انتظار می‌رود طراحی پردازنده‌ی OD تا انتهای ماه جاری میلادی در اختیار تولیدکنندگان تراشه‌ها قرار گیرد، حال آنکه پردازنده‌ی ML برای تولید از نیمه‌های سال جاری میلادی در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

همانطور که می‌دانید آرم خود به تنهایی اقدام به تولید این پردازنده‌ها نکرده و تنها طراحی این پردازنده‌ها را با دریافت حق گواهی در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد. از جمله‌ی کمپانی‌هایی که در این زمینه با آرم فعالیت می‌کنند باید به برودکام یا تولیدکنندگان گجت‌های دیجیتال نظیر اپل و سامسونگ اشاره کرد که پردازنده‌های اختصاصی خود را با بهره‌گیری از طراحی آرم توسعه می‌دهند. آرم اعلام کرده که طراحی پردازنده‌ی ML برای استفاده در گجت‌های نظیر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مناسب خواهد بود، حال آنکه پردازنده‌ی OD برای استفاده در طیف گسترده‌تری از گجت‌های دیجیتال نظیر پهپاد‌ها و همچنین دوربین‌های امنیتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هر دو پردازنده‌ی طراحی شده را می‌توان در ساختار تراشه‌های پردازشی قرار داد. در واقع این پردازنده‌ها نیز می‌توانند به عنوان بخشی از SoC همچون پردازنده‌ی گرافیکی قرار گیرند.

براساس اطلاعات ارائه شده آرم در حال حاضر گفتگویی‌هایی را با تولیدکنندگان پردازنده‌ به منظور استفاده از طراحی پردازنده‌های جدید پیش می‌برد، حال آنکه نام این تولیدکنندگان افشا نشده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که شماری از تولیدکنندگان نظیر هواوی و اپل در حال حاضر ماژول مربوط به پردازش هوش مصنوعی را در تراشه‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

همانطور که اشاره کردیم، این پردازنده‌ها را می‌توان علاوه بر گجت‌هایی نظیر تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند در سایر گجت‌های مرتبط با اینترنت اشیا نیز مورد استفاده قرار داد که بزرگ‌ترین مزیت آن انجام پردازش‌های مورد نیاز در گجت بدون نیاز به انتقال پردازش به سرور‌هایی است که در کلاد قرار دارند.

انجام پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی از آنجا اهمیت دارد که انتقال پردازش‌ها به سرورهای کمپانی‌ها می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. برای مثال گوگل اعلام کرده در صورتی که هر یک از کاربرانش روزانه تنها سه دقیقه از جستجوی صوتی استفاده کنند، این کمپانی باید میزان سرورهای خود را به دو برابر افزایش دهد. استفاده از پردازنده‌های هوش مصنوعی علاوه بر کاهش بار پردازشی و انتقال دیتا بین کاربران دیتاسنترها باعث می‌شود تا امنیت نیز افزایش پیدا کند.

آرم امیدوار است که در بازار گوشی‌های هوشمند که اشباع شده و ناگزیر این اشباع باعث کاهش فروش آرم شده، بتواند با فروش گواهی پردازنده‌های جدید خود درآمدزایی کند. در کنار آرم که پردازنده‌های جدید آرم برای هوش مصنوعی سایر کمپانی‌ها نظیر اینتل، کوالکام و گوگل نیز پردازنده‌های اختصاصی خود در این حوزه را توسعه می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات